Bizi Takip Edin

ASYA

TSMC’nin Japonya’daki çip girişimi yatırımları da hızlandırdı

Yayınlanma

Tayvan’ın en büyük özel bankası CTBC Bank Başkan Yardımcısı Max Lin Nikkei Asia’ya verdiği demeçte, “Tayvanlı müşterilerimizin çoğu ve hatta Güneydoğu Asya’dan müşterilerimiz, yarı iletken teşvikleri sayesinde Japonya’ya, özellikle de Kumamoto’ya yatırım yapmak istediklerini dile getiriyor” dedi.

Nikkei’nin haberine göre, CTBC Bank, 2014 yılında Tokyo Star Bank’ı satın alarak yaklaşık on yıl boyunca Japonya’da önemli operasyonları olan tek Tayvan bankası oldu. Ardından çip üretim devi Taiwan Semiconductor Manufacturing Co. (TSMC) Japonya’daki ilk üretim tesisini Kumamoto’da kuracağını duyurdu ve CTBC’nin güneybatı vilayetine genişlemesi için talep aniden arttı.

“Kumamoto ile ilgili, orada nasıl gayrimenkul alınacağı, ipotek işlemlerinin nasıl yapılacağı, nerede yaşanacağı ve çocukların nerede okula gönderileceği gibi önemli ölçüde artan talepler alıyoruz. Bir yaşam tarzı rehberi ve danışmanlığı haline gelmiş gibiydik,” dedi Lin ve bu yüzden Kumamoto’nun merkezinde bir ofis açmaya karar verdiklerini söyledi.

Finans sektörünün deneyimli ismi, Japonya’nın yabancı bankaların genişlemesi için popüler bir yer olmadığını, zira buradaki negatif faiz oranlarının kâr elde etmeyi zorlaştırdığını da sözlerine ekledi. Aralarında E.Sun Commercial Bank, Chang Hwa Bank ve devlete ait Bank of Taiwan’ın da bulunduğu yedi Tayvan bankasının son yıllarda Japonya’da şube açmış olması, çip patlamasının ve TSMC’nin varlığının durumu ne kadar değiştirdiğinin bir kanıtı olarak yorumlanıyor.

TSMC, Sony, Denso ve Renesas gibi Japon müşterilerine hizmet vermek üzere Kumamoto fabrikasında yıl sonuna kadar seri üretime başlamaya hazırlanıyor. Bu, TSMC’nin 2018’de Nanjing’deki Çin tesisinden bu yana faaliyete geçen ilk yeni denizaşırı tesisi olacak.

Cumartesi günü Japonya Başbakanı Fumio Kishida’nın da katılacağı bir açılış töreni düzenlenmesi planlanıyor.

Tesis ilk olarak 2021 yılında duyurulmuştu. O tarihten bu yana TSMC, Sony ve Toyota gibi ortaklarıyla birlikte Kumamoto’nun bulunduğu Kyushu adasına toplam 20 milyar dolar yatırım yapma taahhüdünde bulundu. Japonya’nın “Silikon Adası”na yapacakları yatırım, potansiyel olarak sadece ülkeye değil küresel pazara da hizmet edecek olan son teknoloji 7 nanometre ve 6 nanometre çiplerin üretimine yönelik olacak.

Denizaşırı genişleme her zaman TSMC’nin tercih ettiği bir yaklaşım değil. Şirket on yıllar boyunca üretimini Asya çip ekonomisinin kalbi olan Tayvan’a odakladı. Ancak artan jeopolitik baskı, ticaret savaşı ve benzeri görülmemiş bir çip kıtlığı nedeniyle şirket, tedarik zincirinin esnekliğini sağlamak ve müşterilere güven vermek için yurtdışına açılmak zorunda kaldı.

TSMC, 2020’den itibaren üç yıl içinde ABD, Japonya ve Almanya’da 70 milyar dolardan fazla değerde – fonların bir kısmı hükümetlerden ve ortaklardan gelen – denizaşırı genişleme planlarını açıkladı. Şirketin 2024 yılı için öngördüğü 28 milyar ila 30 milyar dolarlık sermaye harcaması bütçesi, Tayvan hükümetinin 19,26 milyar dolarlık savunma bütçesinden daha büyük.

