Bizi Takip Edin

DÜNYA BASINI

‘Paşinyan’ın oyunları’ – 1

Yayınlanma

Aşağıdaki çok uzun olduğu için iki bölüm halinde yayınlayacağımız makale, Rusya Dışişleri Bakanlığı’nın resmi yayın organı Mejdunarodnaya Jizn (International Affairs) dergisinin internet sitesinde, Dağlık Karabağ’daki yeni çatışma dalgasının hemen arifesinde, 15 Eylül günü yayınlandı.

Aslında bu makale vesilesiyle de yazılması gereken çok şey var; ancak uzunluğu ve kapsamlı niteliği, yorumlamaktan şimdilik imtina etmeyi gerektiriyor.

Yalnız gene de Azerbaycan’ın olası askeri planlarıyla ilgili burada söylenen her şeyin eksiksiz doğrulanmış olduğunu ve yazarının 2020’de taraflarla görüşmeleri yürüten diplomatlardan biri olduğunu belirtmeden geçemeyeceğim. Keza, Ermenistan yönetimi ve mevcut durumla ilgili daha önce yazdığım iki noktayı hatırlatmamak da elimde değil.

Eylül ayı başında Paşinyan karakteriyle ilgili şöyle yazmıştım:

“İlginç bir karakter Paşinyan. Çok baskın, çok hırslı, bütün düşmanlarını umutsuz kılıp etkisizleştiriyor, ihtirasları hem ülkesi hem halkı açısından felaketi tetikliyor olduğu halde umurunda değil, adeta tam da bunu istiyor, çünkü felaket, yeni ve eskisinden de çok çürümüş bir ülkede onun iktidarını mutlak kılabilir. Bir Shakespeare oyunundan fırlamış gibi.”

İkincisi de, Azerbaycan’ın sınırlı harekâtı henüz devam ederken yaptığım şu yorum:

“Erivan Cumhuriyet Meydanı’ndaki gösteri gece de devam etti, ama kalabalığın olmayışı, halkta genel bir umutsuzluk havasının hâkim olduğuna yorulmalı. Paşinyan bu umutsuzluk içinde kendi adımlarını atmaya devam edecektir: bu çerçevede 1) Karabağ’ın Azerbaycan’a tesliminden başka 2) Karabağ’daki Ermenilerin Sovyet özerkliğinin yok edilmesi, 3) Rusya barışgücünü ve sınır muhafızlarını çıkarmak için güney koridorunun kontrolünün Azerbaycan’a devri söz konusu olacak, 4) içeride iktidarını kalıcı kılma çabaları artacak, protestoları Rusya’ya yöneltmeye çalışacaktır.

“Bunların ilki meşrudur, Karabağ hukuki açıdan Azerbaycan’a aittir. Bunların ikincisi gayrimeşrudur, Sovyet idari yapısı milliyetler meselesinin zaruri ve biricik doğru çözümü olarak ortaya çıkmıştır; bu idari biçimin yerine başka bir şey konulması milli meseleyi derinleştirir. Şimdilik sadece, Aliyev’in 2020 kasım sonrasında Sovyet özerkliğini dışlamadığı beyanatları var. Bunların üçüncüsü Fransa ve ABD oryantasyonu uğruna Rusya’yı bölgeden uzaklaştırmak için en önemli adımdır; onu Rusya üssünün boşaltılması girişimleri takip edecektir. Bunların dördüncüsü esas itibariyle iki şeyden beslenmektedir: 1) Ermenistan’da saldırgan burjuva şovenizminin barutu tükendi; devlet kaçınılmaz olarak hâlâ bu şovenizmin izlerini taşısa bile yeni bir şeye evrilmesi kaçınılmazdır; 2) ilerici güçlerin bulunmadığı bir yerde ‘yeni’ her zaman eskisinden bile yıkıcıdır.

* * *

Dağlık Karabağ: Paşinyan’ın oyunları ve gerçeklik

Aleksandr Ananyev, Rusya Dışişleri Bakanlığı Emekli Kıdemli Müsteşarı

Ermenistan Başbakanı Nikol Paşinyan Rusya’ya karşı yeni ön alıcı imalar sezonunu İtalyan La Repubblica gazetesindeki mülakatıyla açtı. Paşinyan, Ermenistan’ın güvenlik alanında tek bir ülkeye, Rusya’ya bağımlılığını “stratejik hata” olarak açıkladı, Rusya’yı Ermenistan’a yönelik müttefik yükümlülüklerini yerine getirmemekle suçladı ve Rusya’nın Karabağ’daki barışgücü misyonunun etkisiz olduğunu belirterek bütün bunları Rusya’nın herhalde Güney Kafkasya bölgesinden ayrılmaya hazırlandığı iddiasıyla bağladı. Başbakan hayallerini şu ifadeyle paylaştı: “Bir gün uyanacak ve Rusya’nın olmadığını göreceğiz.”

