Bizi Takip Edin

AVRUPA

Çinli Cosco Hamburg Limanı’na ortak oluyor

Yayınlanma

Dünyanın en büyük konteyner taşımacılığı şirketlerinden Çinli Cosco’nun Hamburg Limanı’na ortak olma girişimi Almanya’da koalisyon hükümetinde büyük tartışmalara yol açmıştı. Son günlerde fikir ayrılığı ayyuka çıkmıştı. Olaf Scholz’un Çin ziyareti öncesi koalisyon ortakları anlaştı. Çinli dev deniz nakliyat şirketi, limana ortak oluyor.

Cosco Shipping Ports Limited firmasının Hamburg Limanı’na ortak olması süreci bir yılı aşkın süredir devam ediyor. 2021 yılının Eylül ayında, Hamburg Limanı’nı işleten HHLA firması ile Cosco Shipping arasında anlaşma sağlanmıştı. Çinli firma Hamburg Limanı’nın Tollerort Terminali’ne yüzde 35 ortak olacaktı. Avrupa’nın en büyük üçüncü limanı olan Hamburg’un en önemli ticaret ortağı halihazırda Çin.

Gemicilik işletmesi ve armatörlük alanında da faaliyet yürüten Cosco, zaten on yıllardır Hamburg Limanı’nda gemilerini demirletiyor. Bu anlaşmayla birlikte Hamburg Limanı’nın kendileri için Avrupa çapında öncelikli bir aktarma noktası haline gelmesini istiyor Çinli firma. Dünya genelinde 450’den fazla gemiye sahip olan Cosco, 50 liman terminali işletiyor. Bunların 8 tanesi Avrupa’da.

Koalisyon hükümetinde Hamburg çatlağı

2021 yılında Ekonomi Bakanlığı anlaşma ile ilgili inceleme başlattı. Bakan Robert Habeck başından itibaren ortaklığa karşı çıktı. Koalisyon ortaklarından Yeşiller ve Liberal Parti (FDP) uzun süre anlaşmaya muhalefet etti. Basına yansıyan haberlere göre, bu anlaşmayla ilintisi olan altı bakanlık da itiraz etti. Son zamanlarda çeşitli konularda koalisyon hükümeti içerisinde fikir ayrılıkları oluyordu. Ama bu sefer Hamburg Limanı konusunda Yeşiller Partisi’nden ve Liberal Parti’den en üst düzeyde yetkililerin peş peşe ve kamuoyu önünde sert çıkışları oldu.

2018 yılına kadar Hamburg Belediye Başkanı olan Şansölye Olaf Scholz ise anlaşmanın resmiyete kavuşması için ısrarcıydı. Halefi ve SPD’den arkadaşı olan Hamburg Belediye Başkanı Peter Tschentscher da anlaşmanın gerçekleşmesi için özel gayret gösterdi. Tabi konu Hamburg şehrinin ekonomik menfaatlerinin çok ötesinde. Bilhassa Ukrayna krizinden sonra, Yeşiller ve FDP Almanya’nın Çin’e olan bağımlılığının azaltılması gerektiğini yüksek sesle dile getiriyorlar. Olaf Scholz ise Çin’le ortaklıkların ve iş birliğinin devam ettirilmesini savunuyor. Kasım ayının başında Scholz, pandemiden bu yana Çin’i ziyaret eden ilk G7 lideri olacak.

Koşullar değişti, orta yol bulundu

Hamburg Limanı konusunda bugün Alman koalisyon hükümetinden karar çıktı. Çinli dünya devi Cosco Hamburg limanının Tollerort Terminali’ne ortak oluyor, ama koşullar ve şartlar değişti. Başta düşünülen ortaklık payı yüzde 35’ten yüzde 24,9 oranına düştü. İkincisi terminal işletmesinde hem ticari konularda hem de personelle ilgili stratejik kararlarda Cosco firmasının veto hakkı olmayacak. Üçüncüsü, işletmenin tepe yöneticilerini belirleme yetkisi Cosco’da olmayacak.

Deniz taşımacılığı işletmelerinin dünya genelinde liman işletmelerine ortak olmaları olağan bir uygulama. Hal böyle iken Alman hükümetindeki bu şiddetli itirazlar politik bir tavır olarak değerlendirmeli. Zaten Yeşiller Partisi ve FDP de bunu gizlemiyor. Şansölye Olaf Scholz’un Çin ziyareti öncesi orta yol bulundu diyebiliriz. Çin’le ilgili tartışmalarda Alman büyük sermayesinin ağırlığını ne yönde koyacağı önümüzdeki süreçte etkili olacak. Şimdi gözler Çin ziyaretine katılacak olan heyet üyelerinde ve yaşanacak gelişmelerde.

AVRUPA

Avrupa Komisyonu, Macaristan ve Slovakya’nın Lukoil talebini reddetti

Yayınlanma

Macaristan ve Slovakya’nın Ukrayna ile yaşadıkları son Lukoil anlaşmazlığında AB’yi devreye sokma girişimleri dün başarısızlıkla sonuçlandı.

