Bizi Takip Edin

RUSYA

Putin, Gazprom’a on yıllık kalkınma planı hazırlama talimatı verdi

Yayınlanma

Rusya Devlet Başkanı Vladimir Putin, Gazprom’a, hükümetle iş birliği içinde, şirketin sürdürülebilir kalkınmasını sağlayacak ve tedarik coğrafyasını genişletecek on yıllık bir plan hazırlama talimatı verdi.

Vedomosti gazetesinin aktardığına göre Putin, Rusya Enerji Haftası’nda yaptığı konuşmada doğalgaz endüstrisinin şu anda büyük bir dönüşüm sürecinde olduğunu vurguladı.

Bu değişim yalnızca ihracatın Batı’dan Doğu’ya kaydırılmasını değil, aynı zamanda 2021 yılında başlatılan sosyal gazlaştırma programı kapsamında iç pazara yapılan arzın önemli ölçüde artırılmasını da içeriyor. Devlet Başkanı, programın iyi bir hızla ilerlediğine dikkat çekerek bu başarısı için Gazprom yönetimine teşekkür etti.

Putin, “Bu süreçte elbette doğalgaz sektöründeki en büyük şirketimiz olan Gazprom’a öncü bir rol düşüyor. Şirketten ve yönetimden, hükümetle birlikte çalışarak, şirketin sürdürülebilir kalkınmasını sağlayacak ve tedarik altyapısını Doğu’ya kaydıracak on yıllık bir plan hazırlamalarını istiyorum. Tekrar ediyorum, bu plan hem Rus bölgelerinin gazlaştırılmasına hem de ülke içinde gaz işleme kapasitesini artırmaya yönelik büyük ölçekli hedeflerimizi kapsamalıdır,” dedi.

Putin, 26 Eylül’de Rusya Enerji Haftası forumunun genel oturumunda yaptığı konuşmada ayrıca çok kutuplu dünya düzeni, yakıt ve enerji sektöründeki rekabet ve BRICS içinde bağımsız bir ödeme ve uzlaştırma sistemlerinin geliştirilmesi gibi konulara da değindi.

Gazprom’un hisseleri 2017’den bu yana en düşük seviyede

Avrupa pazarını kaybeden Gazprom, Rusya’nın en kârlı 100 şirketi arasından düştü

Öte yandan Forbes dergisi, Rus şirketlerinin net kâra göre yıllık sıralamasını yayımladı. Geçen yılın lideri olan Rusya’nın en büyük doğalgaz şirketi Gazprom, 2024’te sadece liderlik konumunu kaybetmekle kalmadı, aynı zamanda ilk 100’e de giremedi.

Gazprom, 25 yıl sonra ilk kez 2023 yılını 629 milyar rublelik zararla kapatırken, bir önceki yıl 1,23 trilyon ruble kâr etmişti. Şirket yönetimi için hazırlanan bir iç rapora göre, önümüzdeki on yıl içinde gaz ihracatını eski seviyelerine getirmek mümkün olmayacak.

2035 yılına kadar ihracatın yılda ortalama sadece 50 ila 75 milyar metreküp olması öngörülüyor ki bu da Rusya’nın Ukrayna’ya dönük askeri müdahalesinden önceki seviyenin yaklaşık üçte biri.

Gazprom’un kayıplarının temel nedeni, yaptırımların doğalgaz üretiminde ve Avrupa’ya tedarikte yol açtığı keskin düşüş. Şirketin gaz üretimi 2023 yılında 404 milyar metreküpe gerileyerek 1990’dan bu yana en düşük seviyeye indi. Denizaşırı teslimatlar ise 1985’ten bu yana en düşük seviye olan 69 milyar metreküpte kaldı.

Avrupa’ya sadece 28 milyar metreküp gaz ihraç edildi ki bu da 1970’lerin sonundaki rakamlara denk düşüyor. Gazprom’un Avrupa pazarındaki payı üç kat azalarak yüzde 45’ten yüzde 15’e düştü.

Rusya’nın arz miktarının azalması karşısında Azerbaycan, Avrupa’ya doğalgaz ihracatını hızla artırarak neredeyse yarım asırdır hâkim olduğu bir pazarda Rusya’nın yerini alıyor.