Ermenistan Başbakanı işe girişti

Ermeni siyasetçi kendi dar görüşlü “know-how”ını halihazırda birçok defa kullanmış bulunuyor: KGAÖ’nün Ermenistan’dan çıkacağını bir muska gibi tekrarlayıp duruyor, NATO ülkelerinin birliklerini gözlemci statüsünde çatışma bölgesine sokmak için de bu laflara başvuruyor. Ama olgular yeterince açık: KGAÖ geçen yıl Ermenistan’da, ülkenin güvenliğine katkıda bulunabilecek bir tatbikat önerisinde bulundu. Erivan ise buna ret cevabı verdi. Bir süre sonra Avrupa Konseyi Erivan’la mutabakat içinde Ermenistan-Azerbaycan sınırına 40 gözlemci gönderme kararını açıkladı. KGAÖ Ermenistan-Azerbaycan sınırına burada istikrarı temin edebilecek bir gözlem misyonu gönderme önerisinde bulundu. Cevap olarak suskunluk karşıladı; 2023 şubatında ise Ermenistan’a iki yıllığına yetkilendirilmiş batılı 100 silahlı personelden oluşan (Fransız jandarmaları ve Alman polisleri) yeni bir Avrupa misyonu konuşlandırıldı. Bu bağlamda Ermenistan’ın KGAÖ’de çalışmaya yönelik bir dizi ret cevabı da geldi: ilkin Nikol Paşinyan KGAÖ Erivan zirvesi belgelerini imzalamadı, arkasından Ermenistan Cumhuriyeti örgütün kendi topraklarında yapacağı tatbikatı iptal etti; Ermenistan Güvenlik Konseyi Sekreteri Armen Grigoryan ülkenin KGAÖ üyeliğinin Erivan için “belli problemler” yarattığını açıkladı; şimdi de Ermeni yönetimi gösteri mahiyetinde KGAÖ’deki daimî temsilcisini geri çağırdı. Bütün bunlar olurken Ermenistan yedek subay birlikleri Paşinyan’dan KGAÖ yardımını kabul etmesi talebinde bulundular.

Paşinyan daha önce de KGAÖ’yü eleştirirken böylelikle iç kamuoyunu da müttefik Rusya ile iyi ilişkilere ikna etmeye çalışıyordu. Bu defa İtalyan gazetesiyle mülakatında en sevdiği tezi tekrar etti, ama artık dolaysızca Rusya ile ilgili olarak: Rusya’nın kendisinin bölgeden ayrılmak istediğini söyledi. Çok geçmeden mesele aydınlandı. Meğer Ermenistan yönetimi Rusya’nın askeri tesislerinin yakınlarında (11-20 Eylül arasında) Amerikan-Ermeni ortak tatbikatı “Eagle Partner 2023” yürütmek üzere anlaşmıştı; Kremlin basın sekreteri Dmitriy Peskov tatbikatı diplomatik bir dille “bölgede durumun istikrar kazanmasına ve karşılıklı güvenin güçlenmesine katkıda bulunmuyor” şeklinde niteledi.

Rusya Dışişleri Bakanlığı’nın da Erivan’ın son günlerdeki, Moskova’nın “dostça olmadığını” kabul ettiği eylemleri yüzünden Ermenistan büyükelçisine sert bir sunum yapması gerekti. Bakanlık bu eylemler arasında Ermenistan’ın UCM Roma Statüsü’nü onaylama prosedürünü (buna dayanarak Ermenistan, Rusya başkanını tutuklayabilir), başbakanın eşinin Kiev’i “Nazi Kiev rejimine insani yardım götürerek” ziyaretini ve ABD ile Ermenistan topraklarında ortak tatbikatı saydı. Dışişleri ayrıca Ermenistan parlamento sözcüsü Alen Simonyan’ın Rusya Dışişleri Resmi Temsilcisi Mariya Zaharova’ya yönelik kaba ifadelerine karşılık bir protesto notası da verdi.

[Alen’e, kendisiyle Ocak 2020’de Erivan’daki Rusya büyükelçiliğinde yaptığımız konuşmayı hatırlatmak isterim; burada kendisini küçük düşürmüş, Messi’nin karısıyla arasında benzerlik kurmuştu. Karısı, Leo Messi futbol oynadığı sürece medyanın ilgisini çekmeye devam edecektir. Alen Simonyan’a gelince, ancak Paşinyan cumhuriyetin başında olduğu sürece onun nezdinde bir siyasi figürdür.]

Ermenistan büyükelçisine ayrıca 7 Eylül’de Ermenistan’da Rusya yanlısı bloger M. Badalyan ile Sputnik Ermenistan gözlemcisi A. Gevorkyan’ın gözaltına alınmasından duyulan kaygı da bildirildi. Paşinyan böylelikle enformasyon alanını kendisine rahatsızlık verebilecek her tür sesten temizlemeye devam ediyor; oysa beri yandan en vahşi Rusya düşmanı propaganda bile Ermenistan medyasında ve sosyal ağlarda tamamen legalize ediliyor.

Paşinyan’ın eşinin Rusya’ya karşı açık bir saldırıdan başka türlü kabul edilemeyecek olan gösteri kabilinden Kiev yolculuğuyla ilgili olarak da Ermenistan başbakanının daha önce vurguladığı şu sözleri hatırlatmak gerek: “Ermenistan, Ukrayna’daki özel askerî harekâtta Rusya’nın müttefiki değildir.”

