Bizi Takip Edin

AVRUPA

Friedrich Merz: Almanya’nın iş modeli yok oldu

Yayınlanma

23 Şubat’ta yapılacak erken federal seçimlerin ardından Almanya’nın yeni şansölyesi olması beklenen CDU lideri Friedrich Merz, The Economist’e konuştu.

Almanya’nın 2000’li yıllara damga vuran “iş modelinin” artık var olmadığını savunan Merz, yapay zeka gibi yenilikçi sektörlerde Avrupa’nın ABD ve Çin’den geri kalmaması için değişmesi gerektiğini söyledi.

Berlin ve Brüksel’deki bürokrasiye savaş açacağının sinyallerini veren CDU lideri, “Bu bürokrasi yükü üzerinde ciddi bir çalışma yapmalıyız,” dedi ve Alman iş dünyası liderlerinin nefret ettiği ayrıntılı durum tespiti raporlama standartları da dahil olmak üzere bir dizi direktif ve düzenlemeyi sıraladı.

Daha sonra “sosyal yardım sistemine” balta vuracağını söyleyen Merz, “Kamu harcamalarımızı, örneğin işgücü piyasasına yoğunlaştırmalıyız,” derken, böylece ”çalışmak istemeyen insanlara ödeme yapmamış olacaklarını” savundu.

İhracata dayalı modele inancını koruyor

Alman sanayisinin önemli sorun kalemlerinden enerji konusunda ise “en az 50 doğalgaz santrali inşa etmek gerektiğini” söyleyen Merz, “şimdilik” Rus gazına dönüş olmayacağını, görece daha pahalı Amerikan sıvılaştırılmış doğalgazı (LNG) için uzun vadeli sözleşmelere girmeye de “kesinlikle” olduğunu söyledi. Merz ayrıca Almanya’da nükleer enerjiye dönüşün de mümkün olduğunu belirterek, yeni nükleer reaktörler düşündüğüne işaret etti.

460 milyar avroluk (474 milyar dolar) federal bütçede “değişiklik yapmak için çok yer olduğunu” ileri süren Merz, federal hükümetin yapısal açığını GSYİH’nin %0,35’i ile sınırlayan anayasal borç freninin gevşetilmesi konusunu tartışmaya açık olduğunu, fakat bu meselenin “ilk yaklaşımları” olmadığını vurguladı.

Alman sanayisinin hâlâ güçlü olduğunda ısrar eden Merz, dünyanın korumacılığa yönelmesine ve ABD’nin yakında AB’ye gümrük vergisi getirme ihtimaline rağmen, ülkesinin ihracata dayalı modelinin “kesinlikle” ayakta kalabileceğinde ısrar etti.

Egemenliğin ve tek pazarın eşitsiz paylaşımı önerisi

Avrupa politikası söz konusu olduğunda, Fransa ve Polonya ile “Weimar Üçgenini” canlandırmayı vaat eden Merz, askeri işbirliğinin yanı sıra yapay zeka ve kuantum bilişim alanlarında ortak projeler üzerinde çalışmak istediğini aktardı ve İtalya’nın sağcı başbakanı Giorgia Meloni ile de “çok yakın” çalışmayı hayal ettiğini söyledi.

Daha da temelde Merz, ilk kez 1990’larda CDU’nun önde gelen isimlerinden ve Merz’in siyasi akıl hocası Wolfgang Schäuble tarafından önerilen, bazı ülkelerin entegrasyonun merkezinde yer alırken diğerlerinin daha az egemenlik paylaştığı ve ortak pazardan daha az fayda sağladığı “eşmerkezli daireler” şeklinde bir Avrupa örgütlenmesi fikrini destekliyor.

Birleşik Krallık’ın AB ile olan ilişkisine atıfta bulunarak, “Tamamen içinde olmak ya da tamamen dışında olmak doğru cevap olmamalı” dedi.

CDU lideri, Brexit’ten kaçınmak için insanların serbest dolaşımı konusunda zamanında daha büyük tavizler verilmesi gerektiğine inandığını söyledi.

“Benim görevim Trump’ı mutlu etmek değil”

Donald Trump’a gelince, Merz Amerikan başkanının şeffaf, işlemsel yaklaşımının onunla müzakere etmenin “çok kolay” olacağı anlamına geldiğini iddia etti.

