Bizi Takip Edin

AVRUPA

Romanya, NATO ve Ukrayna için F-16 pilot eğitim merkezi açacak

Yayınlanma

Ülkenin yüksek savunma konseyi (CSAT) 6 Temmuz Perşembe günü yaptığı açıklamada Romanya’nın F-16 savaş uçağı pilotları için bölgesel bir eğitim merkezi açmayı düşündüğünü ve bu merkezin Ukrayna da dahil olmak üzere NATO müttefikleri ve ortaklarının kullanımına sunulacağını söyledi.

Romanya, Ukrayna savaşının ardından savunma harcamalarını bu yıl gayrisafi yurtiçi hasılasının %2’sinden %2.5’ine yükseltti.

Ukrayna ile 650 km’lik bir sınırı paylaşan ülke, bir ABD balistik füze savunma sistemine ev sahipliği yapıyor. Geçen yıl itibariyle topraklarında konuşlanmış daimi bir NATO savaş grubu da bulunuyor.

Litvanya’nın başkenti Vilnius’ta önümüzdeki hafta yapılacak NATO zirvesi öncesinde yapılan bir toplantının ardından CSAT tarafından yapılan açıklamada, “Diğer müttefikler ve bu savaş uçağını üreten şirketle birlikte Romanya’da bu jetleri uçuracak pilotları eğitmek üzere bölgesel bir merkez oluşturulacak,” denildi.

CSAT, “F-16 uçaklarını kullanan Romen pilotlar burada eğitilecek ve tesis daha sonra Ukrayna da dahil olmak üzere müttefik devletlerden ve NATO ortaklarından pilotlara açık olacak,” dedi.

Nisan ayında yapılan bir toplantıda CSAT, Romanya’nın hava savunmasını güçlendirmek için son nesil ABD F-35 savaş uçaklarını satın almayı hedeflediğini açıklamıştı.

Mart ayında Savunma Bakanlığı, Romanya’nın daha geniş savunma alım planlarının bir parçası olarak Abrams tanklarını satın alacağını da söylemişti.

AVRUPA

Renault, Ford ve Tesla’dan ortak açıklama: İçten yanmalı motor yasağını geri almayın

Yayınlanma

Bazı otomobil tekelleri, enerji şirketleri ve çevre STK’ları, AB liderlerinin perşembe ve cuma günü (27-28 Haziran) gerçekleştirecekleri toplantı öncesinde, AB’nin 2035 yılında yeni benzinli ve dizel araçların satışına getirdiği fiili yasağın kaldırılmasına karşı acil bir uyarıda bulundu.

Renault Group, Uber, Volvo, Ford ve Tesla gibi üyeleri bünyesinde barındıran Elektromobilite Platformu, 24 Haziran Pazartesi günü yayınladığı ortak bildiride, “2035 sıfır emisyonlu otomobil hedefi, Avrupa’nın, Avrupa şirketlerine hayati yatırımlar getiren en yalın elektrikli araç sanayi stratejisidir,” denildi.

AB yasalarına göre, 2035 yılından sonra satılacak yeni otomobillerin CO2 emisyonu yaymasına izin verilmiyor ve bu da dizel ya da benzinli otomobiller gibi içten yanmalı motora sahip yeni otomobillerin satışını fiilen yasaklıyor.

Koalisyon, yasağın kaldırılması ve bunun yerine daha fazla “teknolojik açıklığa” izin verilmesi yönündeki isteklerini açıklayan merkez sağ Avrupa Halk Partisi (EPP) içindeki milletvekillerine atıfta bulunarak, “yeni gelen Avrupa Komisyonu’nu otomobiller ve kamyonetler için halihazırda üzerinde anlaşmaya varılmış olan CO2 standartlarını tersine çevirmeye çağıran son açıklamalardan büyük endişe duyduğunu” söyledi.

EPP’nin seçimlerden birinci çıkması ve baş adayı Ursula von der Leyen’in AB liderleri tarafından Avrupa Komisyonu başkanlığına ikinci bir dönem için yeniden atanması beklendiğinden, 2035 hedefinin revize edilmesi giderek daha olası görünüyor.

AB liderleri tarafından kabul edilecek olan ve Euractiv tarafından görülen 25 Haziran tarihli bir sonraki Avrupa Komisyonu için “stratejik gündem” taslağı, içten yanmalı motorlar üzerindeki yasağı tersine çevirme hedefini içermiyor.

