Bizi Takip Edin

ASYA

Çin’in liman hakimiyeti, Batı’nın ticari bağları gevşetme hedeflerini baltalıyor

Yayınlanma

Financial Times (FT), Batılı işletmelerin dünyanın en büyük ihracatçısı olan Çin’le bağlarını gevşetebilmek için Asya’nın geri kalanındaki limanlara ihtiyacı olduğunu, ancak o limanların da Çin limanlarının kapasitesine yetişebilmesi için önemli yatırımlara ihtiyacı olacağını yazdı.

ABD ve Avrupalı ​​şirketlerin, Washington ile Pekin arasında artan jeopolitik gerilimlerin ortasında, üretimlerinin bir kısmını Çin’den Hindistan’a ve Güneydoğu Asya’daki ülkelere kaydırma sinyalleri verdikleri ifade edilen yazıda, denizcilik sektöründeki rakamların bölgedeki diğer ülkelerin konteyner gemi üretim kapasitesinin yanı sıra liman altyapısına da yatırım yapmak zorunda kalacağı konusunda uyarıda bulunduğu kaydediliyor.

BM’ye göre, malların yüzde 80’inden fazlası gemilerle taşınıyor. Ancak FT’nin, araştırma grubu Drewry verilerinden aktardığına göre, Asya’daki diğer üretim merkezleri, malları Doğu’dan Batı’ya taşımak için gereken büyük gemileri barındırabilecek liman sıkıntısına sahip.

Çin’in 14.000’den fazla 20ft’lik konteyner taşıyan büyük gemileri destekleyebilen 76 liman terminaline sahip olduğu kaydedilirken, güney ve Güneydoğu Asya ülkeleri arasında sadece 31 tane olduğu kaydediliyor. Veri sağlayıcı MDS Transmodal’a göre ise, büyük gemiler Doğu Asya ile Avrupa arasındaki seferler için nakliye kapasitesinin yaklaşık üçte ikisini oluşturuyor.

Yatırım olmaksızın Çin’le rekabet edemezler

FT’ye konuşan MDS Transmodal’ın genel müdürü Mike Garratt, diğer gelişmekte olan Asya pazarlarındaki limanların, önemli bir yatırım olmaksızın Çin’in konteyner hacimleri ile mücadele etmesinin “akıl almaz bir şey” olduğunu söyledi.

Tedarik zinciri izleme grubu FourKites’in genel müdürü Glenn Koepke de şunları ekledi: “Çin’in imalat gücü ve mal üretme ve sevk etme yeteneği karşılaştırılamaz.”

Yazıda, Çin limanları ile rakipleri arasındaki uçurumun, Pekin’in yatırımının Çin’in dünyanın baş imalatçısı olarak hakimiyet sağlamasını mümkün kıldığını gösterdiği ifade ediliyor.

Shenzhen merkezli Qianzhan Endüstriyel Araştırma Enstitüsü’ne göre, Çin, 2016 ile 2021 arasında kıyı limanı altyapısına en az 40 milyar dolar yatırım yaptı.

Veri şirketi Dynamar ve BM’den alınan rakamlara göre, geçen yıl Çin limanlarındaki yatırım, güney ve Güneydoğu Asya’daki tüm ülkeler tarafından yıllık olarak işlenen miktarın toplamından yüzde 80 daha fazla.

Hızlı ve büyük bir değişim beklenmiyor

Yazıda ayrıca, Güneydoğu Asya ve Hindistan’daki limanların, Çin limanlarından daha az aktif olduğu belirtiliyor.

Mike Garrat’a göre, diğer gelişmekte olan Asya pazarlarının Çin’i yakalaması için büyük miktarda yatırım yapması gerekiyor. Garrat, liman işletmecilerinin yeni bir terminal inşa etmesinin ise genellikle beş yıl sürdüğünü vurguluyor.

Bu durumun, nakliye gruplarının, tedarik zincirlerini Çin’den uzaklaştırmasını zorlaştırdığı da ifade ediliyor.

Denizaşırı nakliyat şirketi Hapag-Lloyd’un Orta Doğu’daki kıdemli genel müdürü Dheeraj Bhatia, müşterilerin Hindistan’dan daha fazla ithalat yapmayı beklediğini, dolayısıyla ülkenin bundan “faydalanmak” için liman kapasitesine yatırım açısından “çok daha fazlasını” yapması gerektiğini söylüyor.