Diğer Tayvanlı çip üreticileri de küresel çapta büyümeye başladı. Tayvan’ın 2 numaralı çip üreticisi United Microelectronics Corp. Singapur’da 5 milyar dolarlık bir tesis inşa ediyor ve kısa süre önce Intel’in Arizona’daki tesislerinde 12 nanometrelik çip üretimi konusunda Intel ile ortaklık kuracağını açıkladı.

TSMC’nin Japonya’daki girişimi, başta Tokyo Electron, Kyocera ve Sumco gibi Japon ekipman ve malzeme tedarikçilerinin yanı sıra yıllardır yerel üretim yapan Rohm ve Sony gibi çip üreticilerinden gelen toplam 6 trilyon yenlik (39 milyar dolar) ilk yerel yatırım dalgasını şimdiden teşvik etti. Kyushu Ekonomik Araştırma Merkezi tarafından yapılan bir tahmine göre, 2021 yılında başlayan yatırım furyası önümüzdeki on yıl içinde Kyushu’ya 20,77 trilyon yen ekonomik fayda sağlayabilir.

ASYA

Batı yaptırımlarının ardından Rusya’da Çin malı otomobil satışları rekor kırdı

Yayınlanma

Çin otomobillerinin Rusya’daki satışları, yaptırımların Batılı markaları Moskova ile ilişkilerini kesmeye zorlamasıyla yeni rekorlara ulaştı.

Pekin’in Washington ve Brüksel’den elektrikli araç ihracatına yönelik yüksek gümrük vergileriyle karşı karşıya olduğu bir dönemde Rusya’daki satışların artması Çinli otomobil üreticilerine yardımcı olurken, Rus otomobil kültüründe de hızlı bir değişimin mühendisliğini yaptı.

Moskova’da yaşayan bir otomobil blog yazarı olan Ilya Frolov, Financial Times’a verdiği demeçte, “Eğer bir araba satın alacaksanız, seçiminiz ya [Rus yapımı] bir Lada ya da gri ithalat olarak getirilen son derece pahalı bir Avrupa arabası ya da çok iyi donanımlı ve nispeten ucuz bir Çin arabası” dedi.

Ukrayna müdahalesi sonrası, daha önce Rusya’nın otomobil pazarına hakim olan Avrupalı, Koreli ve Japon otomobil üreticilerinin araç satışlarında keskin bir düşüş yaşandı.

Avtostat analiz ajansına göre, Şubat 2022’deki müdahale sırasında bu markalar tüm satışların yüzde 69’unu oluşturuyordu. Şu anda pazar payları sadece yüzde 8,5. Çinli üreticilerin payı ise aynı dönemde yüzde 9’dan yüzde 57’ye yükseldi.

Bir endüstri grubu olan China Passenger Car Association’ın verilerine göre, 2024 yılının ilk dokuz ayında Rusya, 849.951 araca ulaşan hacmiyle Çin yapımı otomobiller için en büyük ihracat noktası oldu. İkinci en büyük hedef olan Meksika ise bu rakamın yarısından daha azını ithal etti.

CPCA genel sekreteri Cui Dongshu, “Çin’in son yıllarda otomobil ihracatında kaydettiği büyüme esas olarak Rusya pazarından gelen katkılara dayanıyor,” dedi. “Rusya’nın otomobil pazarının rekabetçi ortamındaki dramatik dalgalanmalar ve değişiklikler, Çinli otomobil şirketlerine geniş satış fırsatları ve büyük karlar sağladı” diye ekledi.

Rusya’ya satılan Çinli araçların yaklaşık %90’ı içten yanmalı motorlara sahip olsa da, geniş hibrid SUV’larda uzmanlaşmış elektrikli araç üreticisi Li Auto tarafından üretilen 15.000’den fazla otomobil 2024’ün ilk sekiz ayında Rusya’da satıldı.

Çin’in varlığının genişlemesi o kadar büyük oldu ki sadece müşteriler değil sektör profesyonelleri de yeni şirketlere akın etti.

