ABD’de işletmeler, başkanlık seçimlerinden sadece birkaç hafta önce onlarca ABD limanında tedarik zincirlerini alt üst edebilecek ve fiyatları yükseltebilecek bir greve hazırlanıyor.
Uluslararası Liman İşçileri Birliği (ILA) 25 bin üyesinin, 30 Eylül’de sona erecek sözleşmelerinden önce taşıyıcıları ve deniz terminali işletmecilerini temsil eden ABD Denizcilik Birliği (USMX) ile yeni bir anlaşmaya varamamaları halinde iş bırakacağını açıkladı.
Sözleşme New York, Savannah, Houston, Miami ve New Orleans dahil olmak üzere Maine ve Teksas arasındaki tüm limanları kapsıyor.
Geçen hafta 177 ticaret grubundan oluşan bir koalisyon, bu limanların ülkenin liman hacminin yüzde 41’ini karşıladığını ve kapatılmalarının ABD ekonomisi üzerinde “yıkıcı bir etki” yaratacağı uyarısında bulundu.
Biden, grevleri engellemeyeceğini söyledi
Financial Times’ın haberine göre patron dünyası liderleri 2021’den bu yana sendika müzakerelerini takip ettiklerini fakat haziran ayında Mobile Limanındaki otomasyon nedeniyle görüşmelerin kesilmesiyle tedirgin olduklarını söylüyorlar.
Resmi müzakereler hiçbir zaman yeniden başlamadı.
Yöneticiler ve ekonomistler, Washington’un 2022’de bir demiryolu yük taşımacılığı grevini önlemek için yaptığı gibi müdahale edeceğini varsayıyordu, fakat Başkan Joe Biden geçen hafta limanlardaki işçi eylemlerini engellemeyeceğini söyledi.
Moody’s Analytics ekonomisti Adam Kamins, açıklamanın “alarm seviyesini dramatik bir şekilde yükselttiğini” söyledi.
ABD’de grev dalgası başlayabilir
Patronlardan “tedarik zincirleri bozulur” tehdidi
Tüketici Markaları Derneği (CBA) Başkan Yardımcısı Tom Madrecki, “Burada tehlike işareti belirmiş durumda. Çok fazla sabotaj var. Hepimiz grev istemiyoruz ama bence bir grev olabileceğine ve bunun ekonomi üzerinde gerçekten ciddi bir etkisi olacağına hazırlıklı olmalıyız,” dedi.
Patron dünyası grupları, tedarik zincirlerinde böylesine büyük bir kesintinin malzeme ithalatı, ürün ihracatı ve sevkiyatların depolanması maliyetlerini önemli ölçüde artıracağından ve bunun da tüketici fiyatlarını yükselteceğinden korkuyor.
Kızıldeniz’deki Yemen direnişinin saldırıları nedeniyle artan nakliye maliyetleri ve artan zaman çizelgeleriyle karşı karşıya kalan işletmeler şimdiden maliyet azaltıcı planlar benimsedi.
Geçen yıl Kaliforniya’daki bazı limanlarda iş kesintileri yaşanmış olsa da, son büyük iş kesintisi 2002 yılında batı kıyısındaki limanlarda yaşanan 11 günlük lokavttı. Bu kapanma her gün 1 milyar dolara mal olmuş ve altı aylık mal birikimine neden olmuştu.
Sendika lideri: Uyuyan dev kükremeye hazır
Perakendecileri, restoranları, imalatçıları, gıda üreticilerini ve moda tasarımcılarını temsil eden ticaret grupları Biden’ı tutumunu değiştirmeye çağırıyor. Madrecki, CBA’nın bir yıldan uzun bir süredir konuyla ilgili olarak Biden yönetimiyle temas halinde olduğunu ancak 5 Kasım başkanlık seçimlerinin iş anlaşmazlığının siyasetini zora sokmasından korktuğunu söyledi.
İşçi sendikaları, Başkan Yardımcısı Kamala Harris’in seçmen bloğunun önemli bir parçası ve ILA yönetimi defalarca hükümetin iş uyuşmazlığına müdahalesini hoş karşılamayacaklarını söyledi.
Liman işçileri sendikası ILA Başkanı Harold Daggett, USMX’i işçilere düşük ücret ödemekle suçladığı açıklamasında, “Yeni bir Ana Sözleşme Anlaşması yapılmazsa 1 Ekim 2024 Salı günü uyuyan bir dev kükremeye hazır. Üyelerim bir yılı aşkın bir süredir bu grev olasılığına karşı hazırlık yapıyor,” dedi.
USMX yaptığı açıklamada sendika ile görüşmelerin kesilmesinin “hayal kırıklığı yarattığını” ve “bu çıkmazı çözmenin tek yolunun müzakerelere yeniden başlamak olduğunu, bunu da her zaman yapmaya hazır olduğunu” söyledi.
“Kıtlık ve yüksek fiyatlar” gelebilir
Perakendeciler, Covid krizinin rafları boş bırakmasından bu yana tedarik zincirlerini çeşitlendirmek için çalıştılar ve kritik tatil alışverişi dönemine hazırlanmak için mümkün olduğunca çok sevkiyatı yılın başlarına kaydırdılar.
Fakat Gold, grevin “birkaç günden” daha uzun sürmesi halinde alışveriş yapanların yine de “kıtlık ve yüksek fiyatlar” fark edeceğini söyledi.
Gıda Endüstrisi Birliği’nden Doug Baker yaptığı açıklamada, gıda perakendecileri ve tedarikçilerinin de “bir liman grevinin gıda endüstrisinin operasyonları üzerinde yaratacağı potansiyel etkilerden endişe duyduklarını” söyledi.
Fakat birliğin “gıda endüstrisinin hızla gelişen bu koşullara uyum sağlayabileceğinden ve bir grev olması durumunda mal akışını sürdürmek için çözümler bulabileceğinden emin olduğunu” da sözlerine ekledi.
Ambalajlı tüketici ürünleri üreticileri ise bu kadar emin değil. İthal ettikleri malzemelerin çoğu bozulabilir olduğundan, sevkiyatları yeniden planlayamayacaklarından veya yeniden yönlendiremeyeceklerinden korkuyorlar.
Madrecki, “Bu kolayca çözülebilecek bir şey değil. Bu noktada biraz kötümseriz,” dedi.