Bizi Takip Edin

Dünya Basını

İran, Orta Asya ülkeleri için “parya”dan “kilit ülkeye” nasıl dönüştü

Yayınlanma

Aşağıda çevirisini okuyacağınız makale Rusya’ya uygulanan yaptırımlar nedeniyle Rusya üzerinden geleneksel ticaret yollarını kullanmakta sıkıntı yaşayan Orta Asya ülkelerinin yönünü İran’a dönme sürecine ışık tutuyor:  

***

Orta Asya devletleri bölgesel transit koridorlarını genişletmek için gözlerini İran’a çeviriyor

Bruce Pannier

Kazakistan, Kırgızistan, Tacikistan, Türkmenistan ve Özbekistan hükümetleri 1991’in sonlarında bağımsızlıklarını kazandıkları ilk günlerden bu yana Orta Asya’nın doğu-batı ve kuzey-güney ticareti için önemli bir transit merkezi olma potansiyelini göstermek için haritayı işaret ettiler.

Bu potansiyeli hayata geçirmek o kadar da kolay olmadı.

Çin, Orta Asya kaynaklarını (petrol, doğal gaz ve mineraller) Çin’e getirecek altyapının inşasına yardımcı olma konusunda istekliydi ve bu da Orta Asya ticaretini doğuya açtı.

Hazar Denizi üzerinden geçen deniz yolu, kargo Azerbaycan’a ulaştığında bir darboğazla karşılaşıyor. Güney Kafkasya’dan Karadeniz’e ya da Türkiye’ye sadece birkaç karayolu ve demiryolunun geçmesi, Orta Asya’dan gelen malların bu koridor üzerinden batıya doğru taşınmasını kısıtlıyor.

Batıdaki ülkelerle ticaret yapma isteğinin yanı sıra Orta Asya uzun zamandır Hindistan, Orta Doğu ve doğu Afrika’daki pazarlara erişmek için güneye giden yolları açmak istiyor. Ancak on yıllardır Afganistan’daki istikrarsızlık ve ağır yaptırımlara maruz kalan İran’ın bölge ötesi ticaret koridorlarına dahil edilmesiyle ilgili siyasi sorunlar bunu imkânsız kılıyordu.

Rusya’nın Şubat 2022’nin sonlarında Ukrayna’ya yönelik geniş çaplı işgalini başlatması, Orta Asya devletlerini ve diğerlerini İran’ın transit ülke olarak potansiyel rolünü yeniden gözden geçirmeye sevk etti. İki yıldan biraz daha uzun bir süre içinde Orta Asya’nın İran’a bakışı uluslararası parya konumundan kârlı ticaret yollarının kilit halkasına dönüştü.

Sorunlu ilişkiler

Beş Orta Asya devletindeki hükümet sistemleri, farklı derecelerde de olsa, hala Sovyetler Birliği’ni model alıyor. Bugün bile, çöküşünden 30 yıldan fazla bir süre sonra, Orta Asya hükümetlerindeki üst düzey yetkililerin çoğu, siyasi kariyerlerine Sovyet döneminde başladı. Sovyet ateist geçmişinden gelen yetkililer için en büyük korkulardan biri İslami esintili bir isyanla devrilmek. İran’ın teokrasisi, Orta Asya’daki çoğu insanın inandığı Sünni İslam’ın aksine Şii İslam’a dayansa da Afganistan’da Taliban tarafından uygulanan Sünni İslam’ın köktenci Deobandi biçimi gibi Orta Asya hükümetleri için tehlikeli bir model.

Buna ek olarak, bağımsızlıktan sonra on yıldan fazla bir süre boyunca Orta Asya devletlerinin çoğu ABD ile daha yakın ilişkiler kurmaya çalıştı. İlk başlarda ABD, eski sömürge efendisi Rusya tarafından olası bir yeniden entegrasyona karşı koruma sağlayarak bir denge unsuru olarak hizmet etti. 11 Eylül’den sonra ABD, komşu Afganistan’da Taliban’ı deviren dünya gücü haline geldi. Orta Asya hükümetlerinin çoğu 1990’ların sonlarında Taliban’a düşmanca davrandı, özellikle de Özbekistan ve Tacikistan hükümetleri Afganistan’ın kuzeyindeki Taliban karşıtı Özbek ve Tacik güçlerini destekledi, Taliban da buna 1999 ve 2000 yazlarında Kırgızistan ve Özbekistan’ın bazı bölgelerine saldıran Orta Asyalı bir militan grubu barındırarak karşılık verdi.

Orta Asya hükümetlerinin bu yıllarda İran ile güçlü bağlar kurmaya hevesli olmamaları şaşırtıcı değil. Eski Özbekistan Cumhurbaşkanı İslam Kerimov 1995 yılında ABD’nin İran’a uyguladığı ticari ambargoyu destekleyecek kadar ileri gitti. Halkın çoğunluğunun ve Tacik dilinin Farsça kökenli olduğu Tacikistan’da bile İran’la ilişkiler zaman zaman buz gibi oldu.

