Bizi Takip Edin

ASYA

Çin: Vietnam ‘bambu diplomasisi’ni devam ettirmeli

Yayınlanma

Vietnam ve Japonya pazartesi günü Vietnam Cumhurbaşkanı Vo Van Thuong’un Tokyo’ya yaptığı ziyaret sırasında ilişkilerini resmi olarak “kapsamlı stratejik ortaklık” seviyesine yükseltti. Reuters, bu hamlenin Çin ile Batı arasındaki ticari gerilimin ortasında Vietnam’ın küresel tedarik zincirlerinde önemli bir halka olarak giderek artan stratejik rolünün altını çizdiğini ve bunun da yabancı yatırımların Çin’den Güneydoğu Asya ülkesine kaymasına yardımcı olduğunu vurguladı. Batı basınında yer alan haberlerde Vietnam ve Japonya’nın Çin ile ayrı deniz ihtilafları içinde olduğuna da dikkat çekildi.

Global Times’ta yer alan editoryal makalede, bu gelişmeler, “Çin ile Vietnam’ın arasını açma girişimi” olarak değerlendirildi.

Makalede, Tokyo’nun Vietnam’ı yakın bir diplomatik ortak ve ekonomik olarak yeni sanayi ve tedarik zincirleri oluşturmada önemli bir düğüm noktası haline getirmeyi amaçladığı vurgulanırken, Batı’nın “Çin’in endüstriyel yapısı ve tehditleriyle ilgili gelecekteki zorluklar” olarak algıladığı durum karşısında Vietnam’ın rolünü yükseltmek istediği belirtildi.

Hanoi, ABD ve Japonya’nın Çin’i sanayi ve tedarik zincirleri aracılığıyla çevrelemesine dahil olmak istemese de, ekonomik konumunu dolaylı olarak güçlendirmek ve sanayi tedarik zincirini şekillendirmek için ABD ve Japonya’nın gücünden yararlanmaya istekli.

Japonya ve Vietnam ilişkilerini ‘kapsamlı stratejik ortaklık’ düzeyine yükseltti

Makaleye göre, ABD ve Japonya gibi ülkeler, Çin’i çevreleme sürecinde bir piyon olarak hizmet etmesi için Vietnam’ı uzun zamandır cezbetmeye çalışıyor. Ancak Vietnam için Japonya ile ilişkilerini geliştirmek Çin ile doğrudan çatışmak anlamına gelmiyor. Başbakan Pham Minh Chinh 25 Kasım’da Vietnam ve Çin’in “hem yoldaş hem de kardeş” olduğunu teyit etti.

Global Times’a konuşan Çin Sosyal Bilimler Akademisi Güneydoğu Asya Çalışmaları Merkezi Direktörü Xü Liping, bazı yabancı medya kuruluşlarının Çin-Vietnam ilişkilerindeki farklılıkları abarttığını söyledi. Xi’ye göre Çin ve Vietnam arasında gerçekten de deniz anlaşmazlıkları olsa da, bu anlaşmazlıklar Çin-Vietnam ilişkilerinin genel gelişimini gölgelemiyor.

Eylül ayında Vietnam, ABD ile ikili ilişkilerini “kapsamlı stratejik ortaklık” seviyesine yükseltti. Makaleye göre, Japonya-Vietnam ilişkilerindeki bu son yükseliş, ABD’nin Hint-Pasifik Stratejisinin kapsamlı düzenini daha da güçlendirebilir: “Japonya bir ABD müttefiki olduğundan, Vietnam ile üst düzey işbirliği yoluyla Japonya, Vietnam’ı ABD’nin etki alanına sokmayı, Vietnam’ı küçük bir çemberin içine hapsetmeyi ve ABD ve Japonya ile gelecekte kendi özel stratejik çıkarları için faydalı olacak işbirliğini teşvik etmeyi amaçlamaktadır.”

‘Dengeli dış politikasını devam ettirmeli’

Makalede, Vietnam için önemli olan şeyin ise, büyük güçlerle dengeli bir dış politika oluşturmak olduğu ifade ediliyor: “Olgun bir ülke olarak Vietnam, büyük güçlerin etkisini ve manipülasyonunu reddederek bağımsız ve özerk bir diplomasi geliştirmelidir.”

Buna göre, ülkenin “aceleyle taraf tutması” ve “belirli bir kampa katılması”, Vietnam’ın bağımsız diplomatik ihtiyaçlarına aykırı olarak görülüyor ve Vietnam’ın ASEAN’ın kilit bir üyesi olarak cepheleşmeme yönünde izlediği diplomatik tonla “tutarsız” olacağı uyarısında bulunuluyor.