Hazar Denizi’ndeki Şahdeniz sahasından gelen Azerbaycan gazı 1 Ağustos’ta Slovenya’ya akmaya başladı. Azerbaycan daha önce de İtalya, Yunanistan, Bulgaristan, Romanya, Macaristan ve Sırbistan’a gaz sevkiyatına başlamıştı.

Ayrıca Azerbaycan gazı Gürcistan ve Türkiye’ye de ulaşıyor. 2024 yılında Avrupa’da sadece Macaristan, Slovakya ve Avusturya boru hatlarıyla Rus gazı almaya devam edecek.

13 Eylül’de Gazprom’un Avrupa Birliği’ndeki (AB) son büyük müşterilerinden biri olan Avusturyalı Wien Energy GmbH şirketinin 2025’ten itibaren Rus gazı alımını durduracağı açıklandı.

Viyana ve civarındaki 2 milyondan fazla tüketiciye gaz tedarik eden bu şirket, Kuzey Afrika ve Kuzey Denizi’nden gaz tedarikinin yanı sıra Avusturya’nın ihtiyacının yüzde 12’sini karşılayacak miktarda sıvılaştırılmış doğalgaz (LNG) alımı için de anlaşmalar imzaladı.

Gazprom’un Avrupa’daki son büyük müşterilerden biri doğalgaz tedarikini durduracak

RUSYA

Azerbaycan uçağının düşmesine Rus füzesi neden oldu iddiası

Yayınlanma

Azerbaycan Havayolları’na ait bir uçak Kazakistan’da düştü ve 38 kişi hayatını kaybetti. Yetkililer, uçağın Grozni’ye yaklaşırken şarapnel hasarına uğradığını belirtti. İddialar, kazaya bir Rus hava savunma füzesinin neden olmuş olabileceğini öne sürüyor.

Azerbaycan Havayolları’na ait bir Embraer 190 tipi uçak, çarşamba sabahı Kazakistan’ın Aktau şehrinde düşerek 67 kişiden 38’inin ölümüne neden oldu. Yetkililere göre, uçakta 29 kişi hayatta kaldı.

Euronews, kazayla ilgili resmi kaynaklardan elde edilen bilgilerin, uçağın Rusya’nın Grozni şehri yakınlarındayken bir patlama duyulduğunu ve ardından şarapnel parçalarının uçağın gövdesine çarptığını aktardığını bildirdi.

Azerbaycan merkezli uluslararası haber kanalı AnewZ, bir Rus askeri blog yazarının “uçakta meydana gelen hasarın, bir hava savunma füze sistemi tarafından kazara vurulmuş olabileceğini gösterdiği” iddiasını da yayımladı.

Grozni, Rusya’nın Ukrayna’daki askeri müdahalesinde önemli bir stratejik noktada bulunuyor ve Ukrayna’nın insansız hava araçlarının hedefleri arasında.

Azerbaycan Savcılığı, uçağın 67 yolcusundan 32’sinin kurtulduğunu belirtmiş, ancak son bilgilere göre bu sayı 29’a düştü. Kazakistan Acil Durumlar Bakanlığı ise kazadan sonra yapılan arama kurtarma çalışmalarında kurtulan sayısını 25’ten 29’a revize etti. Kurtulanlar arasında iki çocuk da bulunuyor ve tüm yaralılar hastaneye kaldırıldı.

Uçuş 8432, Azerbaycan’ın başkenti Bakü’den Grozni’ye giderken, Aktau yakınlarında kuş sürüsüyle çarpıştıktan sonra acil iniş yaptı. Havayolu şirketine göre, uçakta 37 Azerbaycan vatandaşı, 16 Rus, 6 Kazak ve 3 Kırgız vatandaş bulunuyordu.

FlightRadar24 verilerine göre, uçak Aktau Havalimanı’na yaklaşırken “sekiz” şekli çizerek irtifa kaybı yaşamış ve yere çarpmadan önce yükseklik seviyesini sürekli değiştirdi. Ayrıca FlightRadar24, uçakta “yoğun GPS karıştırması” olduğunu ve bu durumun uçuş verilerinde hata oluşmasına yol açtığını açıkladı.