Brüksel’in, Washington’un 2018’de Trump’ın ilk döneminde yaptığı gibi AB ihracatına yönelik gümrük vergisi tehdidine, “zihinleri yoğunlaştırmak için yeterli acıyı verecek” hedefli bir yanıtla karşılık vermesi gerektiğini söyledi.

Savunma harcamaları konusunda ise, 2028’de özel bir fonun süresi dolduğunda NATO’nun GSYİH’nin %2’si olan tabanını karşılamanın bile yeterince zor olacağının farkında olarak, daha yüksek rakamlar taahhüt etmekten çekindi, fakat uzun vadede “daha fazla olması gerektiğini” kabul etti.

Amerika’nın, Almanya’nın daha hızlı hareket etmesi konusunda ısrar etmesi halinde ne yapacağı sorulduğunda ise CDU lideri, “Başkan Trump’ı mutlu etmek benim görevim değil,” yanıtını verdi.

Bu arada, AB ortaklarının daha fazla savunma harcaması yapılabilmesi, hatta ortak borçlanmaya gidilebilmesi için mali kurallarda değişiklik yapılması yönündeki çağrılarını de küçümseyen Merz, “Bu konuda çok şüpheci ve eleştirelim. Öngörülebilir bir gelecekte bunu göremiyorum,” dedi.

Merz’e Ukrayna meselesinde temkinlilik hakim

Ukrayna’ya barış gücü askerlerinin gönderilmesinin “bir seçenek olabileceğini” fakat bunun “sadece güvenilir bir ateşkesten sonra” mümkün olacağını savunan Merz, Kiev’in talep ettiği güvenlik garantileri ile ilgili olarak da, “savaş halindeki bir ülkenin potansiyel bir NATO üyesi olmadığını” vurguladı.

Kendisine sorulursa, “Ukrayna’yı NATO’da barış içinde bir ülke olarak görmek istediğini” kabul ettiğini, fakat toprakları üzerinde tam kontrole sahip olmayan bir ülkeyi kabul etmeyi düşünmek için, en azından Amerika politikasını netleştirene kadar, “çok erken” olduğunu da ekledi.

Merz yine de ABD’nin dondurulmuş Rus varlıklarının Ukrayna’ya yardım için kullanılması önerisine olumlu baktığını vurguladı.

Tek pazar, ama yalnızca Almanya için mi?

Merz, AB’nin tek pazarda sermaye akışını kolaylaştırmaya yönelik önerilerini hararetle desteklemesine rağmen, Almanya’nın en büyük kredi kuruluşlarından Commerzbank’ın İtalyan UniCredit tarafından devralınması önerisini “son derece dostane olmayan” bir şekilde reddetti.

Economist’e göre Alman ulusal şampiyonlarını savunmak bir yana, Merz’in Almanya’nın sersemlemiş modeline biraz Amerikan tarzı canlı kapitalizm enjekte etme hevesi gerçek.

Özel sektörde geçirdiği on yıl boyunca, özellikle de bir varlık yöneticisi olan BlackRock’ın Almanya kolunun başkanlığını yaptığı ve bu süre zarfında multimilyoner olduğu yönetim kurulu odalarında rahatlığını koruyor.

Merz, 2000’li yıllarda Angela Merkel’in CDU’nun iktidar mücadelesinde kendisini yenmesinin ardından siyaseti bırakmıştı fakat 2018’de Merkel parti liderliğinden istifa edince Merz siyaset dünyasını şoke ederek adaylığını koymuştu.

Merz, AfD ile ilişkiler söz konusu olduğunda ise rahat görünüyor. Ona göre, ekonomi ve düzensiz göç düzeltilirse AfD küçülecek ve artık parlamentoda olmayacağı bir noktaya (%5’in altında oy) gelecek.

AVRUPA

Güney Avrupa ülkelerinden Leyen’in borçlanma planına itiraz

Yayınlanma

Avrupa Birliği (AB) içerisinde devlet borcu en yüksek ülkelerin başını geçen Fransa, İtalya ve İspanya, Avrupa Komisyonu’nun borçlanma yoluyla silahlanma planına karşı çıkıyor.