Bunun yerine, “istikrarlı ve öngörülebilir bir çerçeve sağlamayı ve Avrupa’nın net sıfır teknolojiler ve ürünlere yönelik üretim kapasitesini artırmak için daha destekleyici bir ortam yaratmayı” taahhüt ediyor.

EPP’nin otomobiller için CO2 standartları konusundaki eski baş müzakerecisi Jens Gieseke Euractiv’e yaptığı açıklamada, Avrupa Parlamentosu’nda yeni kurulan EPP grubunun önümüzdeki hafta (2-5 Temmuz) Portekiz’de gerçekleştireceği “çalışma günlerinde” verdiği sözü nasıl yerine getireceğine karar vereceğini söyledi.

“İçten yanmalı motorlar üzerindeki yasağın kaldırılması seçim kampanyasındaki temel taleplerimizden biriydi,” diyen Peke, alternatif yakıtların hesaba katılması ya da otomobil üreticileri için ortalama emisyon azaltma hedefinin mevcut %100 yerine %90’a indirilmesi de dahil olmak üzere yasanın nasıl değiştirileceği konusunda masada birden fazla seçenek olduğunu sözlerine ekledi.

Bununla birlikte, elektromobilite platformu “sıfır emisyonlu mobilite için net sıfır endüstriyel ekosistemi oluşturmak üzere yatırım çekmenin tutarlı ve net bir düzenleyici çerçeve olmadan mümkün olmadığı” uyarısında bulunuyor.

Açıklamada, “Şimdi ‘geri adım atmak’, üyelerimizin birçoğu da dahil olmak üzere, bu geçişe (otomotiv, bataryalar, altyapı vb.) yatırım yapmış olan tüm endüstriyel aktörleri önemli ölçüde cezalandıracaktır,” diye eklendi.

Fakat Avrupalı otomobil üreticilerinin hepsi bu görüşü paylaşmıyor. BMW CEO’su Oliver Zipse bu yılın başlarında verdiği bir röportajda yasağı “naif” olarak nitelendirmiş ve “bir ayarlamanın kaçınılmaz” olduğunu eklemişti.

Özellikle Alman otomotiv sektörü, sert bir içten yanmalı motor yasağına karşı lobi yapıyor.

Okumaya Devam Et

AVRUPA

İngiliz gazeteleri seçim tavırlarını açıklıyor

Yayınlanma

İngiliz Financial Times (FT) gazetesi 30 Haziran Pazar günü, önümüzdeki hafta yapılacak seçimlerde muhalefetteki İşçi Partisi’ni destekleyeceğini açıklayarak Sunday Times’a katıldı.

FT 2005’ten bu yana İşçi Partisi’ni hiçbir ulusal seçimde desteklememişti fakat pazar günü yayınladığı başyazıda “ülkenin yeni bir başlangıç için can attığını” ve “İşçi Partisi’ne bunu sağlama fırsatı verilmesi gerektiğini” söyledi.

FT başyazısında partinin liderine atıfta bulunarak, “Sir Keir Starmer’ın İşçi Partisi bugün ülkenin ihtiyaç duyduğu liderliği sağlamak için daha iyi bir konumda,” dedi.

Sunday Times da başyazısında 14 yıllık Muhafazakâr iktidarın ardından ülkenin “radikal bir yeniden yapılanmaya” ihtiyacı olduğunu savundu.

Rupert Murdoch’ın News UK şirketine ait olan gazete 2005’ten bu yana her seçimde Muhafazakârları destekledi fakat ülkenin “tükenmiş” bir partiyle yola devam edemeyeceğini ileri sürdü.

Başyazıda, “Artık İşçi Partisi’nin hükümete yeniden yetkinlik kazandırmakla görevlendirilmesinin doğru zaman olduğuna inanıyoruz. Değişimin tek seçenek olduğu bir zaman gelir,” denildi.

Sunday Times, Brexit referandumunun yapıldığı 2016 yılından bu yana geçen dönemin, Muhafazakâr liderlerin dikkatini seçmenler için en önemli konular olan sağlık, okullar ve ekonomiden uzaklaştıran “siyasi kaos” ile tanımlandığını söyledi.

FT ise Starmer yönetimindeki İşçi Partisi’nin merkeze doğru geri döndüğünü ve partinin “müdahaleci içgüdüleri ve düzenleme tutkusu” konusunda endişeleri olsa da büyümeyi yeniden canlandırmaya öncelik verme hamlelerini övdüğünü belirtti.