İran Tacikistan’da yeni bir hidroelektrik santralinin inşasına ve ülkenin kuzey ve güney bölgelerini birbirine bağlayan önemli bir otoyolun bazı bölümlerinin yapımına yardım etti. Ayrıca İran’ın kuzey komşusu Türkmenistan’dan gaz ihraç etmek için iki gaz boru hattı inşa edildi ve Kazakistan ile İran arasında bir petrol takas anlaşması yapıldı. Ancak genel olarak İran ile Orta Asya arasında 30 yıl boyunca çok az etkileşim oldu.

Şubat 2022 sonrası

Batılı ülkelerin 2022’de Ukrayna’yı işgal ettiği için Rusya’ya uyguladığı yaptırımlar, Orta Asya’nın durumunu büyük ölçüde değiştirdi. Bağımsızlıklarından 2022’nin başına kadar Orta Asya, kısmen Hazar Denizi üzerinden deniz ticaret yollarının açılmasındaki yavaş ilerleme nedeniyle, Türkiye ve Avrupa ile ticaret için ağırlıklı olarak Rusya üzerinden geçen karayolu ve demiryolu ağlarına bağımlı olmaya devam etti.

Bu ticaret aniden tehdit altına girdi ve Orta Asya hükümetleri alternatif arayışına başladı.

Mayıs 2022’nin sonunda Tacikistan Cumhurbaşkanı İmamali Rahman Tahran’ı ziyaret etti, onu bir sonraki ay Türkmenistan Cumhurbaşkanı Serdar Berdimuhammedov ve Kazakistan Cumhurbaşkanı Kasım Cömert Tokayev izledi.

Rahman’ın ziyareti, Tacikistan yetkililerinin, İran’ı 1992-97 iç savaşı sırasında ve sonrasında Orta Asya ülkesindeki siyasi suikastların arkasında olmakla suçladığı Ağustos 2017’den bu yana İran-Tacikistan ilişkilerinin durgun olması nedeniyle önemliydi.

Türkmenistan Devlet Başkanı’nın ziyareti, Ocak 2017’de Türkmenistan’ın, İran’ın itiraz ettiği 10 yıllık gaz ödemeleri borcunu gerekçe göstererek İran’a gaz ihracatını durdurmasıyla başlayan sürtüşmenin onarılmasına yardımcı oldu.

Tokayev’in ziyareti, bir hafta önce Kazakistan’ın kuzeydoğusundan yola çıkan ve yeni güzergahın deneme seferinde Türkiye’ye mal taşıyan bir yük treninin Tahran’a varışıyla aynı zamana denk geldi. Söz konusu demiryolunun Kazakistan’dan Türkiye’ye ulaşması yaklaşık 12 gün sürüyor.

Cumhurbaşkanı Şevket Mirziyoyev Haziran 2023’te İran’a gitti; bu, 20 yıl aradan sonra bir Özbekistan cumhurbaşkanının ülkeye yaptığı ilk ziyaretti.

Tüm bu ziyaretlerin gündeminde Orta Asya ile Türkiye arasında, daha genel anlamda Çin ile Avrupa Birliği arasında ulaşım ve transit konusu üst sıralarda yer aldı.

Haziran 2022’de Kazakistan’dan gelen yük trenini, birkaç ay sonra farklı bir rotada ilerleyen başka bir tren takip etti. Tacikistan, ilk yük treninin Tacikistan’ın güneyindeki Kulob istasyonundan ayrılmasıyla 19 Ekim 2022’de Özbekistan, Türkmenistan ve İran üzerinden Çin’den Türkiye’ye çok modlu rotasını başlattı. Bu çok modlu rota Duşanbe’den Çin’e karayoluyla bağlanıyor.

Rus birlikleri Şubat 2022’nin sonlarında topluca Ukrayna’ya girdiğinde bu ticaret yolları zaten yapım aşamasındaydı ve tamamlanmak üzereydi, projeler İran’ı doğu-batı ticaret koridorlarını genişletme planlarına dahil etme kapısını açmış gibi görünüyordu.

Kazakistan Başbakan Yardımcısı Serik Jumangarin ve Özbekistanlı mevkidaşı Cemşit Hocayev’in Temmuz 2023’te bir araya geldiği toplantıda, İran’dan Çin’e uzanan çok modlu güzergâh hakkında görüşmeler yapıldı. Ağustos ayında Tacikistan, Türkmenistan ve Özbekistan cumhurbaşkanları, ülkeleri ve İran üzerinden ticaret ve transit koridorlarını içeren görüşmeler için Aşkabat’ta bir araya geldi.

Türkmenistan, Özbekistan, Kazakistan, Türkiye ve İran’dan ulaştırma bakanlıkları temsilcileri, karayolu ve demiryolu kullanımının artırılmasını görüşmek üzere Ekim 2023 sonunda bir araya geldi.