Komisyon Başkanı Ursula von der Leyen, içinde 150 milyar avroluk ucuz kredi ve AB mali kurallarının gevşetilmesinin de bulunduğu savunma paketini geçen haftalarda açıklamıştı.

POLITICO’ya konuşan bir AB yetkilisi, bazı ülkelerin, devlet borcunu çok daha yukarı seviyeye çekecek planının “uygulanabilirliğini, hatta ihtimalini dahi sorguladığını” aktardı.

Avrupa’nın güneyindeki ağır borçlu ülkeler bunun yerine savunma tahvili (Eurobond) olarak adlandırılan ve AB’nin sermaye piyasalarındaki ortak borçlanması yoluyla finanse edilen ve bloğun 27 ülkesi tarafından oybirliğiyle onaylanması gereken hibeler için taleplerini yükseltiyor.

Güneyli olmayan bir AB diplomatı da “savunma tahvillerinin önünü açabilecek bir fiyasko riski olduğunu” söyledi.

Fakat Leyen’in, mali yönden “muhafazakâr” olarak bilinen ve Almanya ile Hollanda’nın başını çektiği kuzey ülkelerinin itirazları nedeniyle bu fikri şimdiye kadar pek zorlamadığı belirtiliyor.

Hollanda Başbakanı Dick Schoof geçen hafta AB liderlerinin bir araya geldiği bir toplantının ardından, “Eurobond yok” demişti.

Üçüncü bir AB diplomatı ise güney ülkelerinin kredileri geri çevirmesinin mali açıdan muhafazakâr ülkeler arasında savunma tahvillerine olan desteği zayıflatacağının sinyalini verdi.

Mali açıdan muhafazakar bloktan gelen diplomat, “Eğer savunmanın ortak borçlanmayı haklı çıkaran varoluşsal bir sorun olduğunu iddia ediyorlarsa, o zaman önce borç almaları gerekir,” dedi.

Özellikle İtalya ve İspanya, AB mali kurallarından muaf tutulabilecek savunma harcamalarının tanımını genişletmek için bastırıyor. Madrid sınır kontrolü, siber güvenlik ve altyapı esnekliğinin de dahil edilmesini önerdi.

Fakat şu ana kadar ne Roma ne de Madrid acil durum maddesine başvurup başvurmayacaklarını teyit etmiş değil.

Bazı AB yetkilileri, Leyen’in haziran ayında yapılacak bir sonraki liderler zirvesi öncesinde savunma tahvilleri konusundaki tutumunu yumuşatması umuduyla oyalandıklarını düşünüyor.

Meloni geçen hafta gazetecilere verdiği demeçte, “[Karar vermek için] daha fazla zamanımız olmalı” dedi ve mekanizmayı harekete geçirmek için önerilen nisan ayının “biraz fazla yakın” olduğunu sözlerine ekledi.

Bu arada iki AB diplomatına göre Fransa bu maddeyi aktif hale getirmeyi planlamadığını belirtti. Borç/GSYİH oranı yüzde 110’un üzerinde olan Paris, piyasaları ürkütmekten ya da kredi notunu tehlikeye atmaktan çekiniyor.

Buna karşılık Almanya’nın 500 milyar avroluk devasa savunma harcamasını finanse etmek için bu maddeyi devreye sokması bekleniyor. 

Fakat Danimarka ve Hollanda gibi üç A kredi notuna sahip diğer ülkeler gibi Berlin’in de kendi başına daha ucuza toplayabileceği Komisyon kredilerini kabul etmesi pek olası değil.

Üst düzey bir AB diplomatı, AB’nin 27 ülkesi arasındaki bölünmüşlüğün “piyasa algısı üzerinde olumsuz olabilecek bir fark yarattığını” söyledi.

Kaynak, “Eğer herkes aynı anda [talepte bulunmazsa], ne kadar harcayabileceğinize dair sınırı piyasa belirleyecektir” diye ekledi.

Fakat mali açıdan muhafazakâr devletler bu argümana inanmıyor ve üçüncü AB diplomatı güney devletlerini “siyaset yapmakla” suçluyor.