Başka bir deyişle, Ermeni yönetiminin görüş açısından bu Kafkasya cumhuriyeti hangi müttefik yükümlülüklerini yerine getirmeye ve hangilerini yerine getirmemeye hak sahibi olduğunu kendisi tespit eder, hatta Rusya’nın askeri düşmanlarını açıktan destekler. Paşinyan’a göre Rusya kapsamlı bir durum analizi yapılmadan ilk düdükte, Ermenistan yetkililerinin ve diplomatik organlarının yersiz eylemleriyle tetiklenen çatışmalara müdahil olmak ZORUNDA. Esasen Ermeni yönetimi Stepanakert (Hankendi) ve Bakü’ye eşit uzaklıkta bir pozisyon takınır gibi görünerek şantaja başvuruyor, Rusya’dan Azerbaycan’a karşı aktif eylem talebinde bulunuyor, aksi taktirde Rusya’nın hasımlarına yakınlaşacak somut adımlar atıyor.

Tarafların üçlü açıklama hükümlerine uymamaları ve Rusya barış güçlerine yönelik iddiaları

Ermenistan tarafı Rusya’nın Laçin yolunda Azerbaycan kontrol noktalarını uzaklaştırmasını talep ediyor ve bunu da 9 Kasım 2020 tarihli üçlü açıklamanın 6’ncı maddesine atıfla yapıyor; buna göre koridor Rusya barışgücü tarafından kontrol edilmeli, Azerbaycan ise “Laçin koridorunda her iki istikamette sivil, ulaştırma ve yük vasıtalarının hareket güvenliğini garanti eder”. Ancak bunu yaparken aynı belgenin 4’üncü maddesinde Rusya barışgücünün Karabağ’daki “Ermeni silahlı kuvvetlerinin çıkışıyla paralel olarak konuşlandırılacağı” ifadesine sessiz kalıyor. Oysa Azerbaycan’ın görüşüne göre bölgede Ermenistan’ın silahlı birlikleri ve askeri araçları kalmış durumda (Bakü, Erivan ve Stepanakert’i Karabağ silahlı kuvvetlerinin Laçin koridorunu Ermenistan’dan askeri yük ve mayın taşımak için kullanmasıyla ve keza “kanunsuz militan yapıların rotasyonuyla” suçluyor). Dolayısıyla Bakü, şartların Ermenistan tarafınca yerine getirilmediğini düşünüyor. Moskova’nın ise Ermenistan iktidarından güvenilir bir desteğe sahip olmadığı, tersine daha önce defalarca olduğu gibi Erivan’dan ayrı mutabakatlar beklediği bir ortamda Karabağ Ermenilerinin haklarını savunması çok zor.

Bu nedenle Rusya barışgücünün, Dağlık Karabağ’ın Azerbaycan toprağı olarak tanınması paradigmasında (bu bizzat Paşinyan tarafından yaratıldı) ve tarafların yükümlülüklerini yerine getirmediği durumda uygun yetkilendirmeye sahip olmadan taraflardan biriyle çatışmaya girmek için hiçbir nedeni yoktur.

BM GK’nin Dağlık Karabağ’da insani durumla ilgili oturumunun sonuçsuzluğu

Eğer BM Güvenlik Konseyi’nin 16 Ağustos’ta Ermenistan’ın talebiyle Dağlık Karabağ’daki insani durumu görüşmek için yapılan oturumunda bağlayıcı karar alınsaydı Rusya barışgücü (veya BM gözlem misyonu) bu yetkiyi alabilirdi. Ancak ABD başkanlığında yapılan BM GK toplantısı neticesinde hiçbir belge kabul edilmedi. Taraflara “Laçin koridorunda hareket serbestliğinin derhal tesis edilmesi” çağrılarıyla ve çatışma taraflarına “9 Kasım 2020 tarihli üçlü açıklamaya” uygun yükümlülüklerine saygı gösterme önerileriyle yetirildi. Bu bağlamda, eğer Azerbaycan bu çağrıya aldırış etmezse neler olabileceğine dair tek kelime edilmedi (bu, özellikle toplantının çağrıcısı Ermenistan açısından şaşırtıcıdır).

BM GK’nin Karabağ meselesine birçok defa döndüğünü de belirtelim. İlkinde 44 gün savaşları sırasında askeri eylemlerin durdurulması meselesi ele alındı, sonuçsuz kaldı (neticede Rusya’nın çatışmayı bir başına çözmesi gerekti). Ermenistan’ın o zamanki Dışişleri Bakanı Şavarş Koçaryan’ın geçen günlerde yaptığı itiraflarından anlaşıldığı gibi belgenin kabulü BM GK’nin daimî üyesi devletlerden biri tarafından engellenmişti (Koçaryan doğrudan anmasa bile uzmanların görüşüne göre Britanya tarafından).

Öyle anlaşılıyor ki BM Güvenlik Konseyi’nin ağustos toplantısından sonuç çıkmayacağı da toplantının çağrıcısı Ermenistan yönetimi tarafından önceden planlanmıştı, zira hareketin hedefi Karabağ’daki Ermeni nüfusunun menfaatlerinin savunulmasında gerçek bir yardımda bulunmak değil bayağı bir piar kampanyasıydı. Uzmanlar ve siyasetçiler, Ermenistan Cumhuriyeti hükümetinin BM GK’ye blokajın başlamasından 8 ay sonra Dağlık Karabağ’daki insani durumun görüşülmesi için başvuruda bulunmasını Ermenistan’daki iç siyasi durum bağlamında değerlendiriyorlar. Rusya Duma BDT İşleri Komitesi Başkanı Leonid Kalaşnikov’a göre: “Erivan BM Güvenlik Konseyi’ne kendi seçmenlerine ‘çalışmaya devam ettiğini’ göstermek için başvurdu. Nikol Paşinyan onlara faal olduğunu göstermek zorunda.”

