Avrupa
Yeşil taahhütlerini erteleme sinyali veren Sunak kabinesini topladı

Birleşik Krallık Başbakanı planları görüşmek üzere acil kabine toplantısı düzenledi.
Rishi Sunak, Başbakanlık ofisinin önemli yeşil taahhütlerini erteleyeceğinin sinyalini verdikten sonra çarşamba günü Birleşik Krallık hükümetinin net sıfır konusundaki yeni planlarını açıklayacak.
Hükümetin benzinli araçların ve gaz kazanlarının aşamalı olarak kullanımdan kaldırılmasına yönelik hedefleri erteleme planlarına ilişkin haberlerin ardından, başbakanın çarşamba günü öğleden sonra bir konuşma yapacağı ve soruları yanıtlayacağı açıklandı.
Financial Times’a konuşan hükümet kaynaklarına göre Başbakan çarşamba sabahı planlarını görüşmek üzere acil bir kabine toplantısı düzenledi.
Ft’ye göre, bildirilen hamleler, ülkenin önümüzdeki on yıl içinde net sıfır hedeflerini sulandırmaya yönelik belirgin bir değişimin parçası.
İçişleri Bakanı Suella Braverman’ın salı günü mevcut hedefleri “keyfi”, “tamamen gerçek dışı ve cezalandırıcı” olarak nitelendirmesine rağmen, bu hamle şimdiden sektörde tartışmalara yol açtı.
Otomobil üreticileri, İngiltere’nin 2030’dan itibaren yeni benzinli ve dizel araçların satışını yasaklama taahhüdüne dayanarak elektrikli araç üretimine yatırım yaptı – bu politika şu anda şüphe altında.
Başbakanlık ofisi, BBC’de yer alan ve 2030 yılından itibaren yeni benzinli ve dizel araçların satışının yasaklanmasının 2035 yılına kadar ertelenmesini de içeren değişikliklerin düşünüldüğü haberini yalanlamadı.
Ford UK Başkanı Lisa Brankin, otomobiller için mevcut 2030 hedefinin “Ford’u daha temiz bir geleceğe doğru hızlandırmak için hayati bir katalizör” olduğunu söyledi ve şirketin İngiltere’deki elektrifikasyon geliştirme ve üretim tesislerine yaptığı 430 milyon sterlinlik yatırımın altını çizdi.
“İşletmemizin Birleşik Krallık hükümetinden üç şeye ihtiyacı var: hırs, kararlılık ve tutarlılık. 2030’un gevşetilmesi bu üçünü de baltalayacaktır,” dedi Brankin.
‘İngiliz halkını iflas ettirerek gezegeni kurtaramayız’
Sunak’ın düşünceleri hakkında bilgi sahibi olan kişiler Financial Times’a, hükümetin 2035’ten itibaren yeni ev tipi gaz kazanlarının kurulumunu yasaklama planını da yumuşatmasını beklediklerini söyledi.
Sunak, BBC’nin haberinden sonra salı akşamı yaptığı açıklamada “hiçbir sızıntının” kendisini “ülkeye nasıl ve neden değişmemiz gerektiğini söylemekten” alıkoyamayacağını söyledi.
Başbakan, 2050 yılına kadar net sıfır karbon emisyonuna ulaşma konusunda daha fazla “gerçekçilik” ve “orantılı” bir devlet yaklaşımı vaat etti.
Net sıfır politikalarını ertelemeye yönelik bu belirgin hamle, anketlerde çok gerilerde kalan hükümetin yeşil politikaların maliyetini bir seçim meselesi haline getirmeye ve İşçi Partisi ile arasındaki farkı vurgulamaya çalıştığı bir dönemde geldi.
Bazı otomotiv endüstrisi figürleri, çevre kampanyacıları ve Muhafazakâr milletvekillerinin şiddetli tepkisine yol açan bu dönüş, Sunak’ın partisindeki net sıfır şüphecileri tarafından memnuniyetle karşılandı.