Okumaya Devam Et

AVRUPA

Almanya ve Avrupa’da F-35 tartışması büyüyor

Yayınlanma

Almanya ve diğer Avrupa ülkelerinde ABD’nin F-35 savaş uçağı programından olası bir çekilme tartışması gitgide ısınıyor.

Bunun arka planında jetin sadece ABD hükümetinin onayıyla kullanılabilmesi ve örneğin yedek parça ve yazılımla ilgili engelleyici hükümlerin F-35 ile askeri operasyonlarda ABD’ye bağımlılıktan kurtulmayı imkansız hale getirmesi yatıyor.

Berlin’de, özellikle eski ‘transatlantikçiler’, askeri bağımsızlık elde etmek için F-35 tedarik programından çekilmek için baskı yapıyorlar.

F-35 alım sözleşmesi Alman medyasına sızdırıldı

Geçtiğimiz hafta, Berlin’in Mart 2022’de tedarik etmeye karar verdiği 35 adet F-35 savaş uçağı için satın alma sözleşmesinin bir kopyası Alman Stern dergisine sızdırıldı.

8,3 milyar avroya mal olacak satın alma için çerçeve koşullarının ayrıntıları da böylece ortaya çıktı. Bu alım, katı kurallara tabi olan Yabancı Askeri Satışlar (FMS) sürecinin bir parçası olarak ele alınıyor. F-35 alım sözleşmesi Washington’a “ABD’nin ulusal çıkarlarının gerektirmesi halinde” başka bir bildirimde bulunmaksızın “ifayı tamamen ya da kısmen feshetme ya da askıya alma” yetkisi veriyor.

Bu da ABD’nin teslimat süresini ve teslimat miktarını istediği zaman tek taraflı olarak değiştirebileceği anlamına geliyor. FMS prosedüründe sözleşmeye dayalı cezalar genellikle öngörülmüyor; yasal başvuru yolu hariç tutuluyor.

Bir F-35 savaş uçağı teslim edildikten sonra, üzerinde başka değişiklik yapılmasına izin verilmiyor; yedek parçalar ve düzenli olarak gerekli yazılım güncellemeleri yalnızca ABD’li üretici Lockheed Martin’den temin ediliyor.

Satın alma sözleşmesinde ifadelere göre, “Müşteri, birlik bakım seviyesinin ötesinde onarım ve bakım çalışmaları yapma yetkisine sahip değildir.” Bu da Alman Hava Kuvvetleri’nin F-35’lerinin sadece ABD yönetimi istediği zaman uçacağını şimdiden garanti ediyor.

Yazılım gizliliği: ABD her zaman gözetliyor

Ayrıca F-35’in temel yazılımı da gizli tutuluyor. Bu nedenle jetin dışarıdan etkilenip etkilenemeyeceğini kontrol etmek imkansız fakat birçok kişi bunun mümkün olduğunu varsayıyor.

Operasyon sırasında ve özellikle de herhangi bir görev sırasında üretilen veriler toplanıyor ve daha sonra Amazon Web Services’de saklanıyor, böylece ABD yetkilileri tarafından kolayca erişilebilir hale geliyor.

Son olarak, ABD Dış Yardım Yasası, ABD’nin F-35’in “son kullanımını istediği zaman izlemesine” izin veriyor. Stern dergisine konuşan “iyi bilgilendirilmiş” bir kaynak, “Hedefler, rotalar, dolaylı olarak taktikler… ABD’li teknisyenler her zaman uçaktalar,” iddiasında bulunuyor.

İçeriden ‘istihbarat servisi bilgisi olan’ bir kişi de bunu dergiye açıkça doğrulayarak, “tüm görev planlamasının ABD’de izlendiğini” belirtiyor.

Bir güvenlik riski olarak ABD silahları

Geçen haftadan bu yana Avrupa’da, mümkünse F-35 jetlerinin tedarikinden kaçınılması ya da halihazırda bir sözleşme imzalanmışsa anlaşmadan çekilmesi yönündeki çağrılar giderek artıyor.

Bir yandan Trump yönetiminin Ukrayna’nın ABD uydu verilerini kullanmasını yasaklama kararı, diğer yandan Washington’un Danimarka’ya ait özerk Grönland bölgesini ele geçirme çabalarını sürdürmesi bu durumu tetikledi.

