Bizi Takip Edin

ASYA

Çin’in nadir element sınırlaması kendisine mi zarar verecek?

Yayınlanma

The Diplomat / Nicolas Velez

1 Ağustos’ta Çin’in galyum ve germanyum tedarikleri üzerindeki ihracat kontrolleri, daha katı ihracat lisansı gereklilikleri şeklinde yürürlüğe girdi. Temmuz başındaki duyurularından bu yana, kısıtlamaların geniş çapta ABD, Japonya ve Hollanda’nın çip üretim araçlarına yönelik ihracat kısıtlamalarına doğrudan bir yanıt olarak algılandı.

Galyum yarı iletken teknolojisinin savunma ve enerji sektörlerindeki hayati rolü ve Japonya’nın savunma ve temiz enerji kapasitesini geliştirme arzusu göz önüne alındığında, önemli bir soru ortaya çıkıyor: Japonya’nın ABD’nin Çin politikasına uyum sağlaması, savunma ve enerji güvenliği önceliklerini tehlikeye mi atıyor?

Galyum, yarı iletkenler için temel malzeme olarak kullanılan bir bileşik olan galyum nitrürün (GaN) üretimi için önemli bir bileşendir. GaN ile üretilen çipler, hem Japonya’nın savunma sanayisini geliştirmesi hem de yeşil dönüşüm stratejisi için çok önemli.

GaN, yüksek güçlü radyo frekansı sinyallerini daha verimli bir şekilde yükseltmekle kalmaz, aynı zamanda silikon muadili ile karşılaştırıldığında daha yüksek bir radyasyon toleransına sahip. Bu, GaN çiplerini radarlar, karıştırıcılar ve uydu iletişimi gibi elektronik harp teknolojileri için tercih edilen seçenek haline getirir. Gerçekten de GaN , Japonya’nın Aegis Ashore balistik füzesi ve Uzun Menzilli Ayırım Radarı (LRDR) olan AN/SPY-7(V) 1 radarı için önemli bir bileşendir.

Japonya’nın yeşil dönüşüm stratejisinde ana bileşen olan GaN, Japon hükümetinin temiz teknoloji emellerini gerçekleştirmenin anahtarı olabilir. Japonya’nın 2050 yılına kadar karbon nötrlüğüne ulaşma stratejilerinden biri olan Yeşil İnovasyon Fonu kapsamında üstlenilen iki büyük proje, açık deniz rüzgar enerjisinin maliyetini azaltmak ve “otomatik sürüş yazılımı ve sensör sistemlerinin” enerji verimliliğini artırmayı hedefliyor. Silikon yarı iletkenlerle karşılaştırıldığında, GaN yongaları gereksinimleri en aza indirmek için daha büyük bir kapasiteye sahip. Başka bir deyişle GaN, rüzgar türbinleri için malzeme gereksinimlerini ve enerji çıkışını optimize ederek rüzgar enerjisi maliyetlerini düşürme potansiyeline sahip. Elektrikli araçlar (EV) için GaN, yazılımsal açıdan güç tüketimini potansiyel olarak azaltabiliyor.

Peki, Çin’in daha katı galyum ihracat lisansı gereklilikleri bu teknolojilerin gelişimini tam olarak nasıl etkileyecek? Çin, GaN üretimi için gerekli bir hammadde olan dünyanın birincil düşük saflıktaki galyumunun yüzde 98’lik payına rağmen, kısıtlamaların etkisi sınırlı olacaktır.

Kısa vadede, Japonya’nın ucuz açık deniz rüzgâr teknolojisinin altı oyulabilecek olsa da, Çin’in yeni ihracat kısıtlamalarının savunma ve EV teknolojisindeki ilerleme üzerindeki etkisi büyük olasılıkla minimum düzeyde olacaktır. CNBC ile konuşan ticaret uzmanı Clete Willems, kısıtlamaların “genel bir arz etkisinden çok bir fiyat etkisi” olacağını belirtti.

Gerçekten de, Çin’in Temmuz başında galyum kısıtlamalarını ilk kez duyurmasının ardından, alıcılar gelecekte bir arz sıkıntısı yaşanacağından korktukları için galyum fiyatı yüzde 27 arttı. Fiyatlar kısa bir süre sonra dengelense de, önümüzdeki aylarda daha fazla fiyat artışı tehdidi beliriyor. Bu tür fiyat artışları, Japonya’nın daha ucuz rüzgâr enerjisi geliştirme hedefini engelleyebilir, çünkü daha pahalı galyum nihayetinde seviyelendirilmiş enerji maliyetini yükseltecektir.