Makalenin sonunda şu öneride bulunuluyor: “Vietnam Genel Sekreteri Nguyen Phu Trong tarafından teşvik edilen ‘bambu diplomasisi’ kavramı doğrultusunda, Güneydoğu Asya’da önemli bir statüye ve potansiyele sahip bir ülke olarak Vietnam, diplomasisini kendi çıkarlarına dayandırmalı ve esnek ve çeşitli çok taraflı diplomasiye katılmalıdır.”

ASYA

Çinli BYD, AB’nin vergi artışlarına rağmen en yeni aracı Sealion 07’yi Avrupa pazarına sunmaya hazırlanıyor

Yayınlanma

BYD, Çin yapımı elektrikli araçlara (EV) yönelik son gümrük vergisi artışlarını göz ardı ederek, en yeni spor-arazi araçlarını (SUV) Avrupa pazarına sunup denizaşırı ülkelerde daha fazla satış yapmayı hedefliyor.

Çarşamba günü yapılan açıklamaya göre, dünyanın en büyük elektrikli araç üreticisi Sealion 07’yi 2025’ten itibaren müşterilerine teslim etmeye başlayacak ve bu da firmanın Avrupa pazarına girecek yedinci saf elektrikli modeli olacak. BYD ayrıca önümüzdeki yıl ilk kez Güney Kore pazarına girmeyi ve 95 ülkedeki varlığına yenilerini eklemeyi planlıyor.

Avrupa’daki son girişim, Avrupa Birliği’nin geçtiğimiz ay sübvansiyon karşıtı bir soruşturmanın ardından Çin elektrikli araçlarına yüzde 17 ila 35,3 oranında ek gümrük vergisi uygulama kararı almasının ardından geldi ve bu da sektörün görünümüne ve maliyet avantajına duyduğu güvenin altını çiziyor. BYD’nin otomobilleri blokta yüzde 17’lik bir orana tabi.

Çin’de üretilen saf elektrikli otomobillere uygulanan yüzde 10’luk standart gümrük vergisine ek olarak getirilen ek vergiler geçen ay yürürlüğe girdi ve beş yıl sürecek. ABD de aynı gerekçeyle eylül ayından itibaren Çin yapımı elektrikli araçlara uyguladığı gümrük vergisini %25’ten %100’e yükseltti.

Bir endüstri danışmanlık şirketi olan Shanghai Mingliang Auto Service’in CEO’su Chen Jinzhu, “BYD’nin araçları ek gümrük vergilerinden sonra bile cazibesini koruyor, bu yüzden şirket için gerçekten büyük bir sorun değil” dedi. South China Morning Post’a konuşan Chen, “Sealion 07, maliyet avantajının ihracat pazarlarındaki bu tür engellerin etkisini azaltmaya nasıl yardımcı olabileceğinin en son örneğidir” diye ekledi.

Shenzhen merkezli BYD, Sealion 07’nin Avrupa’daki fiyatını henüz açıklamadı. Sürüş menzili 450 km olan SUV, anakarada 189,800 yuan’dan (26,272 ABD$) başlıyor ve müşterilere teslimatlar mayıs ayında başlayacak.

UBS analistleri geçen yıl yayınladıkları bir raporda BYD’nin geleneksel AB markalarına kıyasla yüzde 25’lik sürdürülebilir bir maliyet avantajına sahip olduğunu belirtmişlerdi.

Okumaya Devam Et

ASYA

Zhuhai araba saldırısının ardından, Çinli yetkililer ‘güvenliği güçlendirme’ sözü verdi

Yayınlanma

Çin, güneydeki Zhuhai kentinde 35 kişinin ölümüne yol açan ve ülkeyi şoke eden vur-kaç saldırısının ardından güvenliği güçlendirme sözü verdi.

Kentteki büyük bir havacılık fuarı gösterisinin arifesi olan pazartesi günü 62 yaşındaki bir adam arabasını bir spor merkezinde egzersiz yapan insanların üzerine sürdü. Salı günü yetkililer 35kişinin hayatını kaybettiğini ve 43 kişinin de yaralandığını açıkladı. Çin medyasına göre kurbanların çoğunun orta yaşlı ve yaşlı olduğu düşünülüyor.