Braverman çarşamba günü BBC’ye verdiği demeçte bakanların çevresel hedeflere “deli gömleği” muamelesi yapmaması ya da hayat pahalılığı baskıları karşısında “insanların kişisel bütçelerini mahvedecek” hedefleri riske atmaması gerektiğini söyledi.
“İngiliz halkını iflas ettirerek gezegeni kurtaramayız” diyen Bakan, karbon emisyonlarını azaltmaya yönelik adımların daha “sürdürülebilir … olgun … pragmatik bir şekilde” atılması gerektiğinde ısrar etti.
Sunak bu hafta yaptığı açıklamada, hükümetin en iddialı net sıfır hedeflerinin çoğunu açıklayan eski başbakan Boris Johnson’a üstü kapalı bir göndermede bulundu: “Çok uzun yıllar boyunca her türden hükümetteki politikacılar maliyetler ve ödünleşimler konusunda dürüst olmadılar.”
Ancak yeşil gündemi savunan Muhafazakâr milletvekilleri, yeşil taahhütler için zaman çizelgesini sulandırma önerilerine tepki gösterdi.
Eski COP26 başkanı Sir Alok Sharma BBC’ye verdiği demeçte iklim eylemi gündeminden vazgeçmenin gezegeni “yaşam destek ünitesinde” bırakacağını söyledi.
Kabinenin eski bakanlarından Sir Simon Clarke sosyal medya üzerinden yaptığı açıklamada Muhafazakârların “çevresel, ekonomik, ahlaki ve (evet) siyasi çıkarlarının” “bu konuyu reddetmek yerine bu konuda liderlik etmek” olduğunu söyledi.
Partinin sağ kanadındaki muhafazakârlar da Braverman’a katılarak değişimi memnuniyetle karşıladı. Net sıfır inceleme grubunun başkanı Muhafazakâr Milletvekili Craig Mackinlay, yeni fosil yakıtlı arabalar ile petrol ve gaz kazanlarına yönelik yasakların ertelenmesinin “Birleşik Krallık tüketicileri için olumlu bir haber” olacağını söyledi.
İşçi Partisi, Liberal Demokratlar, Yeşiller Partisi ve çeşitli çevre grupları Birleşik Krallık’ın net sıfır taahhütlerinin azaltılmasına yönelik önerileri eleştirdi.
Avrupa
İngiliz yargısı: İsrail’e silah satışı yargının konusu değil

Yüksek Mahkeme, İsrail’e silah satışı kararının mahkemelerin değil, yürütmenin yetki alanına girdiğine hükmetti. Kararda, İsrail’e silah satışı konusunun anayasal olarak son derece siyasi bir mesele olduğu vurgulandı.
Filistin merkezli insan hakları örgütü Al-Haq ile İngiltere merkezli Küresel Hukuki Eylem Ağının (GLAN) İsrail’e silah satışını sürdüren İngiltere hükümeti aleyhine açtıkları davada Yüksek Mahkeme, konunun yargının meselesi olmadığına hükmetti.
İngiltere’de Yüksek Mahkeme, Al-Haq ile GLAN’ın, İsrail’e askeri teçhizat ihracatı konusunda İngiliz hükümetine karşı açtıkları davaya ilişkin kararını yazılı açıkladı.
Yargıçlar Stephen Males ve Karen Steyn, 72 sayfalık karar metninde davanın yalnızca muafiyet düzenlemesiyle ilgili genel tartışmadan ibaret olmadığını, bunun ötesinde “çok daha dar ve odaklanmış mesele”ye ilişkin olduğunu belirtti.
Karar metninde şu ifadelere yer verildi:
“Bu mesele, İngiltere’de üretilen bazı bileşenlerin İsrail’e tedarik edileceği ya da edilebileceği ve Gazze’deki çatışmada uluslararası insancıl hukukun ciddi şekilde ihlal edilmesinde kullanılabileceği ihtimali nedeniyle, sorumlu bakanlar tarafından makul şekilde İngiltere’nin savunması ve uluslararası barış ve güvenlik için hayati önem taşıdığı düşünülen belirli birçok taraflı savunma işbirliğinden çekilmesi gerektiğine karar vermenin mahkemeye açık olup olmadığıdır.”