Buna ek olarak, Çin-Kırgızistan-Özbekistan (CKU) demiryolu projesi 25 yılı aşkın bir süredir devam eden tartışmalar ve planlamaların ardından nihayet ilerliyor. Türkiye, Azerbaycan, Kazakistan, Kırgızistan ve Özbekistan’ın üye olduğu ve Türkmenistan’ın da bu yıl içinde statüsünü gözlemcilikten tam üyeliğe yükseltmesi beklenen Türk Devletleri Teşkilatı Örgütü (TDT), CKU demiryolunu İran üzerinden Türkiye’ye uzanan ulaşım ve transit koridorlarına bağlamayı tartışıyor. CKU’nun açılması Çin’den Türkiye’ye seyahat süresini sekiz güne kadar kısaltacak.

Kuzey-güney ticaret koridorunun geliştirilmesi

Orta Asya ülkeleri otuz yıldır Hindistan’a giden ticaret yolları arıyor. Hindistan’a Afganistan üzerinden 2022’den bu yana karayoluyla yük taşınması ve Hindistan’dan mal sevkiyatı için Pakistan limanlarının kullanılmasıyla bazı geçici ilerlemeler kaydedildi. Ancak, Afganistan’daki zayıf karayolu ağı ve demiryolu eksikliği ile Pakistan ve Hindistan arasında malların taşınmasına yönelik kısıtlamalar nedeniyle hacimler mütevazı kalıyor.

12 Temmuz 2022’de, Kazakistan’dan Türkiye’ye giden trenin Tahran’a varmasının üzerinden bir ay geçmeden Rusya’dan inşaat malzemeleri taşıyan bir tren Türkmenistan-İran sınırındaki Sarakahs istasyonuna vardı. Bu tren İran’ın Basra Körfezi’ndeki limanı Bender Abbas’a devam etti ve burada kargo bir gemiye yüklenerek Hindistan’a götürüldü.

Özbekistan da Hindistan’a giden rotaya katılmaya ilgi gösterdi. Eylül 2022’de Yatırım ve Dış Ticaret Bakanlığı, Birleşmiş Milletler Asya ve Pasifik Ekonomik ve Sosyal Komisyonu (ESCAP) temsilcileriyle Özbekistan’dan Türkmenistan, İran ve Basra Körfezi’ndeki Çabahar limanı üzerinden Hindistan’a uzanan bir ulaşım koridorunun geliştirilmesini görüşmek üzere bir toplantı düzenledi. Ocak 2023’te Özbekistan kuzey-güney ticaret koridorunu kullanırken Hindistan’dan gelen susam tohumu sevkiyatı İran, Türkmenistan ve Özbekistan’dan geçerek Kazakistan’ın Almatı kentindeki alıcılara ulaşıyordu. Hindistan’ın Mundra kentinden Almatı’ya yapılan yolculuk 20 gün sürdü.

İran ve Özbekistan, Bender Abbas ve Çabahar’da ortak bir lojistik merkezi kurulması ve Özbekistanlı işletmelerin her iki limanda terminal ve depolama tesislerinin inşasında yer alması için anlaşmalar imzaladı.

İran Orta Asya ülkelerine Bender Abbas ve Çabahar limanlarını kullanmayı teklif ediyor. Tahran, 2023 yılının başlarında Kırgızistan’a, Çin’den Orta Asya üzerinden İran’a ve daha ileride Hindistan, Orta Doğu ve Doğu Afrika’ya uzanan ticaret yollarına katılması için teşvik olarak bu limanların kullanılmasını teklif etti.

Mayıs 2024’te India Ports Global Ltd. şirketi Çabahar limanını geliştirmek ve işletmek için 10 yıllık bir sözleşme imzaladı; bu da tesisin kullanımını Hindistan ile ticaret yapmak isteyen Orta Asya ülkeleri için daha da cazip hale getirecekt.

Sonuç

Rusya üzerinden geleneksel ticaret yollarının kullanılmasına yönelik siyasi sınırlamalar, Orta Asya hükümetlerini nihayet ve enerjik bir şekilde alternatifler aramaya zorladı. Asya Kalkınma Bankası’nın Orta Asya Bölgesel Ekonomik İşbirliği (CAREC), Trans-Hazar Uluslararası Taşımacılık Rotası (TITR) veya Çin’in Kuşak ve Yol Girişimi (BRI) gibi rotalar zaten mevcuttu ancak Orta Asya devletleri için ikincil önemdeydi. Şimdi ise bu koridorlar Orta Asya için hayati önem taşıyor ancak bu güzergahlardan azami fayda sağlamak için İran’ın da dahil olması gerekiyor.

İran’ın bu katılımı, Batılı ülkeler tarafından hoş karşılanmayabilir ancak ABD ve Avrupa, Orta Asya’nın Rusya üzerinden batıya giden ticaret yollarını kesiyor ve Hazar ötesi rotalar Rus koridorunun yerini almak için hala yetersiz.