DÜNYA BASINI

“İsrail siyaseti o kadar sağa kaydı ki Netanyahu nispeten ılımlı görülüyor”

Yayınlanma

Yazar

Ahmed Maher tarafından kaleme alınan ve Majalla’da yayımlanan bu makale, İsrail siyasetinin sağa kayışını ve merkez-solun neredeyse yok oluşunu derinlemesine inceliyor. Makale, Ben Gvir ve Smotrich gibi aşırıcıların Overton Penceresi’ni sağa iterek Netanyahu’yu ılımlı gibi gösterdiğini, İsrail kamuoyunun ise giderek daha militarize olduğunu vurguluyor. Filistin devletine verilen destekteki dramatik düşüşe ve Netanyahu’nun sert politikalarına artan desteğe dikkat çeken yazı, İsrail’in geleceğine dair distopik bir tablo çiziyor.

***

Tek boynuzlu atlardan distopiklere: İsrail merkezinin yok oluşu

Ben Gvir ve Smotrich gibi aşırılık yanlıları Overton penceresini* o kadar sağa itti ki Netanyahu nispeten ılımlı görünüyor.

Ahmed Maher

Gazze savaşının üzerinden neredeyse bir yıl geçmesine rağmen İsrail kamuoyu, mevcut hükümetin Filistinlilere, Lübnan’a ve can çekişen iki devletli çözüme yönelik aşırı ve sert politikalarından o kadar etkilendi ki mevcut sağcı politikacıların pozisyonları giderek daha merkezci görünmeye ve ortalama İsrail vatandaşından daha fazla destek almaya başladı.

Bu eğilim, geçen ay yapılan ve Başbakan Binyamin Netanyahu ve sağcı Likud partisinin diğer partilere karşı avantaj elde ettiğini gösteren son seçim anketlerine de yansımış durumda. İsrail’in merkezi yok.

Netanyahu, 120 koltuklu İsrail Knesset’inde 64 üyeden oluşan bir koalisyon kurarak Aralık 2022’de iktidara geldi; bu koalisyonun çoğunluğunu 32 koltuğu olan Likud partisi ve 14 koltuğu olan Dini Siyonistler oluşturuyordu. Netanyahu’nun 7 Ekim 2023 sonrası aylardır düşüşte olan popülaritesi, Gazze savaşının başlangıcından bu yana ilk kez yükselmeye başladı.

En azından mayıs ayından bu yana peş peşe yapılan anketler bu oranın istikrarlı bir şekilde yükseldiğini gösteriyor. İsrail’in şu anda tarihindeki en uzun süreli savaşın içinde olduğu ve Lübnan’da Hizbullah ile giderek tırmanan çatışmaya ve muhtemelen İran ile doğrudan bir savaşa doğru ilerlediği göz önüne alındığında bu dikkate değer bir geri dönüş.

İsrail saldırdıkça Netanyahu’ya destek artıyor

Netanyahu’nun popülaritesi, İsrail’in kurulduğu 1948’den bu yana en büyük hükümet karşıtı gösterilere yol açan tartışmalı yargı ‘reformlarına’, gözetimi altındaki büyük güvenlik başarısızlıklarına, Hamas’ın esaretinden henüz kurtarılmamış düzinelerce rehineye ve Gazze’nin bazı bölgelerini (en azından şimdilik) yeniden işgal etme ısrarına rağmen artıyor.

Bu nasıl açıklanabilir? Öncelikle, İsrail kamuoyunun aşırı söylemlere doyması, ılımlı muhalefet partilerini daha da kenara itti. Ulusal Güvenlik Bakanı Itamar Ben Gvir ve Maliye Bakanı Bezalel Smotritch gibi radikal isimler, Filistinlilere yönelik ırkçı politikaların ve suç teşkil eden eylemlerin başlıca savunucuları oldular- hatta birincisi bir terör örgütünü desteklemekten hüküm giydi.

Overton penceresi kaydı

Overton penceresini bu kadar sağa iten böylesi aşırılık yanlıları varken, Netanyahu olarak nispeten ılımlı görünüyor. Ancak bunun tek nedeni sol muhalefetin gölgede kalması değil, İsrail’deki merkezci laik figürler de yaklaşan parlamento seçimlerinde oy toplamak için giderek daha sağcı pozisyonlar benimsiyor.

Uzun süredir merkezde yer alan lider Yair Lapid’i ele alalım. Geçen aralık ayında Knesset’te kendisiyle röportaj yaptığımda, o dönemde iki devletli bir çözüme destek verdiğini ifade etmiş, ancak Gazze’deki savaş ve sonrasında yaşananlar göz önüne alındığında bunun “önemli ölçüde gecikebileceğini” söylemişti.