Bununla birlikte, galyum fiyatları yükselse bile, Japonya’nın genel olarak galyum talebini karşılama yeteneği büyük olasılıkla etkilenmeyecektir. Arz tarafındaki bu dayanıklılık, geçmişte Çin’in 2010’da benzer kritik maden ihracatı kısıtlamaları uyguladığı zaman  gösterilmişti.

Orta ve uzun vadede Japonya, Çin’in galyum tedarik zincirini daha fazla çeşitlendirmek ve hatta desteklemek için Çin’in galyum kısıtlamalarından gerçekten faydalanabilir. Hükümet, Japonya Metal ve Enerji Örgütü (JOGMEC) aracılığıyla denizaşırı yeni galyum kaynakları keşfetmek için şirketlere aktif olarak yatırım yapıyor. Dowa Holdings ve Mitsubishi Chemicals gibi küresel galyum tedarik zincirine entegre olmuş Japon firmalarının Çin’i güvenilmez bir galyum kaynağı olarak algılaması durumunda, alternatif tedarik kaynakları oluşturmaya yönelik hükümet çabalarına katılmaları için daha büyük bir teşvik olacaktır.

Japonya, Çin nadir toprak elementlerine olan bağımlılığını  2018’de yüzde 82’den yüzde 58’e düşürmeyi başardığından, kritik mineral tedarik zincirlerini başarılı bir şekilde çeşitlendirme konusunda şimdiden başarılı bir geçmişe sahip. Çin ve Japonya, savunma ve enerji sektörleri için yalnızca daha istikrarlı bir galyum kaynağı değil, aynı zamanda Çin’in ekonomik baskılarına karşı daha dayanıklı bir ekonomi de kazanabilir.

ASYA

Batı yaptırımlarının ardından Rusya’da Çin malı otomobil satışları rekor kırdı

Yayınlanma

Çin otomobillerinin Rusya’daki satışları, yaptırımların Batılı markaları Moskova ile ilişkilerini kesmeye zorlamasıyla yeni rekorlara ulaştı.

Pekin’in Washington ve Brüksel’den elektrikli araç ihracatına yönelik yüksek gümrük vergileriyle karşı karşıya olduğu bir dönemde Rusya’daki satışların artması Çinli otomobil üreticilerine yardımcı olurken, Rus otomobil kültüründe de hızlı bir değişimin mühendisliğini yaptı.

Moskova’da yaşayan bir otomobil blog yazarı olan Ilya Frolov, Financial Times’a verdiği demeçte, “Eğer bir araba satın alacaksanız, seçiminiz ya [Rus yapımı] bir Lada ya da gri ithalat olarak getirilen son derece pahalı bir Avrupa arabası ya da çok iyi donanımlı ve nispeten ucuz bir Çin arabası” dedi.

Ukrayna müdahalesi sonrası, daha önce Rusya’nın otomobil pazarına hakim olan Avrupalı, Koreli ve Japon otomobil üreticilerinin araç satışlarında keskin bir düşüş yaşandı.

Avtostat analiz ajansına göre, Şubat 2022’deki müdahale sırasında bu markalar tüm satışların yüzde 69’unu oluşturuyordu. Şu anda pazar payları sadece yüzde 8,5. Çinli üreticilerin payı ise aynı dönemde yüzde 9’dan yüzde 57’ye yükseldi.

Bir endüstri grubu olan China Passenger Car Association’ın verilerine göre, 2024 yılının ilk dokuz ayında Rusya, 849.951 araca ulaşan hacmiyle Çin yapımı otomobiller için en büyük ihracat noktası oldu. İkinci en büyük hedef olan Meksika ise bu rakamın yarısından daha azını ithal etti.

CPCA genel sekreteri Cui Dongshu, “Çin’in son yıllarda otomobil ihracatında kaydettiği büyüme esas olarak Rusya pazarından gelen katkılara dayanıyor,” dedi. “Rusya’nın otomobil pazarının rekabetçi ortamındaki dramatik dalgalanmalar ve değişiklikler, Çinli otomobil şirketlerine geniş satış fırsatları ve büyük karlar sağladı” diye ekledi.