Financial Times (FT) Avrupa Komisyonu’nun, Kiev’i Rus petrol şirketi Lukoil’e yönelik son yaptırımları kaldırmaya teşvik etme talebini durdurduğunu yazdı.

Macaristan ve Slovakya, savaşın ardından Rus petrol ithalatına AB çapında getirilen yasaktan muaf tutulmuştu. Fakat iki ülke, Kiev’in Lukoil ürünlerinin Rusya’dan Drujba boru hattı üzerinden geçişini durdurma kararının arzı azaltabileceğini söylüyor.

İkili, AB’nin ticaret politikasını yürüten Avrupa Komisyonu’na bir mektup yazarak Ukrayna ile olan ticaret anlaşması kapsamında istişarelerde bulunmasını istedi.

Fakat AB Ticaret Komiseri Valdis Dombrovskis FT’ye, “Brüksel’in kanıt toplamak ve hukuki durumu değerlendirmek” için daha fazla zamana ihtiyacı olduğunu söyledi.

FT’ye konuşan üç diplomat, dün üye devletlerin ticaret yetkililerinin katıldığı bir toplantıda 11 ülkenin Dombrovskis’in görüşünü desteklemek üzere araya girdiğini ve hiçbirinin Budapeşte ve Bratislava’nın tarafını tutmadığını söyledi.

Diplomatlardan biri Ukrayna ticaret anlaşmasının, tedarikin kesilmesine izin verebilecek bir güvenlik maddesi içerdiğini söyledi.

Kiev, diğer Rus şirketleri sayesinde boru hattından eskisi gibi aynı miktarda petrol aktığı konusunda ısrar ediyor.

Slovakya’nın tek rafinerisindeki girdilerin yüzde 35-40’ını Rus petrolü oluşturuyor. Bu petrolden üretilen ürünler de 5 Aralık’a kadar tanınan bir başka muafiyet kapsamında Ukrayna’ya ve Çek Cumhuriyeti’ne ihraç ediliyor.

Bir AB diplomatı Slovakya’nın Rusya’dan ithalat yapamaması halinde bunun “etkisinin çok büyük olacağını” söyledi.

Slovakya Cumhurbaşkanı Peter Pellegrini, Ukrayna’nın Lukoil konusundaki tutumunu değiştirmemesi halinde “tepki vermek zorunda kalacaklarını” söyledi.

Pellegrini, Slovakya’nın Ukrayna’ya gaz rezervleri ve elektrik tedariki konusunda yardımcı olduğunu da sözlerine ekledi.

Macaristan konu hakkında henüz yorum yapmadı. Ukrayna üzerinden geçen Lukoil tedarikleri ülkenin petrol ithalatının yaklaşık %25-30’unu oluşturuyor.

Okumaya Devam Et

AVRUPA

Romanya: Topraklarımızda Rusya’ya ait İHA parçaları bulduk

Yayınlanma

Romanya 25 Temmuz Perşembe günü topraklarında Rusya’ya ait insansız hava aracı parçaları bulduğunu açıklarken NATO da Moskova birliklerinin gece boyunca Ukrayna’ya 38 uzun menzilli insansız hava aracı fırlatmasının ardından ittifak topraklarına yönelik “kasıtlı bir saldırıya” dair herhangi bir işaret görmediğini açıkladı.

Ukrayna Hava Kuvvetleri Komutanı Telegram’dan yaptığı açıklamada 25 Rus insansız hava aracını imha ettiklerini söyledi. Üç insansız hava aracının “Romanya sınırını geçtikten sonra kaybolduğunu” da sözlerine ekledi.

Romanya Savunma Bakanlığı, Ukrayna’nın güney liman kenti İzmail’den Tuna Nehri’nin karşısındaki Plauru köyü yakınlarında, üst üste ikinci gece saldırıya uğrayan bir Rus Geran 1/2 insansız hava aracının parçalarını bulduğunu söyledi.

Enkaz haberlerini yorumlayan bir NATO sözcüsü, ittifak topraklarına yönelik kasıtlı bir saldırı olduğuna dair herhangi bir belirti olmadığını söyledi.

Sözcü yaptığı açıklamada, “NATO’nun elinde Rusya’nın Müttefik topraklarına yönelik kasıtlı bir saldırıda bulunduğuna dair herhangi bir bilgi bulunmamakla birlikte, bu eylemler sorumsuzca ve potansiyel olarak tehlikelidir,” dedi.

Bakanlık, Romanya’daki NATO hava polisliği görevlerinin bir parçası olan iki Fin F-18 savaş uçağının saldırıyı izlemek üzere görevlendirildiğini de sözlerine ekledi.

Diğer parçaların aranmasına devam edildiği ve insansız hava araçlarının düşmüş olabileceği tüm yerlerin “yerleşim alanlarının dışında olduğu ve hiçbir altyapı unsurunun zarar görmediği” belirtildi.