Birkaç ay sonra İrlanda, Norveç ve İspanya’nın Filistin devletini tek taraflı olarak tanıma kararını eleştirerek bunu “utanç verici” olarak nitelendirdi. Ayrıca BM’nin en üst mahkemesi olan Uluslararası Adalet Divanı’nı (UAD) da İsrail’in Refah’taki askeri saldırısını derhal durdurmasını öngören bir karar aldığı için eleştirdi.

Baldwin’in 45 yıl öncesinden seslenen mektubu: İsrail devleti Yahudilerin kurtuluşu için kurulmadı

7 Ekim’den önce Lapid’in en önemli özelliği seçmenleri ‘merkezde’ olduğuna, yani ne sol bloğa ne de sağa meyletmediğine ikna edebilmesiydi. Ancak giderek İsrail’in merkez solu merkez sağa kayarken, gerçek solu da neredeyse tamamen yok oldu.

7 Ekim’de yaşananlar İsrail kamuoyunu militarize etti, politikalarını daha da sağa itti ve ülkenin ahlaki sınırlarını zorladı.

İsrailli Yahudilerin %71’i 2010’da Filistin devleti kurulmasını desteklerken bu destek 2020’de yaklaşık %20’ye düştü, Filistinlilerin eşit haklara sahip olmadığı tek devlet çözümüne veirlen destek ise iki katına çıkarak %42’ye ulaştı. Her iki anket de Ramallah’taki Filistin Politika ve Anket Araştırmaları Merkezi ile Tel Aviv Üniversitesi’ndeki Uluslararası Çatışma Çözümü ve Arabuluculuk Programı tarafından yapıldı.

İsrailliler Netanyahu’yu kişisel olarak sevmeseler de genel olarak onun sağcı güvenlik politikalarını destekliyorlar. Ancak merkezciler de sağ ile neredeyse aynı pozisyonları benimserken (İsrail askerlerinin Gazze’de işledikleri iddia edilen savaş suçları nedeniyle yargılanmaması, Filistin devletinin kurulmaması, Gazze’den yakın zamanda çekilmemesi ve şimdi de Lübnan’da yaklaşmakta olan yakıp yıkma politikası) seçmenlerin şu aşamada Netanyahu’yu gözden çıkarması için çok bir neden yok.

Mevcut siyasi iklimde, işgal altındaki Doğu Kudüs’ün Filistin devletinin başkenti olmasını savunan herkes tek boynuzlu at gibi görünüyor. Bu arada, kamuoyundaki tartışmalara egemen distopik radikallerin öngörülebilir gelecekte kararları vereceği tahmin ediliyor.

***

*Overton penceresi, toplumda belirli bir dönemde kabul edilebilir veya tartışılabilir sayılan politik fikirler ve politikaların yelpazesini tanımlayan bir kavramdır. Bu pencere, hangi fikirlerin “meşru” ya da “makul” olarak kabul edildiğini ve dolayısıyla kamuoyunda tartışılabilir olduğunu gösterir. Overton penceresi, zamanla toplumdaki değişen normlar, olaylar veya liderler tarafından kaydırılabilir. Örneğin, bir politika veya fikir başlangıçta radikal ya da kabul edilemez görülürken, zaman içinde pencerede meydana gelen kaymalar sonucu toplum tarafından kabul edilebilir hale gelebilir. Bu kavram, genellikle aşırı uçtaki fikirlerin zamanla nasıl ana akım hale gelebileceğini açıklamak için kullanılır.

Okumaya Devam Et

DÜNYA BASINI

Hizbullah’la olası topyekûn savaş İsrail ekonomisini nasıl etkileyecek?

Yayınlanma

Yazar

Aşağıda çevirisini okuyacağını makale İsrail ekonomisinin 7 Ekim’den sonraki durumuna ve Hizbullah’la olası bir topyekûn savaştan nasıl etkileneceğine odaklanıyor. Makaleye göre savaşın etkisiyle sermaye kaçışları, enflasyonun yükselmesi ve inşaat sektörünün daralması, ülke ekonomisini zor durumda bırakıyor. Maliye Bakanı Bezalel Smotrich’in savurgan politikaları ve bütçe açığının hızla artması yatırımcıları endişelendirirken, gelecekte daha geniş çaplı bir savaş senaryosu ekonomiyi daha da derin bir krize sürükleyebilir.

***

İsrail ekonomisi Hizbullah’la topyekûn bir savaşın yükünü kaldırabilir mi?

The Economist

Ülke bankaları sermaye kaçışı yaşıyor.

İsrail ekonomisi toparlanma yolunda ilerliyor olmalıydı. Ne de olsa, savaşmak için işlerini terk eden 300 bin işçinin çoğu şimdi ofislere, fabrikalara ve çiftliklere geri döndü. Ancak aksine durum giderek daha da kötüleşiyor. Bloomberg’e göre nisan ve haziran ayları arasında GSYİH büyümesi yıllık bazda sadece %0,7 oldu. Bu rakam ekonomistlerin beklentilerinin yaklaşık 5,2 puan altında. 16 Eylül’de İsrail Maliye Bakanı Bezalel Smotrich, milletvekillerinden bütçe artışını acil olarak onaylamalarını istemek zorunda kaldı. Bu yıl ikinci kez böyle bir talepte bulundu.