Bhatia diğer yandan, bunun “hızlı bir değişim” olacağını düşünmediğini de sözlerine ekliyor.

Büyük gemiler için yeni terminaller inşa etmenin 5 ila 10 yıl sürebileceği belirtiliyor.

MDS Transmodal’a göre, Çin’in en büyük limanı olan Şanghay, Kuzey Amerika’ya haftalık 51 sefer düzenliyor; bu, herhangi bir güney veya Güneydoğu Asya merkezinin iki katından fazla.

Güneydoğu Asya’nın Kuzey Amerika’ya en iyi bağlantı sağlayan limanı olan Vietnam’ın Ho Chi Minh limanının ise haftada 19 sefer gerçekleştirdiği kaydediliyor.

Yazıda, Güneydoğu Asya ülkelerinin Batı’ya, Çin’le ilişkili “riskleri hafifletmeye” bir miktar yardımcı olsa da, uzun vadede “büyük dalgalanmalar beklenmediği” ifade ediliyor.

ASYA

Honda ve Nissan birleşme görüşmelerine başladı

Yayınlanma

Konu hakkında bilgi sahibi kişiler, Nissan ve Honda’nın 52 milyar dolarlık bir Japon devi yaratacak iki otomobil üreticisinin birleşmesi konusunda başlangıç görüşmeleri yaptığını söyledi.

Financial Times’ın (FT) haberine göre iki şirket, geleneksel otomobil üreticilerinin hızla büyüyen Çinli elektrikli araç üreticileriyle ve elektrikli araçlara yönelik beklenenden daha yavaş tüketici talebiyle boğuştuğu bir dönemde daha iyi rekabet etmelerine yardımcı olacak bir birleşme yolu üzerinde çalışıyor.

Nissan hisseleri, anlaşmanın şirkete sağlıklı bir prim getireceği beklentisiyle Çarşamba günü Tokyo’da yüzde 23,7 artışla kapandı. Honda’nın hisseleri ise yüzde 3’ün biraz üzerinde düşüşle kapandı.

Görüşmeler hakkında bilgi sahibi olan bir kişi, görüşmelerin henüz erken bir aşamada olduğunu ve ülkenin en köklü iki otomobil markasının birleşmesinin önemli işten çıkarmalarla sonuçlanabileceği için Japonya’da olası bir siyasi tepkiden endişe edildiğini söyledi.

Nissan ve Honda mart ayında elektrikli araçlar geliştirmek üzere bir araya geleceklerini açıklamış ve Donald Trump’ın ABD başkanı olmasının otomobil endüstrisi için ne anlama geleceğine dair belirsizlik ortamında görüşmelerini derinleştirmişlerdi.

Çarşamba gününden önce Renault ile çapraz ortaklık yapısına sahip olan Nissan’ın hisseleri bu yıl yüzde 40 düşerek piyasa değerini 8,2 milyar dolara indirmişti. Honda’nın piyasa değeri ise 44 milyar dolar.,

Birleşik şirket, geçen yılki satış hacmine göre Toyota ve Volkswagen’in ardından dünyanın en büyük üçüncü otomobil üreticisi konumuna gelecek ve Tesla ve Çinli BYD ile rekabet edebilmek için yatırım yapabilecek ölçeğe sahip olacak.

Nissan Kasım ayında 9.000 kişinin işten çıkarılmasını içeren acil bir plan açıkladı ve küresel üretim kapasitesini yüzde 20 oranında azaltacağını söyledi. Şirket, Temmuz-Eylül çeyreğinde zarar ettikten sonra bu yıl ikinci kez kâr beklentisini düşürdü.

Nissan birkaç aydır bir yatırımcı arayışında ve FT geçen ay Honda ile birleşme de dahil olmak üzere “tüm seçeneklerin” değerlendirildiğini bildirdi.

Tokyo’daki fon yöneticileri, Nissan ve Honda’nın işlerinin örtüşmesi ve büyük işten çıkarma ve zarar etme olasılığı nedeniyle herhangi bir birleşmeye oldukça şüpheyle yaklaşacaklarını söyledi.

Büyük, uzun vadeli bir fonun başkanı, “Honda’nın Japon hükümetinden bir tür sübvansiyon ya da garanti almadan bunu yapacağını hayal etmek zor, çünkü Honda’nın Nissan’ın hangi parçalarını gerçekten isteyeceğini belirlemek zor,” dedi.

