Bizi Takip Edin

ASYA

ASEAN’la bağları geliştirmeye çalışan Japonya Başbakanı Malezya ve Endonezya ziyaretine başladı

Yayınlanma

Japonya Başbakanı Shigeru Ishiba, perşembeden pazara kadar Malezya ve Endonezya’yı ziyaret edecek.

Ekim ayında göreve başlayan Ishiba, uluslararası konferanslar hariç ilk yurtdışı ziyareti için iki ASEAN üyesini seçti. Malezya Başbakanı Anwar Ibrahim ve Endonezya Devlet Başkanı Prabowo Subianto ile zirveler düzenleyecek olan Ishiba, uluslararası varlıklarını genişleten Güneydoğu Asya ülkeleriyle ekonomik ve savunma bağlarını güçlendirmeyi amaçlıyor.

Malezya ve Endonezya dengeli bir diplomasi uyguluyor ve Küresel Güney ülkeleriyle giderek daha fazla bağ kuruyor. Endonezya daha birkaç gün önce yükselen ekonomilerden oluşan BRICS grubuna tam üye oldu. Bu ülkeler aynı zamanda ABD-Çin gerginliğinin yaşandığı bir dönemde küresel tedarik zinciri merkezleri olarak dikkat çekmekte.

Japonya kabine sekreteri Yoshimasa Hayashi geçen ayın sonlarında düzenlediği basın toplantısında “Deniz trafiği için stratejik bir konum ve küresel bir büyüme merkezi olan Güneydoğu Asya ile işbirliğimiz elzemdir” dedi. Malezya’nın bu yıl ASEAN’a başkanlık ettiğini ve Endonezya’nın da Güneydoğu Asya’nın en büyük ekonomisi olduğunu belirtti.

Ishiba’nın selefleri Fumio Kishida, Yoshihide Suga ve Shinzo Abe de kendi dönemlerinde ilk yurtdışı destinasyonları olarak Güneydoğu Asya’yı seçmişti.

Bölgenin hızla büyüyen pazarından faydalanmayı hedefleyen Tokyo, Güneydoğu Asya’ya resmi kalkınma yardımı sağlayan başlıca ülkelerden biri olmuş ve yakın zamanda ASEAN üyelerinin çoğunun katıldığı çok taraflı bir girişim olan Asya Sıfır Emisyon Topluluğu’na öncülük ederek bölgenin karbondan arındırılmasını teşvik etmiştir.

Çin’in gölgesinde kalıyor

Yine de Japonya’nın bölgedeki ekonomik varlığı Çin’in gölgesinde kalıyor. ASEAN Sekreterliği’nin verilerine göre ASEAN’ın Asya’nın en büyük ekonomisi olan Çin’le ticareti 2022 yılında 722 milyar dolara ulaşarak toplam ticaretin %19’unu ve Japonya’nınkinden %170 daha fazlasını oluşturdu.

Japonya ve Güneydoğu Asya ülkeleri arasındaki ekonomik denge de zaman içinde değişti. Uluslararası Para Fonu, ASEAN-5’in (Endonezya, Malezya, Filipinler, Singapur ve Tayland) gayrisafi yurtiçi hasılasının 2025 yılında 3,6 trilyon dolara ulaşacağını, Japonya’nın ise 4,39 trilyon dolar olacağını öngörmektedir. Japonya’nın GSYİH’si otuz yıl önce ASEAN-5’in GSYİH’sinden sekiz kat daha büyüktü.

Japonya’nın 2023 yılında 33.900 dolar olan kişi başına düşen GSYH’si ASEAN-5’in beş katından daha büyüktür. Ancak Malezya ve Endonezya’nın başkentleri, Kuala Lumpur 127,000 ringgit (28,000 $) ve Cakarta 322 milyon rupiah (20,000 $) ile hızla arayı kapatıyor.

Yeni işbirliği alanları

Analistler Japonya’nın rol oynayabileceği daha derin işbirliği alanlarından bahsediyor.

Malezya Stratejik ve Uluslararası Çalışmalar Enstitüsü’nde analist olan Angeline Tan Nikkei Asia’ya verdiği demeçte, Malezya’nın doğusunda yer alan ve enerji endüstrisi için bir merkez olan Sarawak eyaletine atıfta bulunarak, “Japonya, Malezya’nın [sıvılaştırılmış doğal gazına], özellikle de Sarawak’a artan bir ilgi gösteriyor” dedi. “Ishiba’nın ziyareti yeşil dönüşüm ve karbonsuzlaştırma konusunda daha fazla işbirliğinin önünü açabilir” diye ekledi.