Smotrich’in savurganlığı yatırımcıları endişelendiriyor. Çatışmaların daha da şiddetlenmesi ihtimali de öyle. 23 Eylül’de İsrail, Lübnan sınırı üzerinden hava saldırıları başlatarak yerel yetkililere göre 558 kişiyi öldürdü. Bu saldırılar, Hizbullah tarafından kullanılan çağrı cihazları ve telsizlerin patlaması sonucu 39 kişinin ölmesinin ve Lübnanlı milis grubun aylardır İsrail yerleşimlerine roket saldırıları düzenlemesinin ardından geldi.

Ülkeden para çıkışı başlamış durumda. Mayıs ve temmuz ayları arasında İsrail bankalarından yabancı kurumlara para çıkışı geçen yılın aynı dönemine kıyasla iki katına çıkarak 2 milyar dolara ulaştı. Ülkenin ekonomi politikalarını belirleyenler çatışmanın başlangıcından bu yana hiç olmadıkları kadar endişeli.

Her savaş dönemi ekonomisi bıçak sırtındadır: Hükümet bir yandan silahlı kuvvetlerini genellikle bütçe açığı harcamalarıyla finanse ederken, diğer yandan da barış geldiğinde borçlarını temizleyebilecek kadar sağlam kalmasını sağlamalıdır. İsrail için kâbus senaryosu, çatışmaların ülkenin ticari merkezleri olan (Batı) Kudüs ve Tel Aviv’e yayılmasıdır. Ancak çatışmaların sadece ülkenin kuzeyinde sınırlı kaldığı yoğunluğu daha az bir savaş bile, İsrail ekonomisini çöküşün eşiğine getirebilir.

İsrail’in bol keseden harcayan hükümeti de durumu daha da kötüleştiriyor. Mart ayında, silahlı kuvvetler temmuz ayına kadar bir ateşkes umarken, generaller normal bütçelerine ek olarak 60 milyar şekele (16 milyar dolar ya da İsrail GSMH’sinin %3’ü) ve ardından yeni güvenlik durumuyla başa çıkmak için yılda 30 milyar şekellik kalıcı bir artışa ihtiyaç duyacaklarını hesapladılar. O zamandan bu yana çatışmalar devam ettikçe bütçe açığı tahminleri de yükselmeye devam etti. Açığın bu yıl GSYH’nin %8,1’ine ulaşması bekleniyor; bu, savaş öncesi tahmin edilen miktarın neredeyse üç katı. Çatışmaların daha da yayılmasıyla birlikte bu oran muhtemelen daha da büyüyecek.

Bu durum İsrailli politikacılar için ne anlama geliyor? Ocak ayında ülkenin borçları GSMH’nin %62’sine ulaştı, bu oran çoğunlukla zengin ülkelerden oluşan OECD ortalamasının oldukça altında kaldı. Bu nedenle Smotrich’in biraz nefes alanı var. Ama yalnız biraz. Çatışmalar gelecek yıl da devam ederse mali durum daha da kötüleşecek. Tahvil sahipleri daha fazla savaş harcaması için imkân olduğuna dair güvence istiyor, benzer ülkelerle karşılaştırıldığında, İsrail’deki tahvil sahipleri için kabul edilebilir borçlanma düzeyi daha düşük bir sınırda. Derecelendirme kuruluşları da tedirgin olmaya başladı. Fitch ve Moody’s bu yıl zaten bir kez düşürdükleri İsrail’in notunu muhtemelen yeniden düşüreceklerini söylüyor.

Partisi İsrail’in aşırı sağında yer alan bir Batı Şeria yerleşimcisi olan Smotrich sorunu daha da kötüleştiriyor. Kimse onun ordudan maliyetleri düşük tutmasını isteyeceğine inanmıyor. Ayrıca bütçe açığını dizginlemek için diğer harcamaları kısarak ya da vergileri artırarak başka önlemler almayı da reddetti. İsrail’in refah devletine dokunulmadı. Smotrich’in müttefikleri olan ultra-Ortodoks nüfus ve yerleşimciler, erkekleri evde tutmak için daha fazla sübvansiyon ve yardımdan yararlandılar. Smotrich, gelecek yıl 35 milyar dolarlık tasarruf sözü veriyor, ancak bunun büyük kısmının nereden geleceğini henüz açıklamadı.

Daha güçlü bir ekonomik büyüme, sıkıntıları hafifletebilir. Yedek askerler işlerine geri dönmüş ve tüketim savaş öncesi seviyelere dönmüş olsa da İsrail ekonomisi hâlâ savaş öncesine göre daha küçük. Smotrich, toplumun en az verimli kesimlerini desteklerken, sanayiye kaynak ayırmayı ihmal etti. İşgücü piyasası son derece sıkı, işsizlik oranı sadece %2,7. Firmalar boş pozisyonlarını doldurmakta zorlanıyor ve İsrail’in küçük yüksek teknoloji şirketleri baskı altında. Düşünce kuruluşu Startup Nation, savaş nedeniyle bu şirketlerin finansman kaynaklarını kaybettikleri uyarısında bulunuyor.