Okumaya Devam Et

ASYA

Güney Kore Anayasa Mahkemesi Yoon’un görevden alınmasını inceliyor

Yayınlanma

Güney Kore Anayasa Mahkemesi pazartesi günü Devlet Başkanı Yoon Suk Yeol’un görevden alınmasına ilişkin incelemesini başlattı.

Altı mahkeme hakimi, Ulusal Meclis’in cumartesi gecesi 300 üyeli yasama meclisinin 200’ünün üçte iki çoğunluğu olan 204 oyla azil önergesini kabul etmesinin ardından ilk toplantılarını yaptıktan sonra 27 Aralık’ta davanın ilk duruşmasının yapılmasına karar verdi.

Mahkeme, Ulusal Meclis ve Yoon’dan temsilcilerin davanın karara bağlanması için prosedürleri belirlemek üzere duruşmaya katılacağını söyledi. Mahkeme ayrıca konuyu incelemek üzere bir görev gücü oluşturmaya karar verdi.

Yargıç Kim Hyung-du toplantı başlamadan önce gazetecilere yaptığı açıklamada, “Bunu hızlı ve adil bir şekilde yapacağız. Hazırlık işlemlerini nasıl organize edeceğimizi tartışacağız” dedi.

Kim, mahkemenin ay sonuna kadar boşalan üç koltuğu doldurarak dokuz üyeye ulaşmasını beklediğini söyledi. Ulusal Meclis geçen hafta üç yargıcın seçilmesi için önergeler sundu ve bu hafta içinde bu yargıçlar için onay oturumları düzenlemeyi planlıyor.

Azil kararının onaylanması için altı yargıcın azil lehinde oy kullanması gerekiyor.

Mahkeme toplantısı, Yoon’un savcıların çağrısına uymayı reddetmesinden bir gün sonra, yetkililerin kendisini bu ayın başlarında sıkıyönetim ilan etmesiyle ilgili bir ayaklanma davasında şüpheli olarak adlandırmasının ardından gerçekleşti. Yonhap Haber Ajansı’nın haberine göre, pazartesi günü savcılar Yoon’u tekrar çağırdı ancak ne zaman geleceği belli değildi.

Pazartesi günü ayrıca polis, Yoon’u çarşamba günü ayaklanma ve görevi kötüye kullanma iddialarıyla ilgili olarak sorgulanmak üzere çağıracağını söyledi. Yoon daha önceki bu tür taleplere henüz yanıt vermedi.

İktidar partisinde çalkantı

Yoon, Anayasa Mahkemesi’nde bir görevden alma davası ve kolluk kuvvetlerinin soruşturmalarıyla karşı karşıya kalırken, Halkın Gücü Partisi (PPP) de görevden alma oylamasının yol açtığı sert bir çekişme içinde .

PPP lideri Han Dong-hoon, azli destekleyerek ve yeterli sayıda PPP milletvekilini tedbir lehinde oy kullanmaya ikna ederek parti üyelerinin çoğunluğuna karşı geldikten sonra pazartesi günü istifa etti.

Han düzenlediği basın toplantısında “Yönetim kurulu üyelerinin istifalarının ardından işimi yapamadığım için Halkın Gücü Partisi liderliğinden istifa ediyorum” dedi. Kurulun dokuz üyesinden beşi, Han’ın azil meselesini ele alış biçiminden duyulan memnuniyetsizlik de dahil olmak üzere çeşitli gerekçeler öne sürerek istifa etti.

Milletvekili olmayan Han, partideki milletvekillerinden görevden almayı desteklemelerini istediği için istifa baskısı altında kaldı. Oylama gizli oyla yapıldığından, 192 muhalif ve bağımsız milletvekilinin tamamının lehte oy kullanması, parti içinde aleyhte oy kullanma yönünde bir mutabakat olmasına rağmen PPP’den 12 milletvekilinin de lehte oy kullandığı anlamına geliyor.

Azil için bastıran ana muhalefet Demokrat Parti, mahkeme Yoon’un akıbeti hakkında karar verene kadar siyasi inisiyatifi ele geçirmeye çalışıyor. Demokrat lider Lee Jae-myung, başbakan ve şu anda cumhurbaşkanı vekili olan Han Duck-soo’dan ülke için kilit gündemleri tartışacak bir organ kurmasını istedi.