Yargıçlar, bu konunun Anayasa’ya göre son derece hassas ve siyasi olduğunun, mahkemelerin meselesi olmadığının, buna karşın demokratik açıdan parlamentoya ve seçmenlere karşı sorumlu bulunan yürütmenin sorunu olduğunun altını çizdi.
İsrail’e tüm silah satış lisanslarının durdurulması talep edilmişti
Al-Haq ve GLAN, İsrail’e yönelik silah satışlarının askıya alınmasına ilişkin yazılı taleplerinin sürekli görmezden gelinmesi üzerine geçen yıl Yüksek Mahkemeye İngiltere aleyhine başvuru yapmıştı. İngiltere hükümetinden, F-35 savaş uçaklarının parçaları dahil İsrail’e tüm silah satış lisanslarının durdurulması talep edilmişti.
Başvuruda, İsrail’in sivillere, sivil altyapıya, sivillerin sığındığı hastane, fırın, okul gibi yapılara, gıda depolarına, su rezervlerine saldırıları ile zorla yerinden etme ve açlığa mahkûm etme gibi politikalarına ilişkin detaylar paylaşılmıştı.
Davanın duruşmaları, 18 Kasım 2024’te ve 13 Mayıs 2025’te yapılmıştı.
Oxfam, Uluslararası Af Örgütü (Amnesty) ve İnsan Hakları İzleme Örgütü gibi uluslararası sivil toplum kuruluşları da İngiltere’nin silah satışlarını sürdürerek uluslararası hukuk kapsamındaki yükümlülüklerini yerine getirmediği yönündeki kanıtları mahkemeye sunmuştu.
Avrupa
Trump’ın gümrük vergileri nedeniyle Avrupa limanları ‘taşıyor’

Nakliye ve lojistik şirketleri uyardı: Donald Trump’ın düzensiz gümrük vergisi politikaları ve nehir seviyelerinin düşmesi, koronavirüs pandemisinden bu yana Avrupa’nın en kötü tedarik zinciri tıkanıklığına neden oluyor. Avrupa limanları “taşıyor”.
Financial Times’a göre, Mavnalar, malları almak için günlerce beklemek zorunda kalırken, konteyner gemileri de uzun bekleme süreleriyle karşı karşıya kaldı. En kötü durumun Rotterdam, Anvers ve Hamburg limanlarında yaşandığı belirtilirken, sorunların en az birkaç ay daha devam etmesi bekleniyor.
“Hollanda merkezli nakliye şirketi WEC Lines’ın genel müdürü Caesar Luikenaar, “Tüm büyük merkezler dolup taşıyor” dedi. FT’ye konuşan Luikenaar, Avrupa’daki bir dizi önemli limanın maksimum kapasiteyle çalıştığını söyledi.
Hollanda merkezli lojistik şirketi Euro-Rijn Group’un CEO’su Albert van Ommen, kargo akışının beklenmedik bir şekilde dirençli kalması ve personel sıkıntısı çeken limanları zorlaması nedeniyle, bu tıkanıklığın pandemiden bu yana en kötüsü olduğunu düşündüğünü söyledi.
Bu sorunlar, yakın zamana kadar birçok şirketin, planlı nakliye hizmetlerinin sabit bir takvime göre düzenli olarak stokları yenileyeceği bilgisiyle minimum stok seviyelerini korumasını sağlayan küresel lojistik sistemine son darbe oldu.
Alman lojistik şirketi Contargo, müşterilerine Antwerp’te mavnaların konteyner yüklemek için ortalama 66 saat, Rotterdam’da ise 77 saat beklediğini bildirdi. Mavnalara normalde konteyner terminallerinde yükleme için sabit zaman dilimleri verilir, böylece konteynerleri hızlı ve verimli bir şekilde boşaltabilmeleri sağlanır.