Sosyal medyada AnewZ tarafından paylaşılan videolarda, uçağın acil iniş yapmaya çalışırken kontrolü kaybettiği ve yere çarptığında alev topuna döndüğü görülüyor.

Öte yandan Azerbaycan Cumhurbaşkanı İlham Aliyev, basın toplantısında kazanın nedeni hakkında spekülasyon yapmak için henüz erken olduğunu belirtti.

Aliyev, hava koşullarının kötüleşmesi nedeniyle uçağın rotasını değiştirdiğini ve Aktau Havalimanı’na yöneldiğini ifade etti.

Bakü’den Grozni’ye giden bir yolcu uçağı Kazakistan’da düştü

Okumaya Devam Et

RUSYA

Rusya’da enflasyon yükselişte: Gıda ve ilaç fiyatları rekor kırdı

Yayınlanma

Rusya’da enflasyon hızlanarak artmaya devam ediyor. Rusya Federal İstatistik Kurumu (Rosstat), 17-23 Aralık tarihleri arasındaki bir haftalık dönemde tüketici fiyat endeksinin yüzde 0,33 oranında arttığını, aralık ayının başından itibaren ise artışın yüzde 1,3’e ulaştığını açıkladı. Yıl başından bu yana kümülatif enflasyon yüzde 9,5 seviyesine yükseldi ve geçen yılın toplam oranı olan yüzde 7,4’ü geride bıraktı.

Rusya İktisadi Kalkınma Bakanlığı’na göre, yıllık enflasyon yüzde 9,7 ile Şubat 2023’ten bu yana en yüksek seviyesine ulaştı. Gıda fiyatlarındaki artış ise yüzde 11,41 ile Ekim 2022’den bu yana rekor kırdı.

Uzmanlara göre, enflasyondaki bu artışın altında yatan nedenler hâlâ etkisini sürdürüyor. İlk Yatırım Şirketi analisti Natalya Vaşçelyuk, şu değerlendirmeyi yapıyor: “İş gücü piyasasındaki durum gergin, maaşlar hızla artıyor ve ülke ekonomisi görece kapalı kalmaya devam ediyor.”

Rosstat’ın verilerine göre, enflasyonun odak noktası gıda sektörü olmaya devam ediyor. Yıl başından itibaren patates fiyatları yüzde 90,5, soğan ve lahana fiyatları yüzde 46,6, pancar fiyatları yüzde 32,3 oranında arttı.

Tereyağı fiyatlarında yüzde 35’i aşan artış, hükümetin durumu stabilize etme çabalarına rağmen devam ediyor. Süt fiyatları yüzde 19,7, krema yüzde 19,2, kuzu eti yüzde 23,1, sığır eti ise yüzde 12,9 oranında yükseldi. Salatalık fiyatları yüzde 22,1, elma yüzde 20,2, havuç ise yüzde 15 daha pahalı hale geldi.

Conotoxia analisti Grzegorz Drozdz, Politico‘ya verdiği demeçte, Rusların yüksek enflasyon nedeniyle yaptırımların olumsuz etkilerini hissettiklerini belirtti. Eczane raflarında da iki haneli fiyat artışları görülüyor: Analgin fiyatları yüzde 12,7, nimesulid yüzde 10,7, multivitaminler ise yüzde 22 oranında arttı.

Önümüzdeki aylarda enflasyonun daha da hızlanması bekleniyor. Freedom Finance Global’in baş analisti Natalya Milçakova, ocak-şubat döneminde enflasyonun yüzde 11-11,5 seviyesine ulaşabileceğini öngörüyor. Bu durumun, Rusya Merkez Bankası’nı yeniden faiz oranlarını artırmaya yöneltebileceği düşünülüyor.

Aralık toplantısında beklentilerin aksine faiz oranını artırmayan Merkez Bankası, yüzde 21 seviyesinde tutarak, 2003’ten bu yana en yüksek seviyeye çıkarmış oldu.

Merkez Bankası Başkanı Elvira Nabiullina’ya yönelik eleştiriler de artmış durumda. Bazı Rus milyarderler, devlet savunma sanayi şirketi Rostec’in başkanı Sergey Çemyozov ve Adil Rusya partisinin lideri Sergey Mironov, Nabiullina’yı “ülkeye zarar vermekle” ve “IMF’nin emirlerini yerine getirmekle” suçladı.

Ancak Kremlin yetkilileri ve Devlet Başkanı Vladimir Putin, yüksek enflasyon ve faiz oranlarının ekonomiyi uzun süre sürdürülebilir kılmayacağını farkında. Financial Times’a konuşan eski bir üst düzey Rus yetkiliye göre Putin, ekonominin bu koşullarda ancak iki-üç yıl dayanabileceğini düşünüyor.

“Böyle faiz oranlarıyla ekonomi büyüyemez. Bu bir felaket,” diyen yetkili, ekonomik sorunların artmasının Putin’i 2025 yılında savaşı sonlandırmaya zorlayabileceğini belirtti.

Rus sermayedarlar Merkez Bankası’nın faiz politikasından rahatsız

Okumaya Devam Et

RUSYA

Rusya, Ursa Major askeri kuru yük gemisinin Akdeniz’de terör saldırısı nedeniyle battığını açıkladı

Yayınlanma

Rus yük gemisi Ursa Major, Akdeniz’de terör saldırısı sonucu battı. Olay iki mürettebatın kaybolmasına neden oldu. Yetkililer, geminin görevine ilişkin iddiaları reddederken, analizler geminin Suriye’ye askeri teçhizat taşımış olabileceğini öne sürüyor.

23 Aralık’ta Akdeniz’de batan Rus kuru yük gemisi Ursa Major’un (Latince “Büyük Ayı”) terör saldırısına uğradığı açıklandı.

Geminin ortak sahiplerinden biri olan Oboronlogistika şirketinin basın servisi, “Mürettebatın ifadelerine göre, Moskova saatiyle (TSİ ile aynı) 13.50’de geminin sağ tarafında, kıç kısmında üç ardışık patlama meydana geldi,” dedi.

Patlamaların hemen ardından gemi hızla 25 derece yan yattı. Şirket, geminin aşırı yüklenmiş olmadığını vurguladı. Ursa Major, Rusya’nın en büyük kuru yük gemilerinden biri olup 9,5 bin ton taşıma kapasitesine sahip, ancak olay anında gemide yalnızca 806 ton yük bulunuyordu.

Oboronlogistika’ya göre gemide iki portal vinç, iki vinç kepçesi, iki ambar kapağı, ekipman içeren 20 metrelik bir konteyner ve 129 boş konteyner vardı.

Olay, 23 Aralık’ta Akdeniz’in uluslararası sularında, İspanya ve Cezayir arasında meydana geldi. Ursa Major, doğuya doğru Cebelitarık Boğazı’na ilerliyordu. El Español ve La Verdad gazetelerine göre, patlama makine dairesinde gerçekleşti, ardından gemi rotasından saparak yan yatmaya başladı. Olay sonucunda iki mürettebat kayboldu, 14 denizci ise kurtarıldı.

Marine Traffic ise, Ursa Major’un Akdeniz’e üç Rus çıkarma gemisi (İvan Gren, Aleksandr Otrakovskiy ve Aleksandr Şabalin) ve Sparta adlı gemi eşliğinde girdiğini doğruladı.

Kuru yük gemisi, 11 Aralık’ta St. Petersburg’dan hareket etmişti ve resmi plana göre 22 Ocak’ta Vladivostok’a ulaşması gerekiyordu. Rusya Savunma Bakanlığı’na bağlı olan Oboronlogistika, geminin liman altyapısını geliştirmek ve Kuzey Deniz Yolu için “proje yükü” taşıyarak bir “devlet görevini” yerine getirdiğini belirtti.

Ancak, denizcilik analisti H. I. Sutton, Ursa Major’un gerçek hedefinin Suriye’deki Tartus limanı olabileceğini öne sürdü. Analiste göre gemi, Rus askeri teçhizatını tahliye etmek için oraya gidiyordu. Ayrıca Ursa Major’un daha önce düzenli olarak “Suriye Ekspresi” olarak bilinen, Rusya’nın Suriye’deki birliklerini destekleyen rota kapsamında kullanıldığını hatırlattı.

Okumaya Devam Et

Çok Okunanlar

English