Rusya’ya satılan Çinli araçların yaklaşık %90’ı içten yanmalı motorlara sahip olsa da, geniş hibrid SUV’larda uzmanlaşmış elektrikli araç üreticisi Li Auto tarafından üretilen 15.000’den fazla otomobil 2024’ün ilk sekiz ayında Rusya’da satıldı.

Çin’in varlığının genişlemesi o kadar büyük oldu ki sadece müşteriler değil sektör profesyonelleri de yeni şirketlere akın etti.

Otomobil endüstrisiyle çalışan Krasnoe Slovo adlı halkla ilişkiler ajansının Moskova’daki yöneticisi Vadim Gorzhankin, Financial Times’a verdiği demeçte, “[Eskiden Batılı şirketlerde çalışan] neredeyse herkes artık Çinli şirketlerde çalışıyor,” dedi.

Çin gümrük verileri, otomobil üreticilerinin tam rakamların mevcut olduğu en son ay olan eylül ayında Rusya’ya 1,8 milyar dolar değerinde otomobil ihraç ettiğini gösteriyor; bu rakam 2021’in aynı ayında 96 milyon dolardı.

Financial Times’a gör, Çin’in artan hakimiyeti bazı yerli üreticileri kızdırdı – özellikle de kaynaklarının daha fazlasını silah üretimine yönlendirmek zorunda kalanları.

Rusya’nın en güçlü silah üreticisi Rostec’in başkanı Sergei Chemezov, devleti Çin araçlarına “koruyucu önlemler” uygulamaya çağırdı. Şirketinin Rusya’nın en büyük otomobil üreticisi Lada’nın üreticisi Avtovaz’da hissesi var ve Avtovaz eylül ayında yaptığı açıklamada Çin araçlarının satışlarındaki artışın ardından pazar payının %25’e düşebileceğini söyledi.

Ülkenin otomobil üreticileri, batılı parçalara ve teknolojiye erişimi kısıtlayan yaptırımlardan ağır darbe aldı. Bunu telafi etmek için onlar da sık sık Çin’e yöneldi.

Okumaya Devam Et

ASYA

Sri Lanka devlet başkanının koalisyonu erken seçimde çoğunluğu elde etmeye hazırlanıyor

Yayınlanma

Sri Lanka Devlet Başkanı Anura Kumara Dissanayake’nin koalisyonu Ulusal Halkın Gücü (NPP),  seçim kurulunun cuma günü açıkladığı sonuçlara göre, erken genel seçimlerde çoğunluğu kazanmaya hazırlanıyor.

Eylül ayında yapılan cumhurbaşkanlığı seçimlerini kazanan Dissanayake, ağır bir mali krizden çıkmaya çalışan ülkede yoksullar arasındaki sıkıntıları hafifletmeyi amaçlayan politikaları için yetki istiyor.

Marksist eğilimli Dissanayake’nin koalisyonu perşembe günkü seçimlerden önce parlamentodaki 225 sandalyeden sadece üçüne sahipti ve bu da onu koalisyonu feshetmeye ve yeni bir yetki istemeye sevk etti.

Sri Lanka Seçim Komisyonu’nun internet sitesinde yer alan son sonuçlara göre NPP perşembe günkü seçimlerde yaklaşık %62 ya da 5,4 milyon oy alarak 52 sandalye kazandı ve parlamentoda çoğunluğu elde etme yolunda ilerledi.

“Bunu Sri Lanka için kritik bir dönüm noktası olarak görüyoruz. Güçlü bir parlamento oluşturmak için yetki bekliyoruz ve halkın bize bu yetkiyi vereceğinden eminiz,” dedi Dissanayake perşembe günü oyunu kullandıktan sonra.

“Sri Lanka’nın siyasi kültüründe eylül ayında başlayan ve devam etmesi gereken bir değişim var” diye ekledi.

Dissanayake’nin koalisyonunun başlıca rakibi olan muhalefet lideri Sajith Premadasa’nın Samagi Jana Balawegaya partisi 13 sandalye ve oyların yaklaşık %19’unu kazandı. Önceki Devlet Başkanı Ranil Wickremesinghe’nin desteklediği Yeni Demokratik Cephe ise iki sandalye kazandı.