Almanya’nın DHL şirketinde üst düzey yönetici olan Casper Ellerbaek, gecikmelerin henüz hiçbir müşterisini bileşen kıtlığı nedeniyle üretimi durdurmaya zorlamadığını, ancak bu tür “dramların” risk olmaya devam ettiğini söyledi.
Van Ommen, Avrupa’nın en yoğun ikinci konteyner limanı olan Antwerp’te gemilerin planlanan programın üç ila beş gün gerisinde yük boşaltma yaptığını söyledi.
Van Ommen, “Mavnalarla konteynerleri topladığımızda, deniz araçları zamanında gelmediği için konteynerleri zamanında yükleyemiyoruz” dedi ve ekledi: “Sonunda, müşteri veya nihai kullanıcı mallarını geç alıyor.”
Lojistik şirketleri, krizi ABD Başkanı Donald Trump’ın ABD gümrük vergisi politikasında yaptığı keskin değişiklikler gibi sorunlara bağladı. Bu değişiklikler, konteyner nakliye şirketlerini, hızla değişen küresel ticaret akışlarına uyum sağlamak için ağlarını yeniden düzenlemeye zorladı.
Kuru bir bahar mevsiminin ardından Ren Nehri’nde su seviyesinin olağanüstü derecede alçalması nedeniyle mavnaların yükleme kısıtlamaları getirilmesi, sorunları daha da ağırlaştırdı.
Bu arada, Avrupa limanları da ABD’nin yüksek gümrük vergileri nedeniyle malların başka yerlere yönlendirilmesinden kaynaklanan Asya’dan gelen ithalat hacminin artmasıyla başa çıkmaya çalışıyor. Bu durum, malların başka yerlere yönlendirilmesine neden oluyor.
DHL’den Ellerbaek, Asya’dan Avrupa’ya konteyner hacmindeki keskin artışı (yıllık yaklaşık %7 olarak tahmin ediyor) Asyalı ihracatçıların strateji değişikliklerine bağladı.
Ellerbaek, “Farklı ticaret hacimlerindeki büyüme seviyelerine bakıldığında, Avrupa’nın tarihsel olarak ABD pazarına ait olan büyük bir payı aldığından şüphe yok” dedi.
Sektör yetkilileri, çoğunluğu kamuya ait liman idarelerinden rıhtım alanı kiralayan özel şirketlerden oluşan terminal işletmecilerinin, bu sıkıntıları hafifletmek için yeni personel alımı ve yeni ekipman satın almaya koştuğunu belirtti.
Luikenaar, Avrupa’daki yerel pazara hizmet veren bazı nakliye şirketlerinin, bölgedeki limanlara dağıtım için Rotterdam’daki farklı terminallerden konteynerleri toplamak için normalde en fazla üç gün süren işlemi bir hafta boyunca yapmak zorunda kaldığını söyledi.
Kapasiteye yapılacak yatırımların tüm sorunları çözmesinin yıllar alacağını belirtti. “Bu kolayca çözülecek bir sorun değil” diye ekledi.
Avrupa
Estonya, nükleer silah taşıyan ABD savaş uçaklarına ev sahipliği yapmaya hazır

Estonya Savunma Bakanı Hanno Pevkur, ülkesinin nükleer silah taşıma kapasitesine sahip NATO müttefiki savaş uçaklarını topraklarında kabul etmeye hazır olduğunu açıkladı.
Estonya Savunma Bakanı Hanno Pevkur, ülkesinin nükleer silah taşıyan NATO müttefiki savaş uçaklarına ev sahipliği yapmaya hazır olduğunu duyurdu.
Pevkur, F-35 savaş uçaklarının daha önce Estonya’da bulunduğunu ve yakın gelecekte ülkenin hava sahasını korumak için yeniden görev yapacağını belirtti.