Örneğin Danimarkalı muhafazakâr milletvekili Rasmus Jarlov, X’te yaptığı açıklamada Danimarka’nın hava kuvvetleri için 27 adet F-35 jeti satın alma kararını desteklediği için şimdi pişman olduğunu belirtti.

Jarlov, “ABD’nin Danimarka’dan Grönland’ı talep ettiği ve silahlarımızı devre dışı bırakmakla tehdit ettiği bir durumu hayal edebiliyorum,” dedi.

O zaman Kopenhag artık kendini savunacak durumda olmayacağını, bu nedenle ABD silahlarını satın almanın “alamayacağımız bir güvenlik riski” olacağını savunan Jarlov, Danimarka’nın önümüzdeki yıllarda silahlanmaya büyük miktarlarda yatırım yapacağını ve mümkün olan her yerde Amerikan silahlarından kaçınması gerektiğini savundu.

F-35 programından çıkmayı hedefleyen NATO ülkeleri

Bazı NATO ülkeleri şimdi F-35’ten vazgeçmeyi düşünüyor. Örneğin Kanada, F-35 alımından çekilmeyi planlıyor, fakat önümüzdeki yılın başında teslim edilecek 16 savaş uçağı için şimdiden ödeme yaptı.

Savunma Bakanı Nuno Melo’ya göre, daha önce ABD savaş uçağını satın almayı planlayan Portekiz de fikrini değiştiriyor. Fransız Dassault Aviation şirketi şimdi Portekiz hükümetine Rafale jetleri tedarik etmeyi teklif etti.

Rafale, F-35 gibi beşinci nesil değil dördüncü nesil bir savaş uçağı; fakat daha ucuz ve herhangi bir ABD bileşeni gerektirmiyor, dolayısıyla ABD’den bağımsızlık sunuyor.

Fransa Cumhurbaşkanı Emmanuel Macron 16 Mart’ta Avrupa ülkelerinin prensip olarak F-35’ten Rafale’e geçmesi gerektiğini savunmuştu; ayrıca yeni Fransız-İtalyan SAMP/T hava savunma sistemi, ABD Patriot hava savunma sisteminin yerine kullanılabilir.

Bir zorluk, Birleşik Krallık, Norveç, Hollanda, Belçika ve İtalya gibi bir dizi Avrupa NATO ülkesinin halihazırda F-35 jetlerine sahip olmasından kaynaklanıyor. Resmi olarak tarafsız olan İsviçre de dahil olmak üzere diğer pek çok ülke uçaklar için bağlayıcı siparişler vermiş durumda.

Almanya’da çatlak sesler artıyor

Almanya’da da çelişkili sesler yükseliyor. Özellikle de eski ‘transatlantikçiler’ F-35 tedarikine mesafeli yaklaşıyor.

Eski Airbus CEO’su ve şu anda etkili düşünce kuruluşu Alman Dış İlişkiler Konseyi (DGAP) Başkanı Thomas Enders geçen hafta “Kimsenin F-35’e ihtiyacı yok” dedi; Enders “bu yeni jeopolitik koşullar altında bunu iptal eden ilk kişi olacağını” da belirtti.

CDU dış politika uzmanı Roderich Kiesewetter de F-35 alım sözleşmesi gibi “ABD ile mevcut sözleşmelerin gözden geçirilmesi” çağrısında bulundu ve “Şimdi alternatifler aramak kesinlikle zorunludur,” dedi.

Savunma Bakanı Boris Pistorius ise F-35 alımına devam edilmesinden yana. Bunun için öne sürdüğü gerekçelerden biri, Alman Hava Kuvvetleri savaş uçaklarının savaş durumunda ABD nükleer bombalarını atabileceği nükleer paylaşım.

Gözlemciler, ABD nükleer bombalarının atılmasının zaten sadece Washington’dan gelen emirle mümkün olduğunu ve bu nedenle F-35’lerin sadece nükleer paylaşım için mevcut oldukları sürece ABD tarafından felç edilip edilemeyeceklerinin önemsiz olduğunu belirtiyor. Fakat nükleer paylaşımın da artık güvenli olmadığı düşünülüyor.

Berlin, F-35 için Washington’a yaklaşık 2,42 milyar dolar aktarmış ve ABD savaş uçaklarının konuşlandırılacağı Büchel Hava Üssünde maliyetli modifikasyonlara başlamıştı.