Malezya düşünce kuruluşu Bait Al Amanah’ın dış ilişkiler müdürü Fikry Rahman, Nikkei’ye verdiği demeçte, Kuala Lumpur’un Japonya’nın doğrudan yatırımlar, bilgi transferi ve eğitim ortaklıkları da dahil olmak üzere ülkenin ileri teknoloji yarı iletken endüstrisini geliştirme hedefine yardımcı olmasını öngördüğünü söyledi.

Endonezya’ya gelince, Prabowo’nun gıda üretiminde kendi kendine yeterlilik ve yeni başlatılan ülke çapında ücretsiz okul yemeği programı gibi amiral gemisi politikaları Japonya için fırsatlar sunabilir.

Cakarta merkezli Stratejik ve Uluslararası Çalışmalar Merkezi’nde araştırmacı olan Muhammad Waffaa Kharisma’ya göre, “Endonezya hükümeti, Japonya’nın Endonezya’nın gıda güvenliği ve insan kaynaklarına odaklanan mali ağırlıklı kalkınma gündemini desteklemede yakın bir uluslararası ortak olarak oynadığı rol konusunda her zamanki gibi iyimserliğini koruyor.” Kharisma, okul çocukları için ücretsiz öğle yemeği programı ve tarımsal üretimi artırmaya yönelik ‘gıda arazisi’ projesini buna örnek gösterdi.

Deniz güvenliği ve savunma işbirliği

Aynı zamanda savunma uzmanı olarak bilinen Başbakan Ishiba, özellikle Çin’in Doğu Çin Denizi ve Güney Çin Denizi’nde yoğunlaşan denizcilik faaliyetleri göz önüne alındığında, ASEAN bloğu üyeleriyle daha güçlü güvenlik bağları arayışında.

Japonya Savunma Bakanı General Nakatani salı günü Cakarta’da Endonezyalı mevkidaşı Sjafrie Sjamsoeddin ile bir görüşme gerçekleştirerek savunma teçhizatı ve teknoloji işbirliği de dâhil olmak üzere her iki ülkenin deniz güvenliği konusunda savunma istişaresi kurulması konusunda mutabık kaldı.

Kharisma, yaklaşan Ishiba-Prabowo görüşmelerinin “silah tedarikini içerebileceğini, ancak Japonya’nın Endonezya ile ortak bir fırkateyn geliştirme önerisinin öne çıkacağını söyledi.

Ancak Güneydoğu Asya ülkeleri Ishiba’nın bir Asya NATO’su için baskı yapmasından endişe duyuyor.

Uzmanlara göre, Asya NATO’su bölgede çatışmaları kışkırtma riski taşıyor ve ASEAN’ın “Barış, Özgürlük ve Tarafsızlık Bölgesi” ilkeleriyle çelişiyor.

ASYA

Güney Kore devi Samsung, zayıf performanstan dolayı hissedarlarından özür diledi

Yayınlanma

Samsung Electronics, Güney Koreli teknoloji devinin 2024 yılında tüm ana faaliyet alanlarında pazar payı düşüşü yaşamasının ardından, kızgın hissedarlarına büyümeyi canlandırmak için bu yıl anlaşmalarda “anlamlı başarılar” elde edeceği sözünü verdi.

Çarşamba günü Seul’ün güneyindeki Suwon’da şirketin yıllık toplantısında bir araya gelen yaklaşık 900 bireysel ve kurumsal yatırımcı, yapay zeka ile ilgili donanımlara yönelik küresel talep patlamasının rakiplerini güçlendirmesine rağmen şirketin hisselerinin geçtiğimiz yıl değerinin neredeyse beşte birini kaybetmesinden memnun değil.

Eş CEO Han Jong-hee, Samsung’un zayıf performansı için son özrünü yayınladı ve hissedarlara teknolojik rekabet gücünün son yıllarda zayıfladığını itiraf etti.

“Düzenleyici konular ve çeşitli ulusal çıkarlar nedeniyle yarı iletken birleşme ve satın almalarında bazı zorluklar var, ancak bu yıl bazı somut sonuçlar üretmeye kararlıyız” diyen Han, anlaşmalar yoluyla büyüme sağlamak için ‘anlamlı’ eylem sözü verdi.