Estonya’dan nükleer silahlı uçaklara yeşil ışık
Savunma Bakanı Pevkur, Postimees gazetesine yaptığı açıklamada, Estonya’nın F-35’leri kabul etme konusundaki tutumunun net olduğunu vurguladı.
Pevkur, “Eğer bu uçaklardan bazıları, menşei ülke fark etmeksizin, çift amaçlı nükleer silah taşıma kabiliyetine sahipse, bu durum bizim F-35’leri kabul etme pozisyonumuzu hiçbir şekilde etkilemez. Elbette müttefiklerimizi kabul etmeye hazırız,” ifadelerini kullandı.
Daha önce NATO Genel Sekreteri Mark Rutte, ittifak üyesi ülkelerin önümüzdeki dört yıl içinde ABD’den 700 adet F-35 uçağı satın alacağını açıklamıştı.
İngiltere de nükleer misyona katılıyor
NATO içindeki bu hareketliliğe paralel olarak İngiltere, yakın zamanda 12 adet F-35 savaş uçağı satın alma ve Kuzey Atlantik İttifakı’nın nükleer misyonuna katılma niyetini açıkladı.
İngiliz hükümeti, yeni uçakların Norfolk’taki Marham üssünde konuşlandırılacağını belirtti. Bu uçakların hem konvansiyonel mühimmat hem de 50 kilotona kadar güç üretebilen Amerikan B61-12 nükleer bombalarını fırlatma kapasitesine sahip olduğu bilgisi paylaşıldı.
The Telegraph‘a konuşan bir İngiliz askeri kaynak, F-35’lerin uzun menzilli ve gizli teknolojiye sahip olmasının, “nükleer bombaları yüksek hassasiyetle atmak için son derece önemli” olduğunu söyledi.
Rusya’dan ‘karşı tedbir’ uyarısı
Geçen yıl Washington ve Londra, artan Rusya tehdidi karşısında Amerikan nükleer silahlarının yeniden İngiltere topraklarına döndürülmesi konusunda anlaşmaya varmıştı.
The Telegraph‘ın haberine göre, savaş başlıklarının 2008’den bu yana ilk kez Suffolk’taki Lakenheath üssüne yerleştirilmesi ve güçlerinin 1945’te Hiroşima’ya atılan bombanın üç katı olması bekleniyordu.
Daha önce ABD, en yeni F-35 savaş uçaklarından oluşan iki filoyu Lakenheath üssüne kaydırmayı planladığını duyurmuştu.
The Telegraph‘ın kaynakları, bunun taktik nükleer silah taşıyabilen 54 bombardıman uçağını kapsadığını iddia etmişti.
Rusya Dışişleri Bakanlığı ise Moskova’nın, Amerikan nükleer silahlarının İngiltere’ye dönüşünü bir “tırmanış” olarak göreceğini ve “telafi edici karşı tedbirlerle” yanıt vereceğini açıklamıştı.
İngiltere, Soğuk Savaş’tan bu yana ilk kez uçaklara nükleer silah yerleştirecek
-
Görüş2 hafta önce
Çin, İsrail’i Kınamaktan Daha Fazlasını Yapabilir mi?
-
Ortadoğu2 hafta önce
İsrail’de hangi ‘halk’ yaşıyor?
-
Dünya Basını1 hafta önce
Sınıfsız modern para teorisi muhasebedir
-
Dünya Basını2 hafta önce
Foreign Policy: Çin İran’ı Destekliyor, İsrail’i Kınıyor
-
Avrupa2 hafta önce
Merz: İsrail hepimizin kirli işlerini yapıyor
-
Görüş2 hafta önce
İsrail’in ‘Bildiği Şeytan” ile İşi Bitti mi?
-
Görüş1 hafta önce
Büyülü Dağ’da yüzyıllık tartışma devam ediyor: Naphta mı Settembrini mi?
-
Dünya Basını2 hafta önce
Amerikalı profesör Stephen Walt: İsrail Hegemon Olamaz