Otomobil endüstrisiyle çalışan Krasnoe Slovo adlı halkla ilişkiler ajansının Moskova’daki yöneticisi Vadim Gorzhankin, Financial Times’a verdiği demeçte, “[Eskiden Batılı şirketlerde çalışan] neredeyse herkes artık Çinli şirketlerde çalışıyor,” dedi.

Çin gümrük verileri, otomobil üreticilerinin tam rakamların mevcut olduğu en son ay olan eylül ayında Rusya’ya 1,8 milyar dolar değerinde otomobil ihraç ettiğini gösteriyor; bu rakam 2021’in aynı ayında 96 milyon dolardı.

Financial Times’a gör, Çin’in artan hakimiyeti bazı yerli üreticileri kızdırdı – özellikle de kaynaklarının daha fazlasını silah üretimine yönlendirmek zorunda kalanları.

Rusya’nın en güçlü silah üreticisi Rostec’in başkanı Sergei Chemezov, devleti Çin araçlarına “koruyucu önlemler” uygulamaya çağırdı. Şirketinin Rusya’nın en büyük otomobil üreticisi Lada’nın üreticisi Avtovaz’da hissesi var ve Avtovaz eylül ayında yaptığı açıklamada Çin araçlarının satışlarındaki artışın ardından pazar payının %25’e düşebileceğini söyledi.

Ülkenin otomobil üreticileri, batılı parçalara ve teknolojiye erişimi kısıtlayan yaptırımlardan ağır darbe aldı. Bunu telafi etmek için onlar da sık sık Çin’e yöneldi.

Okumaya Devam Et

ASYA

Sri Lanka devlet başkanının koalisyonu erken seçimde çoğunluğu elde etmeye hazırlanıyor

Yayınlanma

Sri Lanka Devlet Başkanı Anura Kumara Dissanayake’nin koalisyonu Ulusal Halkın Gücü (NPP),  seçim kurulunun cuma günü açıkladığı sonuçlara göre, erken genel seçimlerde çoğunluğu kazanmaya hazırlanıyor.

Eylül ayında yapılan cumhurbaşkanlığı seçimlerini kazanan Dissanayake, ağır bir mali krizden çıkmaya çalışan ülkede yoksullar arasındaki sıkıntıları hafifletmeyi amaçlayan politikaları için yetki istiyor.

Marksist eğilimli Dissanayake’nin koalisyonu perşembe günkü seçimlerden önce parlamentodaki 225 sandalyeden sadece üçüne sahipti ve bu da onu koalisyonu feshetmeye ve yeni bir yetki istemeye sevk etti.

Sri Lanka Seçim Komisyonu’nun internet sitesinde yer alan son sonuçlara göre NPP perşembe günkü seçimlerde yaklaşık %62 ya da 5,4 milyon oy alarak 52 sandalye kazandı ve parlamentoda çoğunluğu elde etme yolunda ilerledi.

“Bunu Sri Lanka için kritik bir dönüm noktası olarak görüyoruz. Güçlü bir parlamento oluşturmak için yetki bekliyoruz ve halkın bize bu yetkiyi vereceğinden eminiz,” dedi Dissanayake perşembe günü oyunu kullandıktan sonra.

“Sri Lanka’nın siyasi kültüründe eylül ayında başlayan ve devam etmesi gereken bir değişim var” diye ekledi.

Dissanayake’nin koalisyonunun başlıca rakibi olan muhalefet lideri Sajith Premadasa’nın Samagi Jana Balawegaya partisi 13 sandalye ve oyların yaklaşık %19’unu kazandı. Önceki Devlet Başkanı Ranil Wickremesinghe’nin desteklediği Yeni Demokratik Cephe ise iki sandalye kazandı.

17 milyondan biraz fazla Sri Lankalı beş yıllık bir dönem için milletvekillerini seçme hakkına sahipti. Rekor sayıda 690 siyasi parti ve bağımsız grup 22 seçim bölgesinde yarıştı.