Lee pazar günü düzenlediği basın toplantısında “Ulusal Meclis’in Kore Cumhuriyeti’nin ulusal işlerini aktif bir şekilde yönetmesinin zamanı geldi” dedi. “Halkın Gücü Partisi artık iktidar partisi değil. İktidar partisi artık yok” diye ekledi.

Okumaya Devam Et

ASYA

Çin’de zayıf perakende satışlar Pekin üzerindeki ekonomiyi canlandırma baskısını artırıyor

Yayınlanma

Çin’de perakende satışlar kasım ayında beklentilerin altında kalarak, Devlet Başkanı Xi Jinping’in geçen hafta dünyanın en büyük ikinci ekonomisini canlandırmak için hane halkı tüketimini teşvik etmek istediğinin sinyalini vermesinin ardından politika yapıcılar üzerindeki baskıyı artırdı.

Tüketim ölçütü, Reuters anketindeki yüzde 4,6’lık tahminin ve geçen ayki yüzde 4,8’lik artışın altında, yıllık yüzde 3 arttı. Sanayi üretimi yüzde 5,4 ile tahminlerin biraz üzerinde arttı.

Beklenmedik bir şekilde zayıflayan büyüme, Komünist Parti liderliğinin geçen hafta düzenlenen yıllık Merkezi Ekonomik Çalışma Konferansı’nda tüketimi ve iç talebi artırmak için “güçlü” çabalar gösterilmesi çağrısında bulunmasından günler sonra geldi.

ING’nin büyük Çin baş ekonomisti Lynn Song bir araştırma notunda, “perakende satışlar hem fikir birliğinden hem de tahminlerimizden çok daha düşük geldi” dedi.

Pekin, şu anda dördüncü yılına giren emlak yavaşlaması ve deflasyon nöbetleri karşısında güveni artırmak için mücadele etti. Hükümet eylül ayı sonunda hisse senedi piyasalarını canlandırmak ve geçen ay yerel yönetim borçlarını yeniden finanse etmek için bir dizi önlem açıkladı.

Çin hisse senetleri pazartesi günü düştü. Mavi çipli anakara şirketlerinden oluşan CSI 300 endeksi yüzde 0,5 düşüşle kapanırken Hong Kong’un Hang Seng endeksi yüzde 0,9 düştü.

Çin’in 10 yıllık devlet tahvili getirisi 0,06 puanlık düşüşle yüzde 1,73’e gerilerken 30 yıllık getirisi de ilk kez yüzde 2’nin altına düştü.

Konferansın geçen haftaki çalışma raporunda tüketim, Xi’nin yaklaşımının temel direği olarak ortaya çıkan “yeni üretici güçlerin” önünde, 2025 yılı için dokuz ekonomik öncelikten ilki olarak sıralandı.

Bu vurgu, geçen hafta on yılı aşkın bir süredir ilk kez para politikası duruşunun “ihtiyatlı”dan “ılımlı gevşek”e kaydırılması da dahil olmak üzere, hükümetin artan aciliyetinin birkaç işaretinden biri olarak değerlendirildi.

Kasım ayında tüketici fiyatları %0,2 artarak son beş ayın en düşük seviyesine geriledi. Fiyatlar ocak ayından bu yana her ay artış gösterdi, ancak büyüme deflasyonist bölgeye yakın kaldı ve iç talebin gücüne ilişkin endişeleri artırdı.

Tüketici harcamaları, hükümetin virüsün yayılmasını önlemek için sıkı karantina uyguladığı Covid-19 salgını sırasında Çin’de ekonomik bir endişe kaynağı oldu ve neredeyse iki yıl önce yeniden açılmasından bu yana tam olarak geri dönemedi.

Ancak Goldman ve diğer ekonomistler, genel olarak göstergelerin bu yıl yıllık büyümenin hükümetin resmi hedefi olan yüzde 5’e yakın bir seviyede gerçekleşeceğini gösterdiğini söyledi.

Xi geçen hafta Çin’in “dünyanın en büyük ekonomik büyüme motoru olarak rolünü oynamaya” devam edeceğini söyleyerek hedefe ulaşma sözü verdi.

Çin 2025 için düzenlenen ekonomi konferansında iç talebi genişletme sözü verdi

Okumaya Devam Et

Çok Okunanlar

English