Okumaya Devam Et

AVRUPA

Pirelli, Çinli sahibini hisselerini azaltmaya zorluyor

Yayınlanma

Pirelli’nin yönetim kurulu, Trump yönetiminin Pekin’in Amerikan varlıklarının mülkiyeti konusundaki ‘şahin’ tutumunun İtalyan lastik üreticisinin ABD’deki genişlemesini engelleyeceği endişesiyle en büyük yatırımcısı olan Çinli Sinochem’e hisselerini azaltması için baskı yapıyor.

Planlar hakkında bilgi sahibi kişilerin Financial Times’a (FT) aktardığına göre, Pirelli yönetimi çarşamba günü yapılacak bir yönetim kurulu toplantısında Çinli yatırımcıdan yüzde 37’lik hissesini derhal İtalyan hissedar Camfin’in yüzde 26,4’lük hissesinin altına indirmesini talep edecek.

Bu hamle, ABD Başkanı Donald Trump yönetiminin politikalarına uyum sağlayan şirketlerin attığı sert adımları gösteriyor.

Pazartesi günü Koreli otomobil grubu Hyundai, ABD’de büyük yatırımlarını açıklayan en son uluslararası şirket oldu ve Trump’ın yerli üretimi artırmaya çalışırken ticaret politikalarının “çok güçlü bir şekilde işe yaradığının” kanıtı olduğunu söylediği 21 milyar dolarlık bir paketi açıkladı.

Planlar hakkında bilgi sahibi olan kişiler, Pirelli’nin önerdiği seçeneklerden birinin, Sinochem’in hisse geri alımı yoluyla hisselerini yüzde 25’in altına düşürmesi ve bazı hisselerin derhal piyasada yeniden satılması olduğunu söyledi.

Toplantıda Pirelli’nin de başkanı olan Jiao Jian tarafından temsil edilecek olan Sinochem’in öneriyi kabul edip etmeyeceği belli değil. Söz konusu kişiler, tarafların yönetim kurulu toplantısı öncesindeki hazırlık görüşmelerinde bir anlaşmaya varamadıklarını da sözlerine ekledi.

Pirelli’nin ABD’nin Georgia eyaletinde bir fabrikası bulunuyor fakat Kuzey Amerika pazarı için ürettiği lastiklerin çoğunu Meksika ve Güney Amerika’da üretiyor.

Şirket Trump’ın ticaret politikalarına ve ithal otomobillere yönelik yaklaşan gümrük vergisi tehdidine yanıt olarak, küresel gelirlerinin dörtte birini elde ettiği ABD’deki faaliyetlerini genişletmeye çalıştı. 

Fakat konu hakkında bilgi sahibi olan kişilere göre lastik üreticisi, ABD’de genişleme planlarıyla ilgili son görüşmelerde dirençle karşılaştı. Bu kişiler, şirketin bu durumun en büyük hissedarının Çin devletine ait bir şirket olmasından kaynaklandığını düşündüğünü de sözlerine ekledi.

Formula 1 araçlarının kullandığı lastikleri tedarik eden Pirelli, lastik sensörleri tarafından toplanan bilgileri araçların sürüş komutlarına bağlayabilen tescilli bir teknolojiye de sahip. Söz konusu teknoloji ABD’de büyük talep görüyor ama Pirelli, Sinochem’in gruptaki hissesi nedeniyle potansiyel olarak kazançlı bir pazardan mahrum kalmaktan korkuyor.

ABD ocak ayında Çin’in otomatik sürüş sistemlerinin yanı sıra Bluetooth, WiFi ve uydu gibi araçlarla etkileşime giren donanım ve yazılımlara yönelik yasağı kesinleştirdi. Daha sonra Sinochem ile birleşen devlete ait ChemChina, ilk olarak 2015 yılında 7,7 milyar dolarlık bir anlaşmayla Pirelli’nin çoğunluk hissesini satın almıştı. İlk anlaşma kapsamında Çinli yatırımcı, İtalyan grubun günlük yönetimine, stratejisine veya atamalarına müdahale etmeyeceğini kabul etmişti.

Okumaya Devam Et

Çok Okunanlar

English