Ayrıca Orta Asya’dan İran’a uzanan güzergahlar Çin, Türkiye ve Arap ülkelerinin güçlü desteğine sahip, dolayısıyla Orta Asya ülkeleri, Batılı ülkelerin itiraz etmesi halinde bu ülkelerin desteğine güvenebilirler.

Dünya Basını

Sınıfsız modern para teorisi muhasebedir

Yayınlanma

Çevirmenin notu: Aşağıda çevirisini bulacağınız, Steven D. Grumbine tarafından kaleme alınan metin, teknik terimlerin ve nötralize edilmiş kavramların egemenliğindeki iktisat yazınında, paranın sınıfsal doğasını ve politik işlevini görünür kılarak iktisadı “yeniden” siyasileştirme çağrısı yapıyor. Grumbine bu kısa makalesiyle, Modern Para Teorisi’nin devletin sınıfsal karakterinden soyutlanarak araçsallaştırılmasına karşı, parasal egemenliğin ancak ve ancak sınıf mücadeleleri içinden devrimci bir imkâna dönüşebileceğini anımsatarak, teknik iktisat jargonu ardına gizlenmiş sınıf savaşımını teşhir ediyor. Kemer sıkma politikalarının, işsizliğin ve enflasyon korkularının nesnel değil, ideolojik ve sınıfsal tercihlerle inşa edildiğini göstermesi bakımından, akademik nötralitenin ötesine geçen ve hâkim iktisat anlayışlarına doğrudan meydan okuyan bir nitelik taşıyor.


Sınıf Mücadelesinden Yoksun Modern Para Teorisi, Muhasebeden İbarettir

Steven D. Grumbine
Real Progressives
11 Haziran 2025
Çev. Leman Meral Ünal

Solun iktisat eğitimi uzun süredir iki ölümcül eksiklikten mustarip: Anaakım iktisadın kemer sıkma mitleri ile ortodoks Marksizmin meta-para fetişizmi. Pavlina Tcherneva’nın The Case for a Job Guarantee [İş Garantisi Savunusu] (2020) adlı çalışmasında gösterdiği üzere, hâkim sınıflar işsizliği, işçi gücünü ve ücretleri baskılamak amacıyla bir disiplin aracı olarak kasıtlı biçimde sürdürür, ki bu da, “kıtlığın” iktisadi bir zorunluluktan ziyade siyasal bir inşa olduğunun somut kanıtıdır. Öte yandan, Marx’ın siyasal iktisat eleştirisi (Kapital, Cilt 1, 1867) temel metin olmayı sürdürdüğü için, birçok sosyalist onun emek-değer kuramını yanlış biçimde uygulayarak parayı meta değişimiyle özdeşleştirmekte ve devlet tarafından yaratılan itibari paranın modern gerçekliğini göz ardı etmektedir. Bu kuramsal kargaşa, devrimci potansiyeli felce uğratmıştır.

Kapitalist devletin parasal egemenliği, Stephanie Kelton tarafından Deficit Myth [Bütçe Açığı Efsanesi] (2020) eserinde etraflıca açıklandığı gibi, kemer sıkma politikalarının sınıf savaşımından başka bir şey olmadığını ortaya koyar. Nitekim para basma yetkisine sahip hükümetler, mali değil, fiziksel kaynak kısıtlarıyla karşı karşıyadır (Mitchell, Wray & Watts, Makroekonomi, 2019). Wynne Godley’nin sektörel denge yaklaşımının (Seven Unsustainable Processes, 1999) matematiksel olarak kanıtladığı üzere, politikacılar trilyon dolarlık askeri bütçeleri onaylarken “evrensel sağlık hizmetini karşılayamayız” dediklerinde, muhasebe hatası yapmıyor, sınıf önceliklerini dayatıyorlar. “Ulusal borç” denilen şey ise, gerçekte egemen sınıfa aktarılan reel kaynakların finansal yansımasından ibaret.

Ne var ki, seçim illüzyonlarını doğru şekilde reddeden Marksistler arasında dahi tehlikeli iktisadi yanılgılar varlığını sürdürüyor. Soldaki enflasyon fobisi, sıklıkla Godley’nin temel öngörüsünü, yani fiyat istikrarının soyut para arzından değil, reel üretim ile talep arasındaki dengeden kaynaklandığı gerçeğini, göz ardı eder. Şili oligarşisi Allende’yi devirmek için kasıtlı olarak kıtlık yarattığında, Marx’ın veciz sözünü (“Modern devletin yürütme organı, tüm burjuvazinin ortak işlerini yöneten bir komiteden başka bir şey değildir”, Komünist Manifesto, 1848) teyit etmiş oldu. Randy Wray’ın Modern Money Theory [Modern Para Teorisi] (2015, 2024) eseri, itibari paranın değerini herhangi bir metaya bağlı olmaktan değil, devletin vergi toplama ve dayatma otoritesinden aldığını ortaya koyar, yine de bazı sosyalistler hâlâ altın standardını veya emek bonolarını savunmakta, mevcut parasal sistemi ele geçirmek yerine ütopyacılığa sığınmaktalar.

Tcherneva ile Mitchell & Muysken (Full Employment Abandoned, [Tam İstihdamın Terk Edilişi] 2008) tarafından geliştirilen İş Garantisi (JG) önerileri, kapitalizm altındaki reformun diyalektik doğasını açığa çıkarır: Mevcut sistem içinde uygulandığında, JG, basitçe ücret disiplinini dayatmanın bir aracına dönüşebilir [çünkü] ancak işçilerin denetimi altında, işsizler ordusu tamamen ortadan kaldırılabilir. Bu çelişki, MMT’nin tüm içgörülerinin belirleyici özelliğidir – yani bu içgörüler, yalnız ve yalnız sermayenin yapısal gücünü kıracak denli güçlü hareketlerin elinde devrimci bir niteliğe kavuşabilirler. Gramsci’nin kültürel hegemonya kuramı (Hapishane Defterleri, 1935), burjuvazinin kapitalist ilişkileri doğal ve kaçınılmaz göstermek yoluyla denetimi nasıl kurduğunu ve sürdürdüğünü açıklar.

Tarihin dersi açıktır. Wray’in belgelediği gibi, 1930’ların işyeri grevleri, politika belgeleriyle değil, Ulusal Çalışma İlişkileri Yasası imzalanana kadar fabrikaların fiziksel işgali yoluyla kazanılmıştır. Mitchell’in savaş sonrası tam istihdam üzerine yaptığı çalışmalar, tam istihdamın yalnızca militan ve mücadeleci sendikaların grev kapasitesini koruduğu sürece var olabileceğini kanıtlamıştır. Gramsci’nin kültürel hegemonya anlayışını ve Godley’nin sektörel denge analizini içselleştirmiş günümüzün finansallaşmış oligarşisi, artık çok daha rafine baskı biçimlerine başvuruyor: Algoritmik ücret gaspı, finans piyasasına endekslenmiş konut hakkı ve her yere sirayet eden borç köleliği. Kelton haklı, tüm toplumsal ihtiyaçlara yetecek para mevcut; Tcherneva ispatladı, işler derhal yaratılabilir; ve Marx haklıydı, sermaye ayrıcalığını asla gönüllü olarak terk etmeyecek.

Dolayısıyla görevimiz “MMT politikalarını uygulamak” değil, ürettiğimiz artık değeri denetleyebilecek işçi sınıfı gücünü inşa etmektir. Mitchell’in JG modelleri, ancak kendiliğinden grevlerle birleştiği bir durumda devrimci nitelik kazanır. Wray’ın parasal analizi yalnızca kredinin spekülasyondan toplumsal ihtiyaçlara yönlendirilmesi söz konusu olduğunda önem arz eder. Gramsci’nin öğrettiği gibi, hem anlık mücadelelerin “siperlerinde” (kira grevleri, borçların reddi) hem de ideolojinin “katedralinde” (paranın sınıfsal bir silah olarak teşhiri) eş zamanlı savaşmalıyız. Kelton’un bütçe açığı gerçekleri ile Marx’ın artık-değer kuramı tek bir talepte kesişiyor: Mülksüzleştirenleri mülksüzleştirmek. Seçimlerle falan değil- 1917, 1936 ve 1968’de olduğu gibi sermayeyi tir tir titreten örgütlü bir güçle.

Para, işçilere karşı oynanan hileli bir oyunda burjuvazinin skor tablosudur. Tcherneva’nın JG planları, Godley’nin sektörel denge analizleri ve Wray’ın vergi temelli para teorisi, başka bir dünyanın teknik olarak mümkün olduğunu gösteriyor. Fakat Marx’ın dediği gibi, “Filozoflar dünyayı yalnızca çeşitli biçimlerde yorumlamışlardır; oysa asıl mesele onu değiştirmektir.” Değiştireceğiz: Grev hatlarımız onların polislerini sayıca aştığında, direnişlerimiz onların rezervlerini tükettiğinde ve dayanışmamız yeni bir kültürel hegemonya haline geldiğinde. Fabrikalar âtıl halde, işçiler hazır bekliyor; bizi engelleyen tek şey sermayenin şiddet tehdidi. O şiddeti tarihin çöplüğüne yollayalım.

Okumaya Devam Et

Dünya Basını

Foreign Policy: Çin İran’ı Destekliyor, İsrail’i Kınıyor

Yayınlanma

Çin İran’ı destekliyor, İsrail’i kınıyor. Pekin’in tepkisi eskisinden daha güçlü ve daha doğrudan.

James Palmer, Foreign Policy dergisinin yardımcı editörü
17 Haziran 2025

Çin, devam eden İran-İsrail çatışmasında tavrını ortaya koydu. Cumartesi günü, Dışişleri Bakanı Wang Yi, İsrailli mevkidaşına yaptığı telefon görüşmesinde, İsrail’in İran’a yönelik saldırılarının “kabul edilemez” ve “uluslararası hukuka aykırı” olduğunu söyledi.

Wang, İranlı mevkidaşına “İran’ın ulusal egemenliğini korumak, meşru hak ve çıkarlarını savunmak ve halkının güvenliğini sağlamak” için destek teklif etti. Çin Devlet Başkanı Xi Jinping salı günü yaptığı açıklamada bu yorumları yineledi. Çin’in tepkisi, geçen sonbaharda İran ile İsrail arasında yaşanan çatışmaya verdiği tepkiden daha sert ve doğrudan.

Çin, İran’ın da üyesi olduğu Şanghay İşbirliği Örgütü (ŞİÖ) aracılığıyla İsrail’in son saldırılarını kınayan bir bildiri yayınlamak da dahil olmak üzere diplomatik kaynaklarını seferber etti. Bu, İsrail ile güçlü silah ticareti bağları olan ve bildirinin hazırlanmasında danışılmayan ŞİÖ üyesi Hindistan’ın tepkisini çekti.

İran, son yıllarda Çin’e yakınlaştı. İki ülke, askeri tatbikatlarda düzenli olarak işbirliği yapıyor ve 2021’de ekonomik, askeri ve güvenlik işbirliği anlaşması imzaladı. İran’ın petrol ihracatının yüzde 90’ından fazlası Çin’e gidiyor. İran, yaptırımları tetiklememek için Batı bankalarını ve nakliye hizmetlerini atlatmak için bir dizi dolanma yöntemi kullanıyor ve yuan cinsinden işlemler yapıyor.

İsrail, İran’ın petrol endüstrisini bozmayı başarırsa, bu Çin için acı verici olabilir. Ancak İran, Çin’in altıncı en büyük tedarikçisi olduğu için Çin bu darbeyi absorbe edebilecektir.

Çin, İsrail’i Kınamaktan Daha Fazlasını Yapabilir mi?

Çin, güçlü açıklamasına rağmen İran’a retorik destekten öteye geçmesi olası değildir. Çin, Orta Doğu meselelerine daha fazla karışmak istememekte, bunun yerine ABD’nin dikkatinin dağılmasını memnuniyetle karşılamaktadır. Washington’daki şahinler, Çin-İran ilişkilerini olduğundan daha güçlü göstermeye çalışmaktadır; ancak İran, Çin’in temel çıkarları açısından nihayetinde marjinal bir ülkedir.

Çin müdahale ederse, muhtemelen İran’a, Tahran’ın geçmişte tehdit ettiği gibi Hürmüz Boğazı’nı gemilere kapatmaması için baskı yapmak olacaktır. Çin’in ana petrol tedarikçisi Rusya olsa da, Çin’in petrol ithalatının yaklaşık yarısı Körfez ülkelerinden gelmektedir. Boğazın kapatılması ve bunun sonucunda enerji fiyatlarında yaşanacak artış, zaten zor durumda olan Çin ekonomisi için acı verici olacaktır.

Çin, 2023’te İran-Suudi Arabistan uzlaşmasında oynadığı arabuluculuk rolünü temel alarak barış elçisi olarak hareket etme umudunu taşıyor olabilir. Ancak İsrail’in Çin’i tarafsız bir arabulucu olarak kabul etmesi zor görünüyor. Çin-İsrail ilişkileri, hem Çin’in Filistin yanlısı tutumu hem de Çin internetinde antisemitizm patlamaları nedeniyle İsrail-Hamas savaşı sırasında bozuldu. Anlaşma için Çin’e başvurmak, huysuz bir ABD başkanını kendinden uzaklaştırma riskini de beraberinde getirecektir.

Çin için İran-İsrail çatışmasının bir avantajı, savunma teknolojisi için yeni pazarlar olabilir. Pakistan, Hindistan ile son çatışmasında beklentileri aştı. Bu başarı, büyük ölçüde Çin sistemlerinin kullanılmasına bağlanıyor: J-10C savaş uçağı, bu çatışmada ilk kez savaşta test edildi ve hava savunma sistemi de çoğunlukla Çin yapımı.

Şu ana kadar İsrail, İran’ın eski hava savunma sistemleri ve hava kuvvetleri üzerinde hakimiyet kurdu ve bu durumu düzeltmek, Tahran’ın biraz nefes alması halinde gündeminin üst sıralarında yer alacak. Orta Doğulu alıcılar önceden J-10’lara şüpheyle yaklaşıyordu, ancak İran mevcut çatışma öncesinde ilgi gösteriyor gibi görünüyordu.

Çin bir zamanlar İran’ın önemli silah ortağıydı, ancak iki ülke 2005’ten bu yana yeni bir anlaşma imzalamadı. Bu durum şimdi değişebilir.

Çinli akademisyen İsrail-İran savaşını Harici’ye değerlendirdi: İran, Çin için stratejik öneme sahip

Okumaya Devam Et

Dünya Basını

INSS: İran dış tehdide karşı kenetlenmiş görünüyor

Yayınlanma

İsrail’in güvenlik bürokrasisine yakınlığıyla bilinen, Tel Aviv Üniversitesi bünyesinde faaliyet gösteren yarı resmî düşünce kuruluşu INSS (Ulusal Güvenlik Araştırmaları Enstitüsü), İsrail-İran savaşının gidişatına dair bir değerlendirme yayımladı. İsrail ordusunda 20 yıldan fazla İran uzmanı olarak görev alan, INSS İran ve Şii Ekseni Araştırma Programı Direktörü Dr. Raz Zimmt tarafından kaleme alınan analiz, Tahran’ın savaşta geldiği kritik eşik, İran’ın nükleer altyapısına ve komuta sistemine verilen zarar, İran yönetiminin dayanıklılığı ve önündeki seçeneklere odaklanıyor.

“İran’a Karşı Kampanya: Durum Değerlendirmesi, İkilemler ve Sonuçlar” başlıklı analizde Zimmt, savaşın nasıl sona erebileceğine dair üç olası senaryo üzerinde duruyor. Analiz, hem İran’ın kırılganlıklarını hem de İsrail’in askeri kazanımlarını sürdürme konusunda karşı karşıya olduğu stratejik riskleri ortaya koyarken, ABD’nin pozisyonunun belirleyici rolüne dikkat çekiyor. INSS, savaşın sona erme biçiminden bağımsız olarak İsrail’in uzun vadeli bir “İran tehdidine” karşı hazırlıklı olması gerektiğini vurguluyor.

Makaledeki değerlendirmelerin büyük ölçüde İsrail’in resmî güvenlik bakış açısını yansıttığı ve ülkede uygulanan askeri sansür nedeniyle, İran saldırılarının İsrail’e verdiği zararın kapsamının olduğundan düşük gösterilmiş olabileceği göz önünde bulundurulmalı.

***

İran’a karşı yürütülen savaş: Durum değerlendirmesi, ikilemler ve olası sonuçlar

Dr. Raz Zimmt

İsrail ile İran arasındaki çatışmaların başlamasından üç gün sonra, İran kritik bir dönüm noktasına yaklaşmış durumda. Bu durum, İsrail’in İran’ın stratejik varlık ve kabiliyetlerine ciddi zararlar veren yoğun ve sürekli saldırılarının ardından gelişti. Tahran açısından tablo karmaşık ve çok boyutlu. Bir yandan, İran’ın üst düzey askeri liderliğini hedef alan saldırılarla ciddi bir darbe aldığı görülüyor. Bu saldırı, sadece stratejik bir sürpriz ve ulusal bir aşağılanma olmakla kalmadı, aynı zamanda İsrail’in İran rejiminin güç merkezlerine sızma yeteneğini de bir kez daha gözler önüne serdi. İran Genelkurmay Başkanı, Devrim Muhafızları Ordusu (IRGC) komutanı, istihbarat ve operasyon birimlerinin başkanları ile IRGC Hava-Uzay Kuvvetleri komutanının öldürülmesi, Tahran’ın bu askeri kampanyayı etkin biçimde yönetme kapasitesini geçici olarak sekteye uğrattı.

Son günlerde, İsrail Hava Kuvvetleri İran’ın nükleer programına yönelik saldırılarla operasyonel başarılar elde etmeyi sürdürdü. Bu saldırılar Natanz zenginleştirme tesisine kısmi (tam değil) zarar verirken, nükleer silah geliştirme programıyla bağlantılı olduğu düşünülen ve bu programın gelişiminde kilit rol oynayan ondan fazla bilim insanının hedef alınıp öldürülmesini de kapsıyor. Ayrıca, İran’ın askeri ve güvenlik altyapısı da İsrail tarafından hedef alındı: komuta merkezleri, füze ve hava savunma sistemleri, IRGC’nin istihbarat ağı ve bazı stratejik enerji tesisleri. Saldırıların devam etmesi, İran’ın komuta-kontrol sistemini zayıflatabilir ve rejimin iç sorunları yönetme kabiliyetini giderek aşındırarak genel istikrarını tehdit edebilir.

Öte yandan, İranlı yetkililer sınırlı da olsa bazı kazanımlara işaret edebiliyor. Her ne kadar nükleer program zarar görse de bu zarar henüz kritik düzeyde değil, özellikle de Fordow zenginleştirme tesisinin hâlâ sağlam. Ayrıca rejimin iç istikrarı açısından şu an ciddi ve acil bir tehdit söz konusu değil. İran liderliği dış tehdide karşı birlik, kararlılık ve canlılık mesajı vererek kenetlenmiş görünüyor. Rejime yönelik halkın duyduğu memnuniyetsizlik inkâr edilemez ancak bu aşamada halktan rejime yönelik aktif bir direniş gözlenmiyor. İsrail saldırılarında zarar gören yerleşim bölgelerine ait yıkım görüntüleri ise paradoksal biçimde iç dayanışmayı artırarak milli birlik duygusunu pekiştirmiş görünüyor.

Ayrıca İran, İsrail’in iç cephesine de sınırlı düzeyde zarar vermeyi başardı. Her ne kadar bu zarar kapsam açısından büyük olmasa da İran hükümeti ve medyası bu saldırıların belgelerini kullanarak psikolojik direnç ve uzun vadeli stratejik denge anlatısını güçlendirmeye çalışıyor. Bu söylem, İslam Cumhuriyeti’nin hem direnme hem de zamanla İsrail’e zarar verebilme kapasitesine sahip olduğunu vurguluyor.

İran liderliğinin bu savaş sonrası dönemde bazı temel kazanımları korumayı hedeflediğini değerlendirmek makul olur:

-Rejimin hayatta kalması; iç ve dış tehditlere karşı en öncelikli mesele olarak görülüyor;

-Nükleer programın devamlılığı; rejimin varlığını sürdürmesi için bir tür “sigorta poliçesi” olarak algılanıyor;

-Gelecekteki güvenlik tehditleriyle mücadele edebilmek için gerekli olan füze sistemleri, istihbarat altyapısı ve komuta-kontrol ağları gibi stratejik varlıkların muhafazası.

Tahran’ın bu temel hedefleri sürdürebilme yetisi, önümüzdeki haftalarda savaşın nasıl yönetileceği, ne zaman sona erdirileceği ve savaş sonrası bir düzenlemeye gidilip gidilmeyeceği ya da nükleer stratejide bir değişiklik yapılıp yapılmayacağı gibi kararları belirleyecek.

Şu an itibariyle İran, savaşın yürütülmesine odaklanmış durumda; İsrail saldırılarının etkisini en aza indirirken İsrail’e azami zarar vermeye çalışıyor. Ancak savaş devam edip kayıplar arttıkça, Tahran liderliği önünde birkaç önemli seçenek bulacak:

-Mevcut çatışma biçimini sürdürerek İsrail’i uzun bir yıpratma savaşına çekmek;

-Politik bir düzenlemeyle savaşı sonlandırmaya çalışmak;

-Gerilimi daha da tırmandırarak Nükleer Silahların Yayılmasını Önleme Antlaşması’ndan (NPT) çekilmek ya da gizli bir tesiste nükleer silah geliştirme hamlesine girişerek uluslararası müdahaleyi tetiklemek ve bu yolla savaşı durdurmak.

Savaşı sürdürmek İran’a İsrail’in iç cephesini hedef almaya devam etme fırsatı tanıyabilir, fakat aynı zamanda giderek ağırlaşan bir tahribatı da göğüslemesini gerektirir ki bu da stratejik varlıklar, kritik altyapı ve nükleer kabiliyetlerin başka unsurlarını tehlikeye atabilir. Zamanla bu tür kayıplar, İran’ın savaş sonrası korumak istediği başarıları güvence altına alma kapasitesini zayıflatabilir. Ayrıca İran’ın mevcut füze ateşleme temposunu sürdürebilme kapasitesi belirsizliğini koruyor. Eğer özellikle de İsrail’in operasyonları kabiliyetlerini daha da aşındırdıkça “savaş ekonomisine” geçmeye zorlanırsa İran’ın İsrail’in hava savunma sistemlerine anlamlı bir tehdit oluşturma gücü azalabilir ve bu da yalnızca zaman zaman yapılacak dağınık saldırılara indirgenebilir.

İran’ın savaşı sona erdirme ve müzakerelere dönme yönünde bir karar alması, İsrail’in ateşkese onay vermesine ve muhtemelen ABD’nin Tahran’ın belirli şartlarını kabul etmesine bağlı olacak. Ancak, İran’ın şu anda bu konuda esneklik ve hazırlık gösterme niyetinde olup olmadığı şüpheli. Dışişleri Bakanı Abbas Irakçi her ne kadar genel bir ateşkes olasılığına açık olduklarını dile getirmiş olsa da İran Dışişleri Bakanlığı ABD ile görüşmelere yeniden başlamanın faydasız olduğunu belirtti; çünkü Tahran, İsrail’in bu saldırıları bağımsız olarak değil, ABD’nin işbirliğiyle ya da en azından Washington’un zımni onayıyla gerçekleştirdiğine inanıyor.

NPT’den çekilmek ki bu adım İran Meclisi’ndeki bazı üyeler tarafından halihazırda önerildi, ya da nükleer bir çıkış girişiminde bulunmak, uluslararası müdahaleyi tetiklemek için baskı taktikleri olarak kullanılabilir. Ancak İran’ın bunu gizlice gerçekleştirme kapasitesi oldukça kuşkulu; çünkü nükleer programına yönelik istihbarat sızıntıları ve İran hava sahasında süren yoğun İsrail saldırıları bu olasılığı sınırlandırıyor. Ayrıca böyle bir hamle büyük riskler taşır: Doğrudan ABD askeri müdahalesini kışkırtabilir ki bu, İran’ın kaçınmaya çalıştığı bir senaryo. Bu ayrıca İsrail’in önleyici saldırısı sonrasında elde ettiği uluslararası meşruiyeti de baltalayabilir.

Okumaya Devam Et

Çok Okunanlar

English