Yaklaşık 80.000 Filistinli işçiye 7 Ekim’den sonra çalışma izin verilmedi ve bu işçilerin yerine yenileri alınmadı. Sonuç olarak, inşaat sektörü geçen yıla göre %40 daha küçük ve bu da ev yapımını ve onarımını büyük ölçüde engelliyor. Şimdilik en büyük etki enflasyon üzerinde görülüyor; ağustos ayında yıllık %3,6’ya ulaşan enflasyon, yaz boyunca hızlandı. Eğer Hizbullah saldırılarının boyutu artarsa, inşaat işçilerinin eksikliği daha büyük bir sorun haline gelebilir.

Yatırımcılar İsrail’in toparlanma kabiliyetinden emin değil. Şekel dalgalı seyrediyor, İsrail bankaları sermaye kaçışı yaşıyor ve en büyük üç banka tasarruflarını başka ülkelere transfer etmek ya da dolara endekslemek isteyen müşterilerin sayısında ciddi bir artış olduğunu bildiriyor. Enflasyon hedefin üzerinde seyretmesine rağmen, Merkez Bankası toparlanmayı rayından çıkarma korkusuyla ağustos ayındaki para politikası toplantısında önceki politika faizine bağlı kalmayı tercih etti.

Bir de kâbus senaryosu var.  Az sayıda yatırımcı, Hizbullah böyle bir saldırı başlatabilecek kapasitede olsa bile (Batı) Kudüs veya Tel Aviv dahil tüm İsrail’i içine alacak bir savaşa hazırlık yapıyor. Böyle bir senaryoda ekonomik büyüme büyük darbe alır, belki de 7 Ekim sonrasından bile daha ağır. Ordunun giderleri artar. Kaçan yatırımcılar muhtemelen bankaları sarsar ve şekelin değerini düşürür, bu da İsrail Merkez Bankası’nı müdahale etmeye ve rezervlerini kullanmaya zorlar.

Ne olursa olsun, İsrailli ekonomistler durumun daha da kötüleşeceğini kabullenmiş durumda. Genellikle iyimser olan Smotrich bile şimdi yorgun bir hava yayıyor: “İsrail tarihindeki en uzun ve en pahalı savaşın içindeyiz.” Önceki çatışmalar, İsrail için ekonomik felaketle sonuçlanmıştı. Bu sefer de aynı olursa şaşırmayın.

Okumaya Devam Et

DÜNYA BASINI

ABD seçimleri, Ukrayna için ne anlama geliyor?

Yayınlanma

Emekli Yarbay ve ABD’nin eski Ulusal Güvenlik Konseyi Avrupa İşleri Direktörü Alexander Vindman, Foreign Affairs dergisi için kaleme aldığı makalesinde, yaklaşan ABD başkanlık seçimlerinin Ukrayna’nın Rusya ile savaşının geleceğini ciddi şekilde etkileyebileceği uyarısında bulunuyor.

Vindman, seçim sonuçlarının Ukrayna’nın zafer şansını artırabileceğini ya da kimin göreve geleceğine bağlı olarak ülkeyi tehlikeli bir duruma sokabileceğini vurguluyor.

Vindman, savaşta tutarlı bir stratejinin önemini vurgulayarak başlıyor ve Rusya’nın 2022’deki askeri müdahalesinden bu yana Ukrayna’nın topraklarını başarıyla savunduğunu, ancak kalıcı bir zafer için savunma taktiklerinden fazlasının gerektiğini belirtiyor.

“Taktikler strateji değildir,” diyen Vindman, Ukrayna’nın yıpratma savaşına—yani Rus güçlerini yavaş yavaş tüketmeye—bel bağlamasının savaşı hızlı veya olumlu bir sonuca ulaştırmayacağını ifade ediyor. Bunun yerine, Ukrayna’nın 2025’te yeniden saldırıya geçmesi gerektiğini, ancak bunu başarmak için Batı’dan daha fazla destek alması gerektiğini savunuyor.

Bu desteğin gelip gelmeyeceğini belirleyecek kritik faktör ise Kasım 2024’teki ABD seçimlerinin sonucu. Vindman iki olası senaryo sunuyor: Birincisi, Başkan Yardımcısı Kamala Harris’in başkanlığı kazanması, ikincisi ise eski Başkan Donald Trump’ın yeniden iktidara gelmesi. Harris’in zaferi durumunda, yönetimin Biden politikalarını sürdürerek Ukrayna’ya desteği devam ettireceğini ve hatta artıracağını öngörüyor. Vindman’a göre, “ABD’nin, Rusya’nın yenilgiye uğratılmasını ve Avrupa’ya yönelik daha fazla saldırganlıktan caydırılmasını istemesi,” Washington’un Ukrayna’nın 2025’teki olası bir saldırısını desteklemesini sağlayacak. Bu süreçte, savunma harcamalarını artıran NATO da önemli bir rol oynayacak.

Ukrayna’nın bu desteği elde edebilmesi için ise net bir askeri stratejiye sadık kalması gerektiğini vurgulayan Vindman, “Ukrayna’nın elindeki kaynaklarla küçük ama anlamlı zaferler kazanması gerekecek,” diyor. Batılı müttefiklerine 2025’e kadar başarıya ulaşabilecek bir plan sunmanın önemini belirten Vindman, bu planın toprak kazanımları sağlamayı, Rus güçlerine sürekli kayıplar verdirmeyi ve güçlü bir savunma sürdürmeyi içermesi gerektiğini ifade ediyor.