Toplantıda, Güney Koreli perakende yatırımcıların yaklaşık yüzde 40’ının Samsung hisselerine sahip olduğu hissedarların, satın almalar konusunda daha kararlı hareket edilmesi ve ABD’nin yabancı yarı iletkenlere yönelik yaklaşan gümrük vergisi tehdidine yanıt verilmesi için artan baskısı vurgulandı.

“Samsung teknoloji trendini iyi okuyamıyor, iş anlayışına sahip değil. Birleşme ve satın almalar konusunda önemli bir karar alınmadı,” eleştirileri yapıldı

Samsung’un sahibi olan ailenin milyarder veliahtı Lee Jae-yong, kısa bir süre önce yöneticilere şirketin “ya yap ya öl” durumunda olduğunu söyledi ve şirketin son on yıldaki ilk geniş pazar payı düşüşünü bildirmesinin ardından bunu bir “hayatta kalma sorunu” olarak tanımladı.

Geçen hafta yayınlanan yıllık rapora göre, Dram bellek yongalarındaki payı yüzde 42,2’den yüzde 41,5’e düşerken, akıllı telefon sevkiyatlarındaki pazar payı yüzde 19,7’den yüzde 18,3’e geriledi.

Akıllı telefonlar için ekran panelleri yüzde 50’den yüzde 41,3’e düşerek en büyük düşüşü yaşarken, Çinli rakiplerinin artan baskısı altında TV pazar payı yüzde 30,1’den yüzde 28,3’e geriledi. Yan kuruluşu Harman’ın araç içi teknoloji ürünlerinin pazar payı da yüzde 16,5’ten yüzde 12,5’e düştü.

Lee yöneticilere “Önemli olan krizin kendisi değil, krizle başa çıkma konusundaki tutumumuzdur” dedi ve ekledi: “Anlık karlardan fedakarlık etmek anlamına gelse bile geleceğe yatırım yapmalıyız.”

Yatırımcı şikayetleri, yapay zeka donanımlarında kullanılan yüksek bant genişlikli bellek (HBM) ürünlerinde küçük rakipleri SK Hynix ve Micron Technology’nin gerisinde kalan Samsung’un gelişmiş bellek yongalarındaki düşük performansına odaklandı.

Şirket, HBM rekabetçiliğini güçlendirmek için mühendis ekibini yeniden organize etti ancak yapay zeka çip devi Nvidia’ya son teknoloji bellek ürünleri tedarik etmek için gereken yeterlilik testini henüz geçemedi.

Samsung’un çip bölümü başkanı Jun Young-hyun çarşamba günü yaptığı açıklamada “Geçmişteki hatalarımızı tekrarlamamak için teknoloji geliştirmeyi hızlandırıyoruz” dedi.

Samsung ayrıca Başkan Donald Trump’ın ithal çiplere gümrük vergisi getirme ve ABD’nin Taylor fabrikasının inşası için şirkete 4,75 milyar dolar sübvansiyon sağlamasını öngören 52 milyar dolarlık Çip Yasası’nı rafa kaldırma tehditleriyle de mücadele etmek zorunda.

TSMC tehditlere ABD’deki mevcut kapasitesini genişletmek için 100 milyar dolarlık bir yatırım planı açıklayarak yanıt verdi ve Samsung’un da aynı şeyi yapmaya istekli olup olmadığı sorusunu gündeme getirdi.

Samsung yatırımcıları, Trump yetkililerinin Tayvanlı çip devinin Samsung’un diğer ana rakibi Intel için üretim tesislerinin işletilmesine yardımcı olabileceği yönündeki açık spekülasyonlarından da rahatsız oldu.

Kore Yarı İletken Birliği yöneticilerinden Ahn Ki-hyun, “Intel’in döküm tesislerinin TSMC’ninkiler kadar verimli hale gelmesi halinde rekabet yoğunlaşacağından Samsung için iyi bir haber değil” dedi.

Macquarie analisti Daniel Kim, “Intel’i geri döndürmek TSMC için bile zor olacak, ancak Samsung için işler iyiye gitmiyor, çünkü şirket mühendislik kaynaklarını keserken dökümhaneye yaptığı sermaye harcamalarını azaltıyor” dedi.

Yıllık toplantıda şirket, yapay zeka odaklı büyüme için robotik, tıbbi teknoloji ve yeni nesil yarı iletkenlere yapılan yatırımları genişletme sözü verdi.