On yıllardır aile partilerinin egemen olduğu ülkede siyasete yabancı olan Dissanayake, daha büyük refah önlemleri ve rüşvet gibi yoksullukla mücadele politikalarını destekliyor.

Sri Lanka’da genel seçimlerde, özellikle de başkanlık oylamasından kısa bir süre sonra yapılıyorsa, genellikle başkan desteklenir.

Başkan yürütme yetkisini elinde bulunduruyor ancak Dissanayake’nin tam teşekküllü bir kabine atayabilmesi ve vergileri düşürme, yerel işletmeleri destekleme ve yoksullukla mücadele gibi önemli vaatlerini yerine getirebilmesi için parlamentoda çoğunluğa sahip olması gerekiyor.

Ayrıca Sri Lanka’nın tartışmalı yürütme başkanlığını kaldırmayı planlıyor ancak bunu uygulamak için parlamentoda üçte iki çoğunluğa ihtiyacı var.

22 milyonluk bir ülke olan Sri Lanka, 2022’de ciddi bir döviz sıkıntısının tetiklediği ekonomik krizin altında ezilmiş, bu da ülkeyi temerrüde itmiş ve ekonomisinin 2022’de %7,3, geçen yıl ise %2,3 küçülmesine neden olmuştu.

Uluslararası Para Fonu’nun 2,9 milyar dolarlık kurtarma programıyla desteklenen ekonomi geçici bir toparlanma sürecine girdi ancak yüksek hayat pahalılığı başta yoksullar olmak üzere pek çok kişi için hala kritik bir sorun.

Okumaya Devam Et

ASYA

Hindistan Afganistan ile ilişkilerini güçlendirmeye çalışıyor

Yayınlanma

Hindistan, Afganistan ve Pakistan arasındaki gerginlikten faydalanarak Afgan ticaretini Pakistan güzergahından Hintli bir şirket tarafından işletilen İran limanına yönlendirmeye çalışıyor.

Hindistan Dışişleri Bakanlığı’ndan Genel Sekreter J.P. Singh başkanlığındaki üst düzey bir heyet 4 ve 5 Kasım tarihlerinde Kabil’i ziyaret etti. Heyet Afganistan Savunma Bakanı Molla Muhammed Yakup, eski Afganistan Devlet Başkanı Hamid Karzai, Afganistan Dışişleri Bakanı Emir Han Muttaki ve Kabil’deki BM kuruluşlarının başkanlarıyla bir araya geldi. Görüştükleri konular arasında India Ports Global Limited tarafından işletilen İran’ın Çabahar limanı da vardı.

Bakanlık sözcüsü Randhir Jaiswal geçen hafta düzenlediği basın brifinginde “Hindistan’ın insani yardımları, Çabahar limanının Afganistan’daki iş dünyası tarafından işlemler, ihracat ve ithalat için nasıl kullanılabileceği ve yapmak istedikleri diğer şeyler hakkında görüşmelerde bulundular” dedi.

Taliban’ın savunma bakanlığı da sosyal medya üzerinden yaptığı bir paylaşımla Yaqoob’un Hintli heyetle ilişkilerini geliştirme yollarını görüşmek üzere bir araya geldiğini doğruladı. Muttaki’nin ofisi de Singh ile yaptığı görüşmenin detaylarını açıklayarak Taliban’ın baş diplomatının ikili siyasi ve ekonomik ilişkilerin güçlendirilmesi çağrısında bulunduğunu ve Afgan işadamlarının Hindistan’a seyahat edebilmeleri için daha kolay vize verilmesini talep ettiğini kaydetti.

Yeni Delhi’deki Observer Araştırma Vakfı Stratejik Çalışmalar Programı’nda yardımcı araştırmacı olan Kabir Taneja, Hindistan’ın bir süredir Çabahar limanını Afganistan için alternatif bir ticaret yolu olarak tanıtmaya çalıştığını söyledi.

“[Çabahar] projenin temel tasarımının bir parçası. Ayrıca Kabil’e, Afganistan’ın uzun süredir birincil liman olarak kullandığı Karaçi limanına bir alternatif sunmaktır,” dedi.

Okumaya Devam Et

Çok Okunanlar

English