Odesa bölge valisi Oleh Kiper, drone enkazının İzmail bölgesindeki özel bir eve isabet etmesi sonucu iki kişinin yaralandığını söyledi.

Jitomir bölge valisine göre ise, hava savunma sistemleri gece boyunca 10 hava hedefinin çoğunu vurdu, ancak drone enkazı 10 özel eve ve bir altyapı tesisine zarar verdi.

Kiev’in askeri yönetim başkanı Serhiy Popko, insansız hava araçlarının başkente farklı yönlerden saldırdığını, fakat hepsinin yaklaşırken imha edildiğini söyledi. Popko, Kiev’de herhangi bir hasar ya da can kaybı rapor edilmediğini söyledi.

Dün bazı sosyal medya hesapları, Rumen hava savunma sistemlerinin Rusya’ya air İHA’ları Gepard tipi kundağı motorlu hava savunma silahları tarafından Ukrayna hava sahasında düşürüldüğünü öne sürmüştü.

Rusya sık sık Ukrayna’nın Tuna Nehri üzerindeki yerleşim bölgesi İzmail’i hedef alıyor.

Okumaya Devam Et

AVRUPA

Ukrayna temerrütten kurtuldu, sıra vergi yükünün artırılmasında

Yayınlanma

Ukrayna hükümetinin temerrüde düşme riski ortadan kalıktı. Kiev’in borcunun yüzde 37’si ya da 8 milyar dolardan fazlası silinecek.

Ancak Oakland Enstitüsü’nde ekonomist olan Frederic Mousseau, Ukrayna’nın hala dünyanın Uluslararası Para Fonu’na (IMF) en borçlu üçüncü ülkesi olduğunu anımsattı.

Mousseau, Berliner Zeitung gazetesine verdiği demeçte, Kiev’in vergi artışları gibi halk için acı verici sonuçları olan ‘yapısal reformlar’ yapmaya devam etmek zorunda kalacağına dikkat çekti.

Kiev, alacaklılarla aylarca süren müzakerelerin ardından temerrüde düşmekten kurtulmayı başardı.

Ukrayna borçlarına yatırım yapan Amundi, Blackrock, Fidelity ve Pimco fonları, Ukrayna’ya 23,3 milyar dolarlık orijinal kredi tutarı üzerinden ‘yüzde 37 indirim’ yapmayı kabul etti.

Sonuç olarak alacaklılar 8,67 milyar dolar açıkta kaldı. Ukrayna Maliye Bakanı Sergey Marçenko da faiz oranının düşürülmesi ve vadenin uzatılması anlaşması sayesinde Kiev’in önümüzdeki üç yıl içinde 11,4 milyar dolar tasarruf edeceğini bildirdi.

Ancak devlet borçlarının iktisadi kalkınma üzerindeki etkisini inceleyen ekonomistler anlaşmanın ‘nispeten mütevazı’ olduğunu söyledi. Mousseau, anlaşmayı ‘kızgın bir kayanın üzerine düşen bir damlaya’ benzeterek “Bu anlaşmayla bile Ukrayna, IMF’ye en fazla borcu olan üçüncü ekonomi olmaya devam ediyor,” değerlendirmesini yaptı.

Mousseau, 143 milyar dolarlık toplam borçla karşılaştırıldığında 8,67 milyar doların ‘önemsiz’ olduğuna işaret etti.

Öte yandan Mousseau, “Ukrayna hükümeti anlaşma sayesinde iflastan kurtulmuş olsa da bu halk açısından önemsiz bir haber,” dedi.

Bu tür anlaşmalara her zaman ‘Ukraynalılar için çok maliyetli tedbirler içeren yapısal uyum’ taleplerinin eşlik ettiğini vurgulayan Mousseau, bariz tedbirler arasında halka yönelik doğalgaz ve elektrik sübvansiyonlarının azaltılmasını, emeklilik reformunu, tarım arazilerinin ve devlete ait işletmelerin özelleştirilmesini saydı.

Ekonomist, “Sanki önemli kamu mallarının ve sosyal güvenlik sistemlerinin kaybı yetmiyormuş gibi, bu kez bu listede halk için vergilerin artırılması da yer alacak,” ifadelerini kullandı.

Halk için bunun bir ‘felaket’ olduğuna işaret eden Mousseau, Kiev yönetiminin müzakerelerde hedefine ulaşamadığını, Kiev’in talep ettiği yüzde 60’lık indirim yerine alacaklıların yalnızca yüzde 37’de anlaştığını anımsattı.

Alacaklılar, Ukrayna’nın borcunu yapılandırmayı ‘ülke halkının yararına ülkenin gelecekte yeniden inşasına katkıda bulunabilmeyi’ bekledikleri için kabul ettiklerini iddia etmişti.

Ukrayna, alacaklılarıyla anlaşarak borçlarını erteledi

Okumaya Devam Et

Çok Okunanlar

English