Dünya Basını
Biden’la köprüleri atan Netanyahu neye güveniyor?

Aşağıda çevirisini okuyacağınız Financial Times’da yayınlanan makale, İsrail’in Gazze’deki saldırılarını sınırlandırmaması nedeniyle gerilen Biden-Netanyahu ilişkisini kaleme alıyor. Makale, daha önceki İsrail liderlerinin de ABD ile çatıştığı zamanlar olduğunu anlatıyor. Makaleye göre Netanyahu’nun durumunda özel olan onun bunu “küstahça” yapması. Netanyahu’nun Biden’la köprüleri atarken onlarca yıldır geliştirdiği ilişkiler sayesinde ABD’nin desteğinin kesilmeyeceğine güvendiğine dikkat çeken makale, yine de bunun riskli bir kumar olduğu görüşünde:
***
Binyamin Netanyahu’nun Amerika krizi
Diğer İsrailli liderler de Beyaz Saray ile çatıştı. Hiçbiri bu kadar küstah değildi.
Mehul Srivastava
Binyamin Netanyahu, kendini Siyonist ilan eden Joe Biden ile kamuoyu önünde kavga ettikten birkaç gün sonra, destek için Washington’da Yahudi devletini destekleyen bir sonraki en güçlü güce yöneldi: İsrail lobisi.
Geçen hafta Amerikan İsrail Halkla İlişkiler Komitesi’nde yaptığı kısa ama sivri konuşmada Netanyahu, ABD Başkanı’nın Hamas’ı yok etmeye çalışırken İsrail ordusunun çok fazla sivili öldürdüğü, Netanyahu’nun Filistin devletini engelleyerek İsrail’e zarar verdiği ve İsrail Başbakanı’nın ılımlı ve laik Filistin Yönetimi’nin Gazze’yi yönetmesine izin vermesi gerektiği yönündeki eleştirilerine sert çıktı.
“İsrail’in var olma ve kendini savunma hakkını desteklediğinizi söyleyip sonra da bu hakkı kullandığında İsrail’e karşı çıkamazsınız” diyen Netanyahu, Biden’ın Gazze Şeridi’nin güney ucundaki Refah’a planlanan saldırıyı ertelemesi yönündeki ısrarlı taleplerine atıfta bulundu: “İsrail’in Hamas’ı yok etme hedefini desteklediğinizi söyleyip sonra da İsrail gerekli adımları attığında ona karşı çıkamazsınız.”
Dünya liderleri arasında belki de Amerikan gücünün Netanyahu’dan daha büyük bir öğrencisi – ya da talibi – yoktur. Dört ABD başkanına kur yaptı ve onlarla mücadele etti, Cumhuriyetçi partiyi – ve tabanını oluşturan Evanjelik Hıristiyanları – her daim dost haline getirdi ve başka hiçbir ulusun sahip olmadığı kalıcı bir askeri ve diplomatik ittifakın faydalarını topladı.
Hamas’ın 7 Ekim’de İsrail’e yönelik yıkıcı saldırısından bu yana, Amerikan silahlarının hava yoluyla acil nakliyesi İsrail’in Gazze’deki askeri harekatını mümkün kıldı, ABD’li diplomatlar BM Güvenlik Konseyi’nde İsrail’i kınanmaktan korudu ve ABD’li avukatlar Uluslararası Adalet Divanı’nda İsrail lehine savunma yaptı.
ABD’nin İsrail’e verdiği yıllık 3,4 milyar doların (normalde yıllık askeri bütçesinin dörtte biri) üzerine 15 milyar dolar daha Kongre’nin onayını bekliyor. Biden için bu, sadece bu savaş sırasında değil, 1973’te İsrail’in o zamanki başbakanı Golda Meir ile “hayatının en önemli görüşmesi” olarak tanımladığı görüşmeyle başlayan, kendi siyasi kariyerinin elli yılı boyunca süren kalıcı, benzersiz bir ittifakın dokusu.
Ancak şimdi, İsrail’in Amerikan desteğine en çok ihtiyaç duyduğu dönemde -İsrail Gazze’deki savaşını Refah’a taşımaya kararlı ve her gün yaşanan kısasa kısas gerilimler onu Lübnan merkezli militan grup Hizbullah ile tam bir çatışmanın eşiğine getiriyor- Netanyahu Beyaz Saray’ı kızdırmayı seçti ve potansiyel olarak bu yardımı riske attı.