Okumaya Devam Et

ASYA

Çin, BYD’nin Meksika fabrikasının onayını erteledi

Yayınlanma

Pekin yönetimi, Çin’in en büyük elektrikli araç üreticisi BYD tarafından geliştirilen akıllı otomobil teknolojisinin sınırdan ABD’ye sızabileceği endişesiyle, otomobil üreticisinin Meksika’da bir fabrika kurması için verdiği onayı erteliyor.

BYD ilk olarak 2023 yılında Meksika’da bir otomobil fabrikası kurmayı ve Brezilya, Macaristan ve Endonezya’da da otomobil üretmeyi planladığını açıklamıştı. Meksika’daki fabrikanın 10.000 kişiye istihdam yaratacağı ve yılda 150.000 araç üreteceği belirtilmişti.

Ancak konu hakkında bilgi sahibi iki kişiye göre yerli otomobil üreticileri denizaşırı ülkelerde üretim yapmak için Çin Ticaret Bakanlığı’nın onayına ihtiyaç duyuyor ve bakanlık henüz onay vermedi.

Yetkililer, Meksika’nın BYD’nin ileri teknolojisine ve bilgi birikimine sınırsız erişim sağlayacağından, hatta ABD’nin bile buna erişimine izin vereceğinden korkuyor. Bu kişilerden biri Financial Times’a, “Ticaret bakanlığının en büyük endişesi Meksika’nın ABD’ye yakınlığı” dedi.

Financial Times’a konuşan bu kişilere göre, Pekin ayrıca Çin’in Kuşak ve Yol Girişimi altyapı geliştirme programının bir parçası olan ülkelerdeki projelere öncelik veriyor.

Değişen jeopolitik dinamikler de Meksika’nın santralden soğumasına katkıda bulundu. Meksika, sınır ötesi ticarete gümrük vergisi koyarak ihracatı ve istihdamı tehdit eden Donald Trump ile ilişkilerini sürdürmeye çalıştı.

Trump ayrıca Pekin ile bir ticaret savaşı başlatarak Çin’den yapılan ithalata gümrük vergisi getirdi. Pekin de buna misilleme olarak, ağırlıklı olarak Amerika’nın tarım sektörünü hedef alan yaklaşık 22 milyar dolarlık ABD malına gümrük vergisi getirdi.

Trump’ın ekibi Meksika’yı, Çin mallarının Kuzey Amerika Serbest Ticaret Anlaşması üzerinden ABD’ye gümrüksüz girmesi için bir “arka kapı” olmakla suçladı. Meksika hükümeti bunu reddediyor ancak ABD’nin baskısına Çin tekstil ürünlerine gümrük vergisi koyarak ve Çin menşeli çelik ve alüminyum ürünlerine yönelik anti-damping soruşturmaları başlatarak yanıt verdi.

İkinci kişi, “Meksika’nın yeni hükümeti Çinli şirketlere karşı düşmanca bir tavır takınarak BYD için durumu daha da zorlaştırdı” dedi.

Kasım ayında, Trump’ın yeniden seçilmesinden kısa bir süre sonra, Meksika Devlet Başkanı Claudia Sheinbaum, BYD’nin o ayın başlarında 1 milyar dolarlık yatırım yapma niyetini yeniden teyit etmesine rağmen, Meksika’da kurulacak herhangi bir Çinli şirketten hala “kesin” bir yatırım teklifi gelmediğini söyledi.

ABD merkezli danışmanlık şirketi Rhodium Group’un kıdemli analistlerinden Gregor Sebastian, “Meksika hükümeti belli ki [Çin’den] bazı yatırımlar almak istiyor, ancak ABD ile olan ticari ilişkileri çok daha önemli” dedi.

BYD’nin şu anda Meksika’da bir üretim tesisinin inşasını hızlandırmasının “ticari açıdan mantıklı” olmadığını belirten Sebastian, sağlam bir otomotiv tedarik zincirinin olmamasının BYD’yi Çin’den çok sayıda bileşen ithal etmeye zorlayacağını ve bunların daha yüksek gümrük vergilerine tabi olacağını belirtti.

ABD gümrük tarifeleri ve Meksika’nın Çin’e karşı daha sert tutumunun şirketin planlarını durdurup durdurmadığı sorulduğunda, BYD Başkan Yardımcısı Stella Li, “Meksika tesisi konusunda henüz karar vermediklerini” söyledi.

Geçen yıl Şubat ayında Li, 2024 yılı sonuna kadar fabrika için bir yer seçeceklerini söylemişti.

BYD geçen yıl Meksika’da 40.000’den fazla araç sattığını bildirdi. Şirket, 2025 yılında satış hacmini iki katına çıkarmak ve ülkede 30 yeni bayi açmak istediğini söyledi.

BYD 2024 yılında dünya çapında 4,3 milyon elektrikli ve hibrit araç sattı ve şubat ayında “God’s Eye” gelişmiş sürüş sistemini tanıttı ve bu sistemi tüm model serisine kurmayı planlıyor.

Bu ayın başlarında Tesla’nın en büyük rakibi Hong Kong’daki hisse satışından 5.6 milyar dolar topladı ve elde edilen gelirin denizaşırı genişlemesini desteklemesi bekleniyor.

Okumaya Devam Et

ASYA

Hindistan ve Yeni Zelanda 2 ay içinde serbest ticaret anlaşması imzalamayı hedefliyor

Yayınlanma

Yeni Zelanda Başbakanı Christopher Luxon salı günü yaptığı açıklamada, Hindistan ve Yeni Zelanda’nın önümüzdeki iki ay içinde bir serbest ticaret anlaşması imzalamayı hedeflediğini ve bunun tarım, havacılık ve yenilenebilir enerji sektörlerinde ikili ticareti genişletebileceğini söyledi.

Hindistan ve Yeni Zelanda, Hindistan’ı ziyaret etmekte olan Başbakan Narendra Modi ve Luxon arasındaki görüşmenin ardından, on yıllık bir aradan sonra bir ticaret anlaşması için müzakerelere yeniden başladı.

Luxon iş dünyası liderlerinden oluşan bir topluluğa yaptığı açıklamada “Bu ilişkiyi ileriye taşıyalım ve 60 gün içinde Başbakan Modi ile bu anlaşmayı imzalamayı dört gözle bekliyorum” dedi.

Görüşmeler, ABD Başkanı Donald Trump’ın Hindistan da dahil olmak üzere birçok ülkeden ithal edilen mallara karşılıklı gümrük vergisi uygulama kararının ardından küresel ticaret gerilimlerinin arttığı bir ortamda gerçekleşiyor.

ABD politikasının etkisini hafifletmek isteyen Hindistan, Avrupa Birliği ve Birleşik Krallık ile ticaret anlaşmaları yapma çabalarını da hızlandırıyor.

Hindistan Ticaret Bakanlığı verilerine göre, Hindistan ve Yeni Zelanda arasındaki ikili ticaret bir önceki yıla göre %30’un üzerinde artarak 2024 yılında 1,2 milyar dolara ulaştı.

Hindistan Ticaret Bakanı Piyush Goyal, Yeni Zelanda ile önerilen bir serbest ticaret anlaşmasının tarım ürünleri, kritik mineraller, ilaç ve turizm gibi alanlarda ikili bağları önemli ölçüde güçlendirebileceğini söyledi ve ticaretin sadece on yıl içinde on kat artabileceğini öne sürdü.

Goyal, “Yeni Zelanda’dan çıkan büyük miktardaki inovasyon fırsatı Hindistan üzerinden tüm dünyaya ulaşabilir” dedi. “Hindistan’da dünya için rekabetçi fiyatlarla üretim yapmak bu ortaklığı daha yükseklere taşımamıza yardımcı olabilir” diye ekledi.

Ancak analistler, süt ürünleri tarifeleri ve ticaret dışı konulardaki farklılıklar nedeniyle ticaret müzakerelerinde gecikmeler yaşanabileceği uyarısında bulunuyor.

Hint müzakereciler, milyonlarca küçük çiftçinin geçimini tehdit edebileceği gerekçesiyle, AB ve Yeni Zelanda’nın da aralarında bulunduğu birçok ortakla yürütülen serbest ticaret görüşmelerinde, başta süt ürünleri olmak üzere tarım ürünlerine uygulanan %30 ila %60 arasında değişen gümrük vergilerinin düşürülmesi yönündeki baskılara direniyor.

Goyal, her iki ülkenin de “birbirlerinin hassasiyetlerine saygı duyarak” müzakereleri hızlandırmayı planladığını söyledi.

“Her zaman söylediğim gibi hiçbir serbest ticaret anlaşması kimsenin kafasına silah dayayarak müzakere edilmez” dedi.

Luxon, Yeni Zelanda’nın Hindistan ile havacılık ve yenilenebilir enerji gibi alanlarda gelişmiş bir ortaklık beklediğini söyledi.

Okumaya Devam Et

Çok Okunanlar

English