17 milyondan biraz fazla Sri Lankalı beş yıllık bir dönem için milletvekillerini seçme hakkına sahipti. Rekor sayıda 690 siyasi parti ve bağımsız grup 22 seçim bölgesinde yarıştı.

On yıllardır aile partilerinin egemen olduğu ülkede siyasete yabancı olan Dissanayake, daha büyük refah önlemleri ve rüşvet gibi yoksullukla mücadele politikalarını destekliyor.

Sri Lanka’da genel seçimlerde, özellikle de başkanlık oylamasından kısa bir süre sonra yapılıyorsa, genellikle başkan desteklenir.

Başkan yürütme yetkisini elinde bulunduruyor ancak Dissanayake’nin tam teşekküllü bir kabine atayabilmesi ve vergileri düşürme, yerel işletmeleri destekleme ve yoksullukla mücadele gibi önemli vaatlerini yerine getirebilmesi için parlamentoda çoğunluğa sahip olması gerekiyor.

Ayrıca Sri Lanka’nın tartışmalı yürütme başkanlığını kaldırmayı planlıyor ancak bunu uygulamak için parlamentoda üçte iki çoğunluğa ihtiyacı var.

22 milyonluk bir ülke olan Sri Lanka, 2022’de ciddi bir döviz sıkıntısının tetiklediği ekonomik krizin altında ezilmiş, bu da ülkeyi temerrüde itmiş ve ekonomisinin 2022’de %7,3, geçen yıl ise %2,3 küçülmesine neden olmuştu.

Uluslararası Para Fonu’nun 2,9 milyar dolarlık kurtarma programıyla desteklenen ekonomi geçici bir toparlanma sürecine girdi ancak yüksek hayat pahalılığı başta yoksullar olmak üzere pek çok kişi için hala kritik bir sorun.

Okumaya Devam Et

ASYA

Hindistan Afganistan ile ilişkilerini güçlendirmeye çalışıyor

Yayınlanma

Hindistan, Afganistan ve Pakistan arasındaki gerginlikten faydalanarak Afgan ticaretini Pakistan güzergahından Hintli bir şirket tarafından işletilen İran limanına yönlendirmeye çalışıyor.

Hindistan Dışişleri Bakanlığı’ndan Genel Sekreter J.P. Singh başkanlığındaki üst düzey bir heyet 4 ve 5 Kasım tarihlerinde Kabil’i ziyaret etti. Heyet Afganistan Savunma Bakanı Molla Muhammed Yakup, eski Afganistan Devlet Başkanı Hamid Karzai, Afganistan Dışişleri Bakanı Emir Han Muttaki ve Kabil’deki BM kuruluşlarının başkanlarıyla bir araya geldi. Görüştükleri konular arasında India Ports Global Limited tarafından işletilen İran’ın Çabahar limanı da vardı.

Bakanlık sözcüsü Randhir Jaiswal geçen hafta düzenlediği basın brifinginde “Hindistan’ın insani yardımları, Çabahar limanının Afganistan’daki iş dünyası tarafından işlemler, ihracat ve ithalat için nasıl kullanılabileceği ve yapmak istedikleri diğer şeyler hakkında görüşmelerde bulundular” dedi.

Taliban’ın savunma bakanlığı da sosyal medya üzerinden yaptığı bir paylaşımla Yaqoob’un Hintli heyetle ilişkilerini geliştirme yollarını görüşmek üzere bir araya geldiğini doğruladı. Muttaki’nin ofisi de Singh ile yaptığı görüşmenin detaylarını açıklayarak Taliban’ın baş diplomatının ikili siyasi ve ekonomik ilişkilerin güçlendirilmesi çağrısında bulunduğunu ve Afgan işadamlarının Hindistan’a seyahat edebilmeleri için daha kolay vize verilmesini talep ettiğini kaydetti.

Yeni Delhi’deki Observer Araştırma Vakfı Stratejik Çalışmalar Programı’nda yardımcı araştırmacı olan Kabir Taneja, Hindistan’ın bir süredir Çabahar limanını Afganistan için alternatif bir ticaret yolu olarak tanıtmaya çalıştığını söyledi.

“[Çabahar] projenin temel tasarımının bir parçası. Ayrıca Kabil’e, Afganistan’ın uzun süredir birincil liman olarak kullandığı Karaçi limanına bir alternatif sunmaktır,” dedi.

Okumaya Devam Et

Çok Okunanlar

English