Şubat ortasından bu yana Netanyahu ile konuşmayan Biden, geçen hafta canlı yayında İsrail Başbakanı ile “açıkça konuşma” zamanının geldiğini söylerken yakalandı ve ardından MSNBC’ye Netanyahu’nun “İsrail’e zarar verdiğini” söyledi. Amerika’nın en önde gelen Yahudi siyasetçisi olan Senato çoğunluk lideri Chuck Schumer ise daha da açık konuştu: İsrail’in “siyasi ve ahlaki dokusunu” zayıflatan liderini değiştirmek için seçimlere ihtiyacı var.
Netanyahu, Biden’la kavga ederken, onlarca yıldır geliştirdiği diğer nüfuz alanlarının – dost ABD senatörlerinden, güçlü İsrail yanlısı lobiye ve İsrail’in bölgesel jeopolitikteki önemli rolüne kadar- hem savaş yürütme yeteneğini koruyacağına hem de onu görevde tutacağına dair bahse girdi. Bu daha önce de oynadığı bir kumardı ama hiçbir zaman bu kadar yüksek riskli olmamıştı.
Netanyahu’nun başbakan olarak selefi Ehud Olmert “Netanyahu İsrail’e çok pahalıya mal olabilecek riskli bir oyun oynuyor” dedi: “Eğer Biden Netanyahu’yu cezalandırmaya karar verirse, bu İsrail’e de zarar verecek.”
Daha önce de başka İsrailli liderler Beyaz Saray ile çatışmıştı: Ronald Reagan, İsrail’in Ağustos 1982’de Beyrut’u bombalamasının ardından Menachem Begin’i “soykırım” yapmakla suçladı; Baba George Bush, Yitzhak Shamir’i yerleşim yeri inşasını durdurmaya ve 1991’de Filistinlilerle barış görüşmelerine katılmaya zorlamak için 10 milyar dolarlık kredi garantisini kesmek zorunda kaldı.
Ancak hiçbiri bunu, Beyaz Saray’ı yakınında tuttuğunda sağcı tabanının kendisine taptığı, karşı çıktığı zaman ise kendisini Amerika’ya hayır diyebilecek tek İsrailli olarak gösteren Netanyahu kadar yüzsüzce yapmadı.
ABD’nin eski İsrail Büyükelçisi ve Barack Obama’nın barış elçisi Martin Indyk, “Sivil kayıplar konusundaki anlaşmazlık ABD-İsrail ilişkileri ve Netanyahu’nun savaşını ‘mutlak zafere’ kadar sürdürme kabiliyeti açısından ciddi bir sorun” dedi: “Netanyahu ABD-İsrail ilişkilerinden endişe duysaydı işlerin bu noktaya gelmesine asla izin vermezdi.”
Indyk, Netanyahu’nun öncelikli motivasyonunun aşırı sağcı koalisyon ortaklarını memnun etmek olduğunu söyledi: “Bunu yapmanın en iyi yolu Biden’a uyum sağlamak yerine onunla yüzleşmekti … şimdi arkamıza yaslanıp tren kazasını izliyoruz.”
Özellikle de Biden’ın savaş zamanında İsrail’i ziyaret eden ilk ABD lideri olması ve Ekim ayı ortasında İsrail’de bin 200 kişinin öldüğü ve 240 kadar kişinin rehin alındığı ölümcül Hamas saldırısının ardından Ben Gurion havaalanında Netanyahu’yu destekleyici bir şekilde kucaklamasının ardından ilişkilerde keskin bir kırılma yaşandı.
Biden gezisi sırasında “Adalet yerini bulmalı” dedi: “Ancak bu öfkeyi hissederken, onun tarafından tüketilmemeniz konusunda uyarıyorum.”
O zamandan bu yana Netanyahu, Filistinli yetkililere göre Gazze’de 31 binden fazla cana mal olan bir savaşı yönetti ve ABD ile Katar’ın ikinci tur rehine takasına aracılık etmesine yardımcı olabilecek uzun süreli ateşkes çağrılarına direndi. İsrail en az 10 bin Hamas savaşçısını öldürdüğünü söylüyor.
Netanyahu’nun Biden ile körpüleri atması, ABD istihbarat topluluğunun mevcut siyasi stratejisinin temellerine meydan okuyan yıllık bir değerlendirme yayınladığı hafta gerçekleşti. Değerlendirmede İran’ın 7 Ekim’de Hamas’ın İsrail’e düzenlediği saldırıda hiçbir rolü ya da bilgisi olmadığı, Hamas’ı tamamen yenmenin yıllar alabileceği ve Netanyahu’nun kendi iktidarının da zayıf olabileceği belirtiliyordu.
Obama yönetimi sırasında İsrail’in ABD Büyükelçisi olan ve önceki hükümette bakan yardımcılığı yapan Michael Oren, “Bu ABD-İsrail ilişkilerindeki en büyük krizlerden biri” dedi.
Oren, Biden’ın İsrail şehirlerini Hamas ve Hizbullah roketlerinden koruyan Demir Kubbe önleyicilerinin kesilmesini reddetmesine rağmen, ABD’nin İsrail’in Gazze’de yaygın olarak kullandığı daha büyük saldırı silahlarını sağlamaya devam etme konusunda aynı derecede kararlı olup olmadığının net olmadığını söyledi.
ABD’nin tedarik ettiği ve konvansiyonel cephaneliğinin en büyüğü olan 2,000 lb’lik bombaların Filistinlilerin yoğun olarak yaşadığı mahallelerde kullanılması uluslararası kınamalara neden oldu.
Oren, ABD’nin gönderdiği mühimmatın içeriğini değiştirmiş olabileceğini öne sürdü. Oren, “Şimdiden yardımın miktarı değil, içeriği değişti” dedi: “Benim hissiyatım hassas bombaların gelmeye devam edeceği yönünde, çünkü bu Biden’ın da işine geliyor – çok daha az zayiat var.”
Netanyahu’nun Biden’ın talepleriyle uzlaşmak yerine karşı koyma kararını bilen bir kişi, İsrail Başbakanının Cumhuriyetçilerin Netanyahu’ya verdiği desteğin Demokratlarınkinden çok daha fazla olduğu ABD siyasi takvimine göre hareket ettiği iddiasını reddetti.
Söz konusu kişi, “Amerikan halkı İsrail’in kendini savunma hakkına tam destek veriyor” dedi: “İsrail halkı da başbakanın politikalarını tamamen destekliyor. Burada bir çelişki yok.”
Netanyahu’nun ABD siyaset kurumundaki desteğinin Beyaz Saray’dan daha derinlere uzandığını belirten kişi, “çünkü Netanyahu yönetimindeki İsrail, ABD’nin bölgedeki çıkarları için dünyayı daha güvenli hale getirdi” dedi: “Bu tarihi bir gerçektir.” Perşembe günü Schumer’den gelen sert eleştirilerin ardından Netanyahu’nun partisi Likud Perşembe günü “saygı” çağrısında bulundu: “İsrail bir muz cumhuriyeti değil, bağımsız ve gururlu bir demokrasi.”
Netanyahu’nun Amerikan gücüyle olan geçmişi, eğer kendi ikidar arayışı tarafından belirlenmişse, kesinlikle uzun. Ben Nitai adıyla Boston’da öğrenciyken ve daha sonra danışmanlık yaparken geliştirdiği Amerikan aksanı, onu Amerikan televizyonlarının, özellikle de Birinci Körfez Savaşı sırasında CNN’in vazgeçilmezi haline getirdi.
Cana yakınlığı ve kolay politik cazibesiyle Amerikalı politikacılarla ömür boyu sürecek dostluklar kurdu ve şu anda bile İsrail’in en uzun süre görev yapan başbakanına çocukluk lakabı olan Bibi diye hitap ediyorlar.
On yıllar sonra meyvelerini verecek ilişkiler geliştirdi. 1990’larda genç Jared Kushner, aile dostu olan Netanyahu’ya New Jersey’deki yatağını ödünç verdi. Eski Başkan Donald Trump’ın hem danışmanı hem de damadı olan Kushner, daha sonra işgal altındaki Batı Şeria’nın çoğunu İsrail’e verecek bir ABD barış planı hazırladı.
Ancak Netanyahu, kendi ilkeleri -ya da politikası- tehdit edildiğinde bu ilişkileri feda etmekten de gurur duyuyor. “Tarihte hiç kimse Oval Ofis’e Netanyahu’nun yaptığı gibi hakaret etmedi” diyen Olmert, 2015’te İran’la nükleer müzakereler konusunda Obama’yla ipleri koparmasına atıfta bulundu. Beyaz Saray tarafından reddedilen Netanyahu, Kongre’nin ortak oturumuna doğrudan bir çağrıda bulunmuştu.
O dönemde Netanyahu çok bir bir siyasi bedel ödemedi- Obama görevden ayrılıyordu ve ve İsrail yerleşimlerini kınayan Aralık 2016’daki BM Güvenlik Konseyi kararında ABD’nin veto hakkını kaldırmaktan başka Netanyahu’nun dramatik itirazlarına rağmen nükleer anlaşmayı uygulamaya devam etti.
Donald Trump daha sonra, Netanyahu’nun Başkan’ın Obama dönemindeki yasalara karşı antipatisini, Mossad’ın Tahran’dan sızdırdığı ve İran’ın 2000’li yılların başında nükleer silah peşinde olduğunu gösteren gizli belgelerle kullanmasının ardından bu anlaşmayı yırtıp attı.
İsmi açıklanmayan bir ABD yetkilisinin İsrail Başbakanını miyop, kendini beğenmiş bir “ödlek” olarak tanımlamasının ardından Dışişleri Bakanı John Kerry Netanyahu’dan özür diledi. Ancak İran nükleer anlaşması konusundaki anlaşmazlık, Netanyahu’nun ABD siyaset kurumunun tamamı yerine Cumhuriyetçilerden destek alma kararını pekiştirdi.
Indyk, “[Demokratlar] bunu asla unutmadılar” dedi: “Bibi, Evanjelistlerin ilerici [Amerikalı] Yahudilerden daha güvenilir olduğuna inanarak, bilerek tehlikeye attığı uzun süredir devam eden bir gelenek olan İsrail’e desteğin iki partili doğasını yok etmeyi başardı.”
Şimdi, Netanyahu’nun kızdığı Demokratların çoğu Biden yönetiminde ve Trump’ın ABD seçimlerini kazanması halinde cömertliğine güvenilemez. Trump 2021’de İsrailli bir muhabire Netanyahu’nun Biden’ı zaferinden dolayı tebrik etmesinden şikayet ederek “S. et onu” dedi.
Oren, “Seçimlere daha çok var ve görev teslimi bir yıl sonra” dedi: “Yarın yeni bir yönetim kurulacak değil ya – şimdilik Biden ile uğraşmak zorundasınız.”
Dünya Basını
Foreign Policy: Çin İran’ı Destekliyor, İsrail’i Kınıyor

Çin İran’ı destekliyor, İsrail’i kınıyor. Pekin’in tepkisi eskisinden daha güçlü ve daha doğrudan.
James Palmer, Foreign Policy dergisinin yardımcı editörü
17 Haziran 2025
Çin, devam eden İran-İsrail çatışmasında tavrını ortaya koydu. Cumartesi günü, Dışişleri Bakanı Wang Yi, İsrailli mevkidaşına yaptığı telefon görüşmesinde, İsrail’in İran’a yönelik saldırılarının “kabul edilemez” ve “uluslararası hukuka aykırı” olduğunu söyledi.
Wang, İranlı mevkidaşına “İran’ın ulusal egemenliğini korumak, meşru hak ve çıkarlarını savunmak ve halkının güvenliğini sağlamak” için destek teklif etti. Çin Devlet Başkanı Xi Jinping salı günü yaptığı açıklamada bu yorumları yineledi. Çin’in tepkisi, geçen sonbaharda İran ile İsrail arasında yaşanan çatışmaya verdiği tepkiden daha sert ve doğrudan.
Çin, İran’ın da üyesi olduğu Şanghay İşbirliği Örgütü (ŞİÖ) aracılığıyla İsrail’in son saldırılarını kınayan bir bildiri yayınlamak da dahil olmak üzere diplomatik kaynaklarını seferber etti. Bu, İsrail ile güçlü silah ticareti bağları olan ve bildirinin hazırlanmasında danışılmayan ŞİÖ üyesi Hindistan’ın tepkisini çekti.
İran, son yıllarda Çin’e yakınlaştı. İki ülke, askeri tatbikatlarda düzenli olarak işbirliği yapıyor ve 2021’de ekonomik, askeri ve güvenlik işbirliği anlaşması imzaladı. İran’ın petrol ihracatının yüzde 90’ından fazlası Çin’e gidiyor. İran, yaptırımları tetiklememek için Batı bankalarını ve nakliye hizmetlerini atlatmak için bir dizi dolanma yöntemi kullanıyor ve yuan cinsinden işlemler yapıyor.
İsrail, İran’ın petrol endüstrisini bozmayı başarırsa, bu Çin için acı verici olabilir. Ancak İran, Çin’in altıncı en büyük tedarikçisi olduğu için Çin bu darbeyi absorbe edebilecektir.
Çin, güçlü açıklamasına rağmen İran’a retorik destekten öteye geçmesi olası değildir. Çin, Orta Doğu meselelerine daha fazla karışmak istememekte, bunun yerine ABD’nin dikkatinin dağılmasını memnuniyetle karşılamaktadır. Washington’daki şahinler, Çin-İran ilişkilerini olduğundan daha güçlü göstermeye çalışmaktadır; ancak İran, Çin’in temel çıkarları açısından nihayetinde marjinal bir ülkedir.
Çin müdahale ederse, muhtemelen İran’a, Tahran’ın geçmişte tehdit ettiği gibi Hürmüz Boğazı’nı gemilere kapatmaması için baskı yapmak olacaktır. Çin’in ana petrol tedarikçisi Rusya olsa da, Çin’in petrol ithalatının yaklaşık yarısı Körfez ülkelerinden gelmektedir. Boğazın kapatılması ve bunun sonucunda enerji fiyatlarında yaşanacak artış, zaten zor durumda olan Çin ekonomisi için acı verici olacaktır.
Çin, 2023’te İran-Suudi Arabistan uzlaşmasında oynadığı arabuluculuk rolünü temel alarak barış elçisi olarak hareket etme umudunu taşıyor olabilir. Ancak İsrail’in Çin’i tarafsız bir arabulucu olarak kabul etmesi zor görünüyor. Çin-İsrail ilişkileri, hem Çin’in Filistin yanlısı tutumu hem de Çin internetinde antisemitizm patlamaları nedeniyle İsrail-Hamas savaşı sırasında bozuldu. Anlaşma için Çin’e başvurmak, huysuz bir ABD başkanını kendinden uzaklaştırma riskini de beraberinde getirecektir.
Çin için İran-İsrail çatışmasının bir avantajı, savunma teknolojisi için yeni pazarlar olabilir. Pakistan, Hindistan ile son çatışmasında beklentileri aştı. Bu başarı, büyük ölçüde Çin sistemlerinin kullanılmasına bağlanıyor: J-10C savaş uçağı, bu çatışmada ilk kez savaşta test edildi ve hava savunma sistemi de çoğunlukla Çin yapımı.
Şu ana kadar İsrail, İran’ın eski hava savunma sistemleri ve hava kuvvetleri üzerinde hakimiyet kurdu ve bu durumu düzeltmek, Tahran’ın biraz nefes alması halinde gündeminin üst sıralarında yer alacak. Orta Doğulu alıcılar önceden J-10’lara şüpheyle yaklaşıyordu, ancak İran mevcut çatışma öncesinde ilgi gösteriyor gibi görünüyordu.
Çin bir zamanlar İran’ın önemli silah ortağıydı, ancak iki ülke 2005’ten bu yana yeni bir anlaşma imzalamadı. Bu durum şimdi değişebilir.
Çinli akademisyen İsrail-İran savaşını Harici’ye değerlendirdi: İran, Çin için stratejik öneme sahip
Dünya Basını
INSS: İran dış tehdide karşı kenetlenmiş görünüyor

İsrail’in güvenlik bürokrasisine yakınlığıyla bilinen, Tel Aviv Üniversitesi bünyesinde faaliyet gösteren yarı resmî düşünce kuruluşu INSS (Ulusal Güvenlik Araştırmaları Enstitüsü), İsrail-İran savaşının gidişatına dair bir değerlendirme yayımladı. İsrail ordusunda 20 yıldan fazla İran uzmanı olarak görev alan, INSS İran ve Şii Ekseni Araştırma Programı Direktörü Dr. Raz Zimmt tarafından kaleme alınan analiz, Tahran’ın savaşta geldiği kritik eşik, İran’ın nükleer altyapısına ve komuta sistemine verilen zarar, İran yönetiminin dayanıklılığı ve önündeki seçeneklere odaklanıyor.
“İran’a Karşı Kampanya: Durum Değerlendirmesi, İkilemler ve Sonuçlar” başlıklı analizde Zimmt, savaşın nasıl sona erebileceğine dair üç olası senaryo üzerinde duruyor. Analiz, hem İran’ın kırılganlıklarını hem de İsrail’in askeri kazanımlarını sürdürme konusunda karşı karşıya olduğu stratejik riskleri ortaya koyarken, ABD’nin pozisyonunun belirleyici rolüne dikkat çekiyor. INSS, savaşın sona erme biçiminden bağımsız olarak İsrail’in uzun vadeli bir “İran tehdidine” karşı hazırlıklı olması gerektiğini vurguluyor.
Makaledeki değerlendirmelerin büyük ölçüde İsrail’in resmî güvenlik bakış açısını yansıttığı ve ülkede uygulanan askeri sansür nedeniyle, İran saldırılarının İsrail’e verdiği zararın kapsamının olduğundan düşük gösterilmiş olabileceği göz önünde bulundurulmalı.
***
İran’a karşı yürütülen savaş: Durum değerlendirmesi, ikilemler ve olası sonuçlar
Dr. Raz Zimmt
İsrail ile İran arasındaki çatışmaların başlamasından üç gün sonra, İran kritik bir dönüm noktasına yaklaşmış durumda. Bu durum, İsrail’in İran’ın stratejik varlık ve kabiliyetlerine ciddi zararlar veren yoğun ve sürekli saldırılarının ardından gelişti. Tahran açısından tablo karmaşık ve çok boyutlu. Bir yandan, İran’ın üst düzey askeri liderliğini hedef alan saldırılarla ciddi bir darbe aldığı görülüyor. Bu saldırı, sadece stratejik bir sürpriz ve ulusal bir aşağılanma olmakla kalmadı, aynı zamanda İsrail’in İran rejiminin güç merkezlerine sızma yeteneğini de bir kez daha gözler önüne serdi. İran Genelkurmay Başkanı, Devrim Muhafızları Ordusu (IRGC) komutanı, istihbarat ve operasyon birimlerinin başkanları ile IRGC Hava-Uzay Kuvvetleri komutanının öldürülmesi, Tahran’ın bu askeri kampanyayı etkin biçimde yönetme kapasitesini geçici olarak sekteye uğrattı.
Son günlerde, İsrail Hava Kuvvetleri İran’ın nükleer programına yönelik saldırılarla operasyonel başarılar elde etmeyi sürdürdü. Bu saldırılar Natanz zenginleştirme tesisine kısmi (tam değil) zarar verirken, nükleer silah geliştirme programıyla bağlantılı olduğu düşünülen ve bu programın gelişiminde kilit rol oynayan ondan fazla bilim insanının hedef alınıp öldürülmesini de kapsıyor. Ayrıca, İran’ın askeri ve güvenlik altyapısı da İsrail tarafından hedef alındı: komuta merkezleri, füze ve hava savunma sistemleri, IRGC’nin istihbarat ağı ve bazı stratejik enerji tesisleri. Saldırıların devam etmesi, İran’ın komuta-kontrol sistemini zayıflatabilir ve rejimin iç sorunları yönetme kabiliyetini giderek aşındırarak genel istikrarını tehdit edebilir.
Öte yandan, İranlı yetkililer sınırlı da olsa bazı kazanımlara işaret edebiliyor. Her ne kadar nükleer program zarar görse de bu zarar henüz kritik düzeyde değil, özellikle de Fordow zenginleştirme tesisinin hâlâ sağlam. Ayrıca rejimin iç istikrarı açısından şu an ciddi ve acil bir tehdit söz konusu değil. İran liderliği dış tehdide karşı birlik, kararlılık ve canlılık mesajı vererek kenetlenmiş görünüyor. Rejime yönelik halkın duyduğu memnuniyetsizlik inkâr edilemez ancak bu aşamada halktan rejime yönelik aktif bir direniş gözlenmiyor. İsrail saldırılarında zarar gören yerleşim bölgelerine ait yıkım görüntüleri ise paradoksal biçimde iç dayanışmayı artırarak milli birlik duygusunu pekiştirmiş görünüyor.
Ayrıca İran, İsrail’in iç cephesine de sınırlı düzeyde zarar vermeyi başardı. Her ne kadar bu zarar kapsam açısından büyük olmasa da İran hükümeti ve medyası bu saldırıların belgelerini kullanarak psikolojik direnç ve uzun vadeli stratejik denge anlatısını güçlendirmeye çalışıyor. Bu söylem, İslam Cumhuriyeti’nin hem direnme hem de zamanla İsrail’e zarar verebilme kapasitesine sahip olduğunu vurguluyor.
İran liderliğinin bu savaş sonrası dönemde bazı temel kazanımları korumayı hedeflediğini değerlendirmek makul olur:
-Rejimin hayatta kalması; iç ve dış tehditlere karşı en öncelikli mesele olarak görülüyor;
-Nükleer programın devamlılığı; rejimin varlığını sürdürmesi için bir tür “sigorta poliçesi” olarak algılanıyor;
-Gelecekteki güvenlik tehditleriyle mücadele edebilmek için gerekli olan füze sistemleri, istihbarat altyapısı ve komuta-kontrol ağları gibi stratejik varlıkların muhafazası.
Tahran’ın bu temel hedefleri sürdürebilme yetisi, önümüzdeki haftalarda savaşın nasıl yönetileceği, ne zaman sona erdirileceği ve savaş sonrası bir düzenlemeye gidilip gidilmeyeceği ya da nükleer stratejide bir değişiklik yapılıp yapılmayacağı gibi kararları belirleyecek.
Şu an itibariyle İran, savaşın yürütülmesine odaklanmış durumda; İsrail saldırılarının etkisini en aza indirirken İsrail’e azami zarar vermeye çalışıyor. Ancak savaş devam edip kayıplar arttıkça, Tahran liderliği önünde birkaç önemli seçenek bulacak:
-Mevcut çatışma biçimini sürdürerek İsrail’i uzun bir yıpratma savaşına çekmek;
-Politik bir düzenlemeyle savaşı sonlandırmaya çalışmak;
-Gerilimi daha da tırmandırarak Nükleer Silahların Yayılmasını Önleme Antlaşması’ndan (NPT) çekilmek ya da gizli bir tesiste nükleer silah geliştirme hamlesine girişerek uluslararası müdahaleyi tetiklemek ve bu yolla savaşı durdurmak.
Savaşı sürdürmek İran’a İsrail’in iç cephesini hedef almaya devam etme fırsatı tanıyabilir, fakat aynı zamanda giderek ağırlaşan bir tahribatı da göğüslemesini gerektirir ki bu da stratejik varlıklar, kritik altyapı ve nükleer kabiliyetlerin başka unsurlarını tehlikeye atabilir. Zamanla bu tür kayıplar, İran’ın savaş sonrası korumak istediği başarıları güvence altına alma kapasitesini zayıflatabilir. Ayrıca İran’ın mevcut füze ateşleme temposunu sürdürebilme kapasitesi belirsizliğini koruyor. Eğer özellikle de İsrail’in operasyonları kabiliyetlerini daha da aşındırdıkça “savaş ekonomisine” geçmeye zorlanırsa İran’ın İsrail’in hava savunma sistemlerine anlamlı bir tehdit oluşturma gücü azalabilir ve bu da yalnızca zaman zaman yapılacak dağınık saldırılara indirgenebilir.
İran’ın savaşı sona erdirme ve müzakerelere dönme yönünde bir karar alması, İsrail’in ateşkese onay vermesine ve muhtemelen ABD’nin Tahran’ın belirli şartlarını kabul etmesine bağlı olacak. Ancak, İran’ın şu anda bu konuda esneklik ve hazırlık gösterme niyetinde olup olmadığı şüpheli. Dışişleri Bakanı Abbas Irakçi her ne kadar genel bir ateşkes olasılığına açık olduklarını dile getirmiş olsa da İran Dışişleri Bakanlığı ABD ile görüşmelere yeniden başlamanın faydasız olduğunu belirtti; çünkü Tahran, İsrail’in bu saldırıları bağımsız olarak değil, ABD’nin işbirliğiyle ya da en azından Washington’un zımni onayıyla gerçekleştirdiğine inanıyor.
NPT’den çekilmek ki bu adım İran Meclisi’ndeki bazı üyeler tarafından halihazırda önerildi, ya da nükleer bir çıkış girişiminde bulunmak, uluslararası müdahaleyi tetiklemek için baskı taktikleri olarak kullanılabilir. Ancak İran’ın bunu gizlice gerçekleştirme kapasitesi oldukça kuşkulu; çünkü nükleer programına yönelik istihbarat sızıntıları ve İran hava sahasında süren yoğun İsrail saldırıları bu olasılığı sınırlandırıyor. Ayrıca böyle bir hamle büyük riskler taşır: Doğrudan ABD askeri müdahalesini kışkırtabilir ki bu, İran’ın kaçınmaya çalıştığı bir senaryo. Bu ayrıca İsrail’in önleyici saldırısı sonrasında elde ettiği uluslararası meşruiyeti de baltalayabilir.
Dünya Basını
Amerikalı profesör Stephen Walt: İsrail Hegemon Olamaz

Uluslararası İlişkiler teorilerinde realist yaklaşımın öne çıkan isimlerinden, Harvard Üniversitesi Profesörü Stephen M. Walt, Foreign Policy için kaleme aldığı makalede İsrail’in neden bölgesel hegemon olamayacağını tartışıyor.
İsrail’in İran’a yönelik kapsamlı saldırısı, bölgesel rakiplerinin her birini ortadan kaldırma veya zayıflatma kampanyasının son turudur. Ekim 2023’teki Hamas saldırısının ardından, Filistin halkını anlamlı bir siyasi güç olarak yok etmeye yönelik acımasız bir kampanya yürütmüştür; bu çaba, önde gelen insan hakları kuruluşları ve çok sayıda akademik uzman tarafından soykırım olarak tanımlanmıştır. Hava saldırıları, tuzaklı cep telefonları ve diğer yöntemlerle Lübnan’daki Hizbullah liderliğini yok etmiştir. Yemen’deki Husilere saldırmış ve Esad sonrası Suriye’de silah depolarını yok etmek ve tehlikeli gördüğü güçlerin orada siyasi etki kazanmasını engellemek için bombalamalar gerçekleştirmiştir. İran’a yönelik son saldırılar ise yalnızca bu ülkenin nükleer altyapısına zarar vermeyi ya da onu yok etmeyi değil, daha fazlasını amaçlamaktadır. En azından, İsrail İran’ın nükleer programı üzerindeki müzakereleri sona erdirmek; üst düzey İranlı liderleri, askeri yetkilileri, diplomatları ve bilim insanlarını öldürerek İran’ın karşılık verme kapasitesini felç etmek; mümkünse ABD’yi savaşa daha fazla çekmek istemektedir. En uç noktada ise rejimi çöküşe sürükleyecek kadar zayıflatmayı ummaktadır.
Tüm bu eylemler en azından kısa vadede kısmen başarılı olduğuna göre, artık İsrail’i bölgesel bir hegemon olarak mı düşünmeliyiz? Eğer böyle bir devlet, “belirli bir bölgede tek büyük güç” olarak tanımlanıyorsa ve “başka hiçbir devlet (veya devletler kombinasyonu) tümüyle bir askeri güç sınavında ciddi bir savunma yapamayacaksa”, İsrail bu tanıma uyuyor mu? Eğer öyleyse, komşularının da tıpkı diğer hegemonlarla karşı karşıya kalanların yaptığı gibi hareket etmesi mi beklenmelidir: “Üstün gücünü tanıyıp, hegemonun hayati çıkarları konusunda ona boyun eğmek”?
İlk bakışta, bu olasılık gerçek dışı görünüyor. Nüfusu 10 milyondan az olan (ve bunların sadece %75’i Yahudi olan) bir ülke, birkaç yüz milyon çoğunluğu Müslüman Arap ve 90 milyondan fazla Pers’in yaşadığı geniş bir bölgeyi nasıl egemenliği altına alabilir?
Ancak, İsrail’in komşularına kıyasla birçok avantajı olduğunu düşündüğümüzde bu fikir daha makul hale geliyor. Vatandaşları daha iyi eğitimli, son derece vatansever ve genellikle Arap muadillerinden daha etkili liderler tarafından yönetilmiştir. Zengin ve siyasi olarak etkili bir diasporadan cömert ve tutarlı destek alır, geçmişte ise Büyük Britanya ve Fransa gibi büyük güçlerden paha biçilmez yardımlar görmüştür. Çoğu Arap rakibi iç bölünmeler, isyanlar veya darbelerle karşı karşıya kalmış ve Araplar arası rekabetle bölünmüştür.
Ayrıca modern askeri gücün artık sayısal üstünlükten çok teknolojik hakimiyet, eğitim ve yetkin komuta becerilerine dayandığı için, İsrail Savunma Kuvvetleri (IDF) daima karşı karşıya kaldığı güçlerden çok daha yetenekli olmuştur. Savaşlar giderek daha pahalı ve sofistike silahlara bağımlı hale geldikçe bu avantaj daha da artmıştır. Hizbullah ve Hamas zamanla daha yetenekli hale gelmiş olsa da, hiçbiri İsrail’in varlığını tehdit edememiş veya İsrail’in onlara verebileceği zararla boy ölçüşememiştir. İsrail’in geniş nükleer silah cephanesi ve övülen istihbarat yetenekleri, konumunu daha da sağlamlaştırmıştır.
En önemlisi, İsrail Amerika Birleşik Devletleri’nden büyük ve büyük ölçüde koşulsuz destek almaktadır. ABD hükümeti ne yaparsa yapsın İsrail’i desteklemekte ve İsrail’in “niteliksel askeri üstünlüğünü” sürdürme konusunda resmen taahhütte bulunmuştur. Bu yardım olmasaydı, yaklaşık 10 milyon İsrailli kendi topraklarını savunabilir—nükleer silahları olduğunu unutmayın—ama çevre bölgeye hükmetme şansları pek olmazdı.
Tüm bunlar göz önüne alındığında, İsrail’in daha geniş Orta Doğu’yu egemenliği altına alma fikri o kadar da saçma değildir. Ancak İsrail’i gerçek bir bölgesel hegemon olarak görmek bir hata olur.
Birincisi, bölgesel bir hegemon, komşularına kıyasla o kadar güçlüdür ki artık onlardan ciddi bir güvenlik tehdidiyle karşılaşmaz ve yakın zamanda gerçek bir rakibin ortaya çıkacağı konusunda endişelenmesine gerek yoktur. Bu, ABD’nin 20. yüzyılın başında ulaştığı konumdu: Diğer büyük güçler Batı Yarımküre’den çekilmