Bizi Takip Edin

ASYA

ABD üslerini genişletirken, Filipinler Çin’le dengeyi koruyabilecek mi?

Yayınlanma

Filipinler, Perşembe günü ABD’ye askeri üslerine genişletilmiş erişim izni verdi.

Her iki ülkenin savunma bakanlıklarından yapılan açıklamalarda, Washington’a 2014 yılına dayanan Gelişmiş Savunma İşbirliği Anlaşması (EDCA) kapsamında dört bölgeye daha erişim izni verileceği belirtildi.

Anlaşma, hemen öncesinde Kore Yarımadası’na savaş uçakları ve bombardıman uçakları gibi gelişmiş silahların konuşlandırılmasını artırmak üzere Güney Kore’yi ziyaret eden ABD Savunma Bakanı Lloyd Austin’in Filipinler’de de daha fazla askeri güç ve silah konuşlandırmak üzere yaptığı ziyaret sırasında imzalandı.

Filipinler ve ABD tarafından yapılan ortak duyuruda, iki ülke arasındaki birleşik eğitimi, tatbikatları ve birlikte çalışabilirliği desteklemeyi amaçlayan Gelişmiş Savunma İşbirliği Anlaşmasının tam olarak uygulanmasını hızlandırmaya karar verildiği belirtildi.

Açıklamaya göre, anlaşmanın bir parçası olarak ABD, mevcut beş EDCA sahasında altyapı iyileştirmeleri için 82 milyon dolar ayırdı ve askeri varlığını “ülkenin stratejik yerlerindeki” dört yeni bölgeye genişletti.

Yeni üsler Çin’i hedef alıyor

Açıklamalarda yeni yerlerin nerede olacağı belirtilmedi. Reuters’a konuşan eski Filipin askeri şefi, daha önce ABD’nin Filipinler’in Tayvan’a en yakın bölgesi olan Luzon’un kuzey kara kütlesindeki ve Güney Çin Denizi’ndeki tartışmalı Spratly Adaları’na bakan Palawan adasındaki üslere erişim talebinde bulunduğunu söyledi.

Filipinli askeri yetkililer ve savunma uzmanları, bazı hükümet yetkililerinin bu yerlerle ilgili haberlerin Çin’i kızdıracağından endişe duyduklarını belirttiler.

Global Times gazetesinde de konuyla ilgili çıkan analizde, Luzon ve Palawan’ın, iki yerin de sırasıyla Çin’in Tayvan adası Nansha Adaları’na çok yakın olduğunun altı çizilerek, “Çin’i hedef alma niyeti bundan daha açık olamazdı” ifadesi kullanılıyor.

Daha yakın zamanlarda, ABD kuvvetleri, ülkenin Güney Çin Denizi’ne bakan batı kıyısında ve kuzey Luzon bölgesinde Filipinli birliklerle savaşa hazırlık ve afet müdahalesine odaklanan ortak eğitimi yoğunlaştırdı ve genişletti.

Gelişmiş Savunma İşbirliği Anlaşması (EDCA)

Bu arada EDCA, ABD’nin, ortak eğitim, ekipmanın önceden konumlandırılması, pistler, yakıt depolama ve askeri konut gibi tesislerin inşası için Filipin askeri üslerine erişimine izin verse de, kalıcı bir mevcudiyete izin vermiyor.

Austin de anlaşmaya dair açıklamasında, “Bu kalıcı üs ile ilgili değil, ama yine de büyük bir mesele, gerçekten büyük bir anlaşma… Bu, etkinliğimizi artırmak, birlikte çalışabilirliği artırmak için bir fırsat” dedi.

Filipinler, Amerika anakarasının dışındaki en büyük iki ABD Donanması ve Hava Kuvvetleri üssüne ev sahipliği yapıyordu. Ancak Filipin Senatosu üslerin kullanım süresini uzatmayı reddettikten sonra 1990’ların başında üsler kapatıldı.

Amerikan kuvvetleri, 1999 Ziyaret Kuvvetleri Anlaşması uyarınca Filipinli birliklerle büyük ölçekli muharebe tatbikatları için geri dönse de üs elde edemedi. Filipin Anayasası, yabancı birliklerin kalıcı olarak üslenmesini ve yerel çatışmalara katılmalarını yasaklıyor.

2014 EDCA, ABD kuvvetlerinin ekipmanı önceden konumlandırmasına ve Filipin askeri üslerine güçlerini döndürmesine izin verdi, ancak Marcos’un selefi Rodrigo Duterte, Çin ile daha yakın ilişkiler sürdürmek için uygulamayı askıya almıştı.

Marcos cumhurbaşkanı seçildikten sonra ise, Joe Biden, Marcos’u tebrik etmek için arayan ilk yabancı lider oldu ve üst düzey Washington yetkilileri yoğun bir şekilde Filipinler’i ziyaret etti.

Manila’nın denge politikası

Washington, Çin’e karşı Filipinler’deki güvenlik seçeneklerini genişletmeye istekliyken, Manila Güney Çin Denizi’ndeki tartışmalı toprak iddiaları ve Tayvan Boğazı’ndaki olası bir gerginlik için savunmasını güçlendirmeyi hedefliyor.

Financial Times’a konuşan üst düzey bir Beyaz Saray yetkilisi, bu hamlenin Biden için çok önemli olduğunu vurgulayarak, “bölge çapındaki stratejik çabalarımızın bir parçası” dedi.

Filipinler, ABD’yi, bölgede Çin’e karşı çok önemli bir karşı ağırlık olarak görüyor ve Washington bu kapsamda Filipin kuvvetleri, gemileri veya uçakları tartışmalı sularda saldırıya uğrarsa Filipinler’i savunmaya gelme sözü verdi.

Ancak Filipinler diğer yandan, en büyük ticaret ortağı konumundaki Çin ile ABD arasında taraf tutmama yönünde bir politika takip etmeye çalışıyor. Filipinler Devlet Başkanı Marcos’un geçen ay Çin’e yaptığı ziyaret, Manila’nın Pekin ile ilişkileri sürdürmeye çalıştığının bir göstergesiydi. Marcos ayrıca, Financial Times ile yakın zamanda yaptığı özel bir röportajda, “tek Çin” politikasına bağlılığını yineledi.

Bu yüzden Filipinli yetkililer Austin’in ziyareti öncesinde ısrarla, ABD ile askeri işbirliğinin “herhangi bir üçüncü tarafı hedef almadığını” vurgulayan açıklamalar yaptı.

Filipinler’in konumu Washington için kritik

Ancak Filipinler Devlet Başkanı Marcos’un Washington ile savunma ilişkisini yeniden canlandırması bu denge politikasını değiştirebilir. ABD, Asya-Pasifik ülkeleri üzerinde kullandığı “Çin tehdidi” sopasını Filipinler üzerinde de kullanıyor.

Biden yönetimi, Pekin’in Filipinler’in Güney Çin Denizi’ndeki tartışmalı adalar üzerindeki kontrolüne meydan okuması veya Tayvan’a saldırması halinde Filipinler’in savaş alanının bir parçası olma riskiyle karşı karşıya kalacağı fikrini dayatıyor.

Austin bu bağlamda, ziyaret sırasında ABD ve Filipinler’in “silahlı saldırıya karşı karşılıklı direnme kapasitelerini güçlendirmeye kararlı olduklarını” söyledi ve Çin’in Güney Çin Denizi üzerindeki etkisine karşı, bu savunma çabalarının önemli olduğunun altını çizdi.

Washington merkezli CNAS düşünce kuruluşunda Hint-Pasifik uzmanı olan Lisa Curtis de, Filipinler’in konumunun, Hint-Pasifik’teki tüm ABD ittifak sistemi için kritik olduğunu vurguladı. Curtis, Tayvan konusunda bir ihtilaf olması durumunda, Washington’ın kesinlikle Manila’yı lojistik destek ve ABD kuvvetleri için bir hazırlık alanı olarak göreceğini belirtti.

Bu arada Filipinler Devlet Başkanının, Manila ve Tokyo’nun güvenlik ve ticari işbirliğini genişletmek üzere önümüzdeki hafta Japonya’ya gideceği bildirildi.

Tartışmalara aşina iki kişiye göre Pekin, Marcos’un Japonya ziyaretiyle ilgili endişelerini dile getirdi ve Filipinler’in Çin ile ekonomik çıkarlarını ve ABD ve müttefikleriyle ilişkilerini dengelemeye çalışırken karşılaştığı zorluğun altını çizdi.

Filipinler’in, ABD ve NATO’nun “Çin tehdidi” söylemi üzerinden Asya-Pasifik’te giriştiği atak karşısında bugüne kadar devam ettirdiği denge politikasını ne derece başarıyla sürdürebileceği ise soru işareti.

ASYA

Kuzey Kore lideri Kim, yapay zeka donanımlı yeni intihar dronlarının testlerini denetledi

Yayınlanma

Kore Demokratik Halk Cumhuriyeti (Kuzey Kore) lideri Kim Jong Un, ülkesinin yapay zeka donanımlı yeni intihar ve keşif dronlarını test etmesini bizzat denetledi ve askeri modernizasyon planlarında insansız uçaklara ve yapay zekaya öncelik verilmesi çağrısında bulundu.

Devlet tarafından işletilen Kore Merkezi Haber Ajansı (KCNA) perşembe günü Kim’in Kuzey Kore’nin İnsansız Hava Teknolojisi Kompleksi tarafından üretilen “çeşitli keşif ve intihar dronlarının” test edilmesini denetlediğini söyledi.

Yeni Kuzey Kore insansız hava araçlarının “karada ve denizde farklı stratejik hedefleri ve düşman birliklerinin faaliyetlerini izleme ve takip etme” yeteneğine sahip olduğunu, saldırı dronlarının ise “çeşitli taktik saldırı görevleri için kullanılacağını” belirten KCNA, her iki dron sisteminin de “yeni yapay zeka” ile donatıldığını kaydetti.

Kim, “insansız ekipman ve yapay zeka” üretim kapasitesini genişletmeyi kabul etti ve Kuzey Kore’nin “modern savaşın trendi” olan “akıllı insansız hava araçlarının” “hızlı gelişimini” teşvik etmesi için uzun vadeli bir plan oluşturmanın önemini vurguladı.

KCNA tarafından yayınlanan fotoğraflara göre Kim, yardımcılarıyla birlikte bir savaş uçağından daha büyük olduğu görülen yeni geliştirilmiş bir insansız hava keşif uçağının yanında yürürken ve havadan erken uyarı ve kontrol (AEW) uçağına binerken görüldü.

Londra merkezli Uluslararası Stratejik Araştırmalar Enstitüsü (IISS) geçen yıl yayınladığı bir raporda bir AEW uçağının Kuzey Kore’nin mevcut kara radar sistemlerini güçlendirmeye yardımcı olacağını ancak tek bir uçağın yeterli olmayacağını belirtmişti.

KCNA, Kim’in test alanını ziyareti sırasında istihbarat toplama kabiliyetlerinin yanı sıra ülkenin elektronik savaş grubu tarafından yeni geliştirilen elektronik karıştırma ve saldırı sistemleri hakkında da bilgilendirildiğini söyledi.

Öte yandan Güney Kore, perşembe günü yaptığı açıklamada, Kuzey Kore’nin bu yıl Rusya’ya 3,000 askerin yanı sıra füze ve diğer mühimmatları da sağladığını öne sürdü.

Güney Kore Genelkurmay Başkanlığı (JCS), “Ocak ve şubat ayları arasında takviye olarak 3,000 asker daha gönderildiği tahmin ediliyor” dedi ve 2024 yılında Rusya’ya gönderilen ilk 11,000 Kuzey Kore askerinden 4,000’inin öldüğüne ya da yaralandığına inanıldığını iddia etti.

JCS’nin raporuna göre, “Kuzey Kore insan gücüne ek olarak füze, topçu teçhizatı ve mühimmat tedarik etmeye devam ediyor”.

“Şu ana kadar Kuzey Kore’nin önemli miktarda kısa menzilli balistik füzenin [SRBM] yanı sıra yaklaşık 220 adet 170 mm kundağı motorlu top ve 240 mm çoklu roketatar sağladığı değerlendirilmektedir” denildi.

JCS ayrıca “bu sayıların savaş alanındaki duruma bağlı olarak artabileceği” uyarısında bulundu.

Okumaya Devam Et

ASYA

Trump’ın otomobil tarifeleri Japonya ve Güney Kore’yi alarma geçirdi

Yayınlanma

ABD Başkanı Donald Trump’ın ithal otomobil ve otomobil parçalarına %25 gümrük vergisi getireceğini açıklamasının ardından Japonya Başbakanı perşembe günü alarm verdi.

Başbakan Shigeru Ishiba bir parlamento oturumu sırasında milletvekillerine “Uygun yanıtları değerlendirmemiz gerekiyor” dedi ve ekledi: “Tüm seçenekler masada olacak.”

Trump ile dönemin Başbakanı Shinzo Abe arasında Eylül 2019’da yapılan ikili bir anlaşmanın altını oyduğu düşünülen bu hamle Japonya için sürpriz oldu. Bu sınırlı ticaret anlaşması Japonya pazarını daha fazla Amerikan tarım ürününe açmıştı. Anlaşma, iki ülkenin “bu anlaşmaların ruhuna aykırı önlemler almaktan kaçınacağını” söylüyor.

Japon otomobil üreticileri duyuruya temkinli bir tepki verdi. Toyota, Subaru, Mazda ve Honda kısa açıklamalar yayınlayarak potansiyel etkiyi değerlendirdiklerini söyledi.

İthal otomobil ve kamyonlara halihazırda %2,5 ve %25 oranında gümrük vergisi uygulanıyor. Yeni tarifeler 3 Nisan’da yürürlüğe girdiğinde bu oranlar sırasıyla %27,5 ve %50’ye yükselecek. Yüzde 25’lik gümrük vergisi motor ve şanzıman gibi otomotiv parçaları için de geçerli olacak ve en geç 3 Mayıs’ta yürürlüğe girecek.

Japonya Baş Kabine Sekreteri Yoshimasa Hayashi, hükümetin muafiyetleri müzakere etme niyetinde olduğunu söyledi. Ekonomistler muafiyetlerin nasıl güvence altına alınabileceğinin net olmadığını, ancak birkaç seçenek olduğunu ifade ediyor.

Ekonomistlere göre Japonya’nın değerlendireceği seçenekler arasında gönüllü ihracat kısıtlamaları, doğal gaz, tahıl ve et gibi kalemlerde ithalatı artırma taahhüdü ve Rus doğal gazının ABD’den gelen doğal gazla değiştirilmesi yer alıyor. 2023 yılında Japonya’nın doğal gaz ithalatının %8,9’u Rusya’dan, %7,2’si ise ABD’den geliyordu.

Dai-ichi Life Research Institute kıdemli ekonomisti Koichi Fujishiro, “Japonya muhtemelen tüm bu seçeneklere bakıyor olacak,” dedi.

Güney Kore de benzer durumda

Güney Kore’nin de benzer şekilde muafiyet istemesi bekleniyor. Analistler, Güney Koreli otomobil üreticisi Hyundai Motor Group’un bu hafta başında  21 milyar dolarlık bir ABD yatırımı yapacağını açıklamasının, müzakere pozisyonuna yardımcı olacağını söyledi.

Samsung Securities’de kıdemli bir analist olan Esther Yim, “ABD ilke olarak tüm ithal otomobillere %25 gümrük vergisi uyguladı,” dedi ve ekledi: “Washington daha sonra her ülkeyle müzakere edebilir ve bence yatırım bir kaldıraç olarak kullanılabilir.”

Güney Kore Sanayi Bakanlığı, tarifeler yürürlüğe girdiğinde “önemli zorluklarla” karşılaşması beklenen ülkenin otomobil üreticilerine yardımcı olmak için nisan ayına kadar acil bir müdahale sözü verdi.

Yıllar içinde küresel otomobil üreticileri ticari sürtüşmelerden kaçınmak için yerel üretime yöneldi. Mitsubishi Araştırma Enstitüsü’ne göre, ABD’de satılan Japon otomobillerinin %60’ı ABD’de üretiliyor. Bu oran Kore otomobilleri için %40’a düşmektedir. Avrupalı markalar için bu oran %70’e kadar çıkıyor.

Japonya misilleme yapabilecek durumda değil

Ishiba tüm seçeneklerin masada olduğunda ısrar etse de, çok az analist Japonya’nın telafi edici önlemlere başvurmasını bekliyor, en azından bu noktada. Fujishiro, “Japonya’nın ABD gümrük vergilerine misilleme yaparak elde edeceği kazanç çok az olacaktır,” dedi.

Şubat ayında Trump ile yaptığı bir zirvede Ishiba, Japonya’nın ABD’deki en büyük yatırımcı ve önemli bir istihdam yaratıcısı olduğuna dikkat çekmiş ve Japon yatırım dengesini 2023 yılında 783,3 milyar dolardan 1 trilyon dolara çıkarmak için çalışacağına söz vermişti.

Japonya’nın ABD’ye en büyük ihracat kalemi olan otomobiller 6 trilyon yen (40 milyar dolar) değerinde olup 2024 yılında Japonya’nın toplam ihracatının %28’ini oluşturacak. Bu miktar Japonya’nın nominal gayrisafi yurtiçi hasılasının %1’ine denk geliyor.

Nomura Araştırma Enstitüsü’nden Takahide Kiuchi, %25 gümrük vergisinin Japonya’nın ABD’ye otomobil ihracatını %15 ila %20 oranında azaltacağını ve Japonya’nın GSYH’sini %0,2 oranında düşüreceğini tahmin ediyor.

Eğer Japon otomobil üreticileri buna üretimi ABD’ye kaydırarak yanıt vermeye çalışırsa, bu durum ülke içindeki istihdamı azaltacak ve uzun vadede ülke ekonomisinin içini boşaltacaktır.

Japonya Otomobil Üreticileri Birliği Başkanı Masanori Katayama geçen hafta düzenlediği basın toplantısında, “Japonya’dan yapılan otomobil ihracatı, Japon otomobil üreticilerinin yerel üretimini tamamlamak ve ABD’nin her eyaletindeki otomobil bayileri aracılığıyla Amerikalı müşterilerin çeşitli ihtiyaçlarını karşılamak için … cazip otomobillerden oluşan bir ürün yelpazesi sağlamak için gereklidir” dedi.

Katayama, ABD gümrük tarifesini uygulamaya koyduğunda, “önemli bir üretim ayarlaması olması bekleniyor. Japon otomobil endüstrisi sadece otomobil üreticilerinden oluşmuyor, aynı zamanda parça tedarikçileri ve 5.5 milyon kişiyi de kapsıyor” dedi.

Katayama, sektörün ve Japon hükümetinin harekete geçmek ve yerel tedarik zincirlerini sağlam tutmak için bir araya gelmesi gerektiği konusunda ısrar etti.

Tarifelerin Amerikan otomobil üreticilerine de zarar vermesi bekleniyor çünkü onlar da maliyetleri düşük tutmak ve otomobillerini pazarda rekabetçi kılmak için parça tedarik ediyor ve üretimi küresel bazda gerçekleştiriyor.

Nomura analisti Anindya Das, General Motors’un Meksika’daki fabrikalara olan bağımlılığı nedeniyle yıllık bazda faaliyet zararına düşebileceğini söyledi. Toyota’nın da faaliyet karında %30’luk bir düşüş görebileceğini sözlerine ekledi.

Toyota, Honda, Nissan ve diğerleri dahil olmak üzere ABD’de faaliyet gösteren uluslararası otomobil üreticilerini temsil eden bir endüstri grubu olan Autos Drive America’nın başkanı ve CEO’su Jennifer Safavian, “Bugün uygulanan tarifeler, ABD’de otomobil üretmeyi ve satmayı daha pahalı hale getirecek, sonuçta daha yüksek fiyatlara, tüketiciler için daha az seçeneğe ve ABD’de daha az üretim işine yol açacaktır” dedi.

Trump’tan ithal otomobillere yüzde 25 gümrük tarifesi

Okumaya Devam Et

ASYA

Güney Kore’de ana muhalefet partisi lideri ‘seçim yasasını ihlal etme’ davasından aklandı

Yayınlanma

Güney Kore’de mahkeme çarşamba günü bir alt mahkemenin kararını bozarak ana muhalefet partisi liderinin seçim yasasını ihlal etmekten suçlu olmadığına karar verdi; bu karar onanırsa bir sonraki başkanlık seçimlerinde aday olmasının önü açılmış olacak.

Savcılar kararı temyize götürebilir ve bu da davayı Güney Kore’nin en yüksek yargı organı olan Yüksek Mahkeme’ye taşıyabilir.

Kararın açıklanmasının ardından mahkeme dışında konuşan Lee Jae-myung, “doğru bir karar” olarak nitelendirdiği karar için mahkemeye teşekkür etti.

Lee’ye yöneltilen suçlamalar, 2021 yılında partisinin başkanlık ön seçimlerinde yarışırken, bir emlak geliştirme skandalının kilit isimlerinden biriyle tanışıklığı olmadığını iddia ettiği sözlerinden kaynaklanıyor. Söz konusu skandal, Lee’nin belediye başkanı olduğu Seongnam kentindeki bir yeniden geliştirme projesiyle ilgiliydi. Savcılar Lee’nin işadamı Kim Moon-ki ile olan ilişkisi hakkında yalan söyleyerek emlak anlaşmasındaki kendi suçunu gizlemeye çalıştığını iddia ediyor.

Mahkemenin kararının açıklanmasının hemen ardından iktidardaki Halk Gücü Partisi lideri Kweon Seong-dong kararı “üzüntü verici” olarak nitelendirdi ve Yüksek Mahkeme’yi davayı hızla karara bağlamaya çağırdı.

Eğitimli bir avukat ve deneyimli bir siyasetçi olan Lee, 2022 başkanlık seçimlerini Güney Kore’nin demokrasi tarihindeki en az farkla şimdi görevden alınan Devlet Başkanı Yoon Suk Yeol’a karşı kaybetmişti.

Lee’nin azılı rakibi olan Yoon, aralık ayında ayaklanmaya liderlik etmek suçlamasıyla görevden alınmasına ilişkin Anayasa Mahkemesi kararını bekliyor. Milletvekilleri, aralık ayı başında Güney Kore’yi muhalefetteki “devlet karşıtı güçlerden” korumak için gerekli olduğunu iddia ettiği sıkıyönetim ilan etme girişiminin ardından Yoon’un görevden alınması yönünde oy kullandı. Önlem Ulusal Meclis’te hızla reddedildi, ancak bu girişim aylar sonra hala devam eden bir siyasi krize yol açtı.

Anayasa Mahkemesi, Yoon’un davasına ilişkin duruşmaları geçen ayın sonlarında tamamladı ve resmi bir tarih açıklanmamasına rağmen kararını birkaç gün içinde vermesi bekleniyor. Mahkeme Yoon’u suçsuz bulursa, derhal görevine iade edilecek. Suçlu bulunması halinde ise 60 gün içinde erken seçime gidilecek.

Anket şirketi Gallup Korea tarafından geçen hafta açıklanan veriler, Lee’nin bir sonraki başkanlık seçimlerinde yarışabilecek adaylar arasında önde gelen seçenek olduğunu gösterdi. Lee, %36’lık destek oranıyla 2 numaralı muhtemel aday olan muhafazakar Çalışma Bakanı Kim Moon-soo’nun çok önünde yer aldı.

Yoon’un azil gecikmesi: Hukuki titizlik mi? Siyasi çıkmaz mı?

Okumaya Devam Et

Çok Okunanlar

English