Öte yandan, Trump’ın zaferinin ABD politikasını köklü şekilde değiştireceği ve ‘Ukrayna için son derece tehlikeli2 olacağı uyarısında bulunan Vindman, Trump’ın Ohio Senatörü J.D. Vance ile muhtemelen izolasyonist bir yönetim yürüteceğini, ABD’nin Ukrayna’ya yönelik askeri ve mali desteğini keseceğini ve Avrupa güvenliğinden uzaklaşacağını belirtiyor.

Bu durumda, Rusya Devlet Başkanı Vladimir Putin’in cesaretlenebileceğini, ABD desteği olmadan Kiev’in Avrupalı ortaklarının yeterli yardımı sağlamada zorlanacağını ve Ukrayna’nın sınırlı kaynaklarla uzun süren bir savaşa terk edilebileceğini de ekliyor. En kötü senaryoda, ABD’nin çekilmesi Avrupa’da daha geniş çaplı bir çatışmaya bile yol açabilir.

Vindman, böyle bir ihtimale karşı hazırlık yapılması gerektiğini belirterek, Kiev ve Avrupalı ortaklarının ABD desteğinin artık garanti olmadığı bir geleceğe yönelik planlar yapmaya başlamalarını tavsiye ediyor. “Brüksel ve Kiev’in bugün atacağı adımlar, Trump yönetiminin olası etkisini hafifletebilir,” diyor. Avrupa ülkelerinin, çatışmanın Avrupa’nın diğer bölgelerine yayılmasını engellemek için Ukrayna’ya daha fazla maddi destek vermek zorunda kalabileceğini ve hatta asker göndermeyi düşünmeleri gerekebileceğini öngörüyor.

Her ne kadar Trump yönetimi Ukrayna için zorluklar yaratsa da Vindman, Ukrayna’nın 2025 stratejisinin seçim sonuçlarından bağımsız olarak uygulanması gerektiğini vurguluyor. Önümüzdeki aylarda Ukrayna’ya ‘tut, inşa et ve vur’ stratejisini öneren Vindman, bu stratejinin Rus saldırılarını engellemeyi, askeri kapasiteyi artırmayı ve 2025’te saldırıya hazırlanmayı içerdiğini belirtiyor. Ayrıca, Batı’nın Ukrayna’ya daha gelişmiş silahlar, zırh ve mali destek sağlamasını hızlandırması gerektiğini de vurguluyor. “Yeterli mali destek sağlanırsa, Ukrayna askeri-endüstriyel tabanını savaşa uygun şekilde harekete geçirebilir,” diyor.

Maddi yardımın yanı sıra, Vindman Ukrayna’nın daha fazla askeri seferberlik yapması gerektiğini savunuyor. Ukrayna’nın 300 bin askerlik potansiyeli olduğunu ve bu askerlerin savaşın kaderini değiştirebileceğini öne sürüyor. Ancak, bu askerlerin başarılı olabilmesi için daha iyi askeri eğitime ihtiyaç duyulduğunun altını çiziyor. NATO personelinin yöneteceği kapsamlı bir birleşik silahlı eğitim programının, Ukrayna’nın savaş kabiliyetini artırabileceğini söylüyor.

Batı’nın, özellikle de ABD’nin rolü, Ukrayna’nın başarısında kilit olmaya devam ediyor. Vindman, Biden yönetiminin ve Harris’in ulusal güvenlik ekibinin başkanlığı kazanması halinde Ukrayna’nın 2025 askeri stratejisini desteklemeyi taahhüt etmesi gerektiğini savunuyor. Öte yandan, Ukrayna’nın da askeri kapasitesini artırarak, insan gücünü ve sanayi tabanını harekete geçirerek savaşı kazanma kararlılığını göstermeye devam etmesi gerektiğini belirtiyor.

Trump’ın ikinci döneminin olası etkilerine gelindiğinde Vindman, Ukrayna’nın ciddi şekilde zayıflayabileceğini ifade ediyor. Trump’ın dış politikasının, kişisel çıkarlar ve uzun vadeli sonuçlara dair sınırlı bir anlayışla şekilleneceğini ve ABD’nin desteğini keserek Kiev’i Moskova’ya karşı taviz vermek zorunda bırakabileceğini düşünüyor. Trump’ın ilk başkanlık döneminde Putin’i övmesi ve Ukrayna’yı zayıflatma çabaları, ikinci döneminde ne yapabileceğinin işaretleri olarak görülüyor.

Savaşın bir sonraki aşamasının ve Ukrayna’nın zafer şansının büyük ölçüde ABD seçimlerinin sonucuna bağlı olacağını savunan Vindman, “Ukrayna’nın askerî harekâtının bir sonraki aşamasının Putin’le müzakere masasında güçlü bir pozisyona mı yoksa yıpratıcı bir savaşa mı—hatta tehlikeli bir tırmanışa mı—yol açacağı, nihayetinde Amerikalı seçmenlerin kasım ayındaki tercihine bağlı olabilir,” diyor.

Lavrov: Rusya zaferle çıkacak, Batı başka dilden anlamıyor

Okumaya Devam Et

Çok Okunanlar

English