Devlet medyası salı günü Başkan Xi Jinping’in yerel yetkilileri Zhuhai saldırısından ders çıkarmaya ve “risklerin kaynağında önlenmesi ve kontrolünü güçlendirmeye” çağırdığını bildirdi.

Saldırının nedeni hala belirsizliğini koruyor.

Zhuhai Halk Hastanesi’nin internette dolaşan elektronik tıbbi kayıtları, Fan soyadlı saldırganın işsiz olduğunu ve boynunda ve göğsünde kendi kendini yaraladığı anlaşılan çok sayıda bıçak yarasıyla hastaneye başvurduğunu gösteriyor. Polis, sürücünün bir boşanma anlaşması yüzünden sinirli olduğunu söyledi.

Xi’nin direktifinin ardından, Zhuhai’yi yöneten Guangdong Eyaleti’nin parti başkanı Huang Kunming, eyaletin önemli güvenlik risklerini ortadan kaldırmak ve aşırı olayları önlemek için kamu güvenliği önlemlerini güçlendireceği sözünü verdi. Yetkililer, özellikle kalabalık bölgelerde güvenliğin artırıldığını söylediler.

Huang, Guangdong’un evlilik ve aile, komşuluk anlaşmazlıkları, hukuk ve dava konuları, tarım ve arazi sorunları, kamu maliyesi, emlak ve mülk yönetimi ile ilgili çatışmaları çözmeye odaklanacağını ve aynı zamanda savunmasız bireylere ve ihtiyaç sahiplerine yardım sunacağını söyledi.

Çin’in, ordunun en yeni savaş uçakları ve insansız hava araçlarının sergilendiği en büyük hava gösterisi Zhuhai’de devam ediyor ve South China Morning Post’a konuşan bir etkinlik organizatörü, saldırının ardından güvenlik endişeleri nedeniyle medya brifinglerinde değişiklikler yapıldığını söyledi.

Guangdong yetkilisi “Diğer şehirlerden çok daha fazla polis memurunu Zhuhai’ye seferber ettik” dedi ve ekledi: “Öncelik çok açık – insanların kendilerini daha güvende hissetmeleri için polis varlığını görmelerini sağlamamız gerekiyor.

Okumaya Devam Et

ASYA

Çin ordusu Filipinler’le tartışmalı bölgede deniz ve hava devriyesi gerçekleştirdi

Yayınlanma

Çin ordusu, Güney Çin Denizi’nde Filipinler ile devam eden gerginliğin ortasında çarşamba günü Scarborough Sığlığı çevresinde ortak bir deniz ve hava devriyesi gerçekleştirdi.

Halk Kurtuluş Ordusu (PLA) Güney Cephesi Komutanlığı devriye faaliyetlerinin “yasalara uygun olarak gerçekleştirildiğini” söyledi.

Çin’de Huangyan Adası ve Filipinler’de Panatag Sığlığı olarak bilinen Scarborough Sığlığı, hem Pekin hem de Manila tarafından talep ediliyor ve 2012’deki yoğun bir çatışmadan bu yana Çin tarafından etkin bir şekilde kontrol ediliyor. Ana Filipin adası Luzon’un yaklaşık 220 km (120 deniz mili) batısında bulunuyor.

Bu tatbikat, Manila ile devam eden gerilimin ortasında PLA tarafından dört ay içinde sığlık çevresinde yapılan ikinci tatbikat.

Son yıllarda iki ülke arasında tırmanan gerilim, özellikle geçen yıldan bu yana bir dizi çatışmanın yaşandığı Scarborough, İkinci Thomas ve Sabina sığlıkları üzerinde yoğunlaşıyor.

Cuma günü Filipinler ihtilaflı sularla ilgili iki yeni yasayı yürürlüğe koydu. Bunlardan biri olan Deniz Bölgeleri Yasası, Spratlys’in büyük bir kısmını Filipin toprağı olarak tanıyor ve adaların taban çizgilerinden 12 deniz mili (22 km) uzanan suların Manila’nın karasuları olduğunu iddia ediyor.

Çin Dışişleri Bakanlığı ise Manila’yı Scarborough Sığlığı ve Spratly Adalarını “yasadışı” olarak deniz bölgelerine dahil etmeye çalışmakla suçladı ve Çin’in “toprak egemenliğini ve denizcilik haklarını ve çıkarlarını sıkı bir şekilde savunmak için yasalara uygun olarak gereken her şeyi yapacağını” söyledi.

Okumaya Devam Et

Çok Okunanlar

English