Gazete, 2019’daki son seçimlerde iyi bir seçenek olmadığını söyleyerek hiçbir partiyi desteklememişti. Gazete 2010 ve 2017’de Muhafazakârları, 2015’te ise Muhafazakârların liderliğindeki koalisyonu desteklemişti.

Britanya’nın en çok satan gazetelerinden biri olan ve Murdoch’ın sahibi olduğu The Sun ise seçimlerde hangi partiyi destekleyeceğini henüz açıklamadı.

Diğer gazeteler arasında Daily Mirror ve The Guardian İşçi Partisi’ni desteklerken, Daily Mail ve Daily Telegraph Muhafazakârlara destek vereceğini açıkladı. İş dünyası yanlısı haftalık dergi The Economist de ağırlığını İşçi Partisi’nden yana koydu.

Okumaya Devam Et

AVRUPA

IMF, Ukrayna’ya 2,2 milyar dolarlık kredi dilimini onayladı

Yayınlanma

Uluslararası Para Fonu (IMF) yönetim kurulu, dört yıllık 15,6 milyar dolarlık kredi programının dördüncü gözden geçirmesinin tamamlanmasının ardından Ukrayna bütçesini desteklemek üzere 2,2 milyar dolar tahsis edilmesini onayladı.

Reuters ajansının aktardığına göre IMF’den yapılan açıklamada, Ukrayna’nın Genişletilmiş Fon Kolaylığı programı kapsamındaki performansının zorlu ortama rağmen güçlü olmaya devam ettiği, sayısal hedeflere ulaşıldığı ve yapısal kriterlerin zamanında ya da çok az bir gecikmeyle uygulandığı belirtildi.

Fon, Ukrayna için 2024 GSYİH büyüme tahminini nisan ayındaki yüzde 3,2’lik tahminine kıyasla aşağı yönlü revize ederek yüzde 2,5-3,5 aralığına çekti.

Ayrıca IMF, buna Ukrayna’daki çatışmanın seyri nedeniyle tüketici ve iş dünyası duyarlılığının kötüleşmesini gerekçe gösterdi.

IMF yönetim kurulu, 21 Mart’ta Ukrayna için 880 milyon dolarlık kredi dilimini onaylamış, fonların ülke bütçesini desteklemek için kullanılacağı kaydedilmişti.

Bunun yanı sıra IMF, Aralık 2023 sonu itibariyle Kiev’in nicel performans kriterlerinin biri hariç hepsine ve gösterge niteliğindeki tüm hedeflere ulaştığını bildirmiş, Ukrayna’yı vergi geliri verimliliği kriterini karşılayamaması nedeniyle sorumluluktan muaf tutmuştu.

Yolsuzlukla mücadele için Ukrayna Gümrük Kanunu’nda değişiklik talebi

Diğer yandan IMF, Ukrayna’dan ülkedeki yolsuzlukla mücadeleyi güçlendirmek için Gümrük Kanunu’nda değişiklik yapmasını talep etti.

Bloomberg‘in haberine göre IMF’nin memorandumunda “Kiev’in gümrük operasyonlarını AB mevzuatıyla uyumlu hale getirmesi, personel bütünlüğünü güçlendirmesi ve şeffaf bir işe alım süreci başlatması gerekiyor,” ifadelerine yer verildi.

Ukrayna’nın milyarlarca dolarlık uluslararası mali yardımın ülkeye akmaya devam edebilmesi için yolsuzlukla mücadele etmesi gerektiği vurgulanan memorandumda, rüşvetle mücadele çabalarının ülkenin Avrupa Birliği (AB) ve NATO’ya üyeliği için de gerekli olduğuna dikkat çekildi.

Belgede, ülkenin ayrıca bütçe gelirlerini artırmak için vergi muafiyetlerini optimize etmesi, iç gelirleri harekete geçirmesi, döviz kontrollerini serbestleştirmesi, para politikasını gevşetmesi ve Merkez Bankası’nın 28,8 milyar dolar rezerv tutmasını sağlaması gerektiği ifade edildi.

Eylül ayı sonuna kadar Kiev, Ukrayna Ulusal Yolsuzlukla Mücadele Bürosu (NABU) için ilk kez bir dış denetim gerçekleştirecek ve denetçiler uluslararası ortaklar tarafından seçilecek. Denetim sonuçları büronun hesap verebilirliğini ve operasyonel verimliliğini artırmak için kullanılacak.

Pentagon: Ukrayna’da yolsuzluk oranı Avrupa’nın en yükseği

Okumaya Devam Et

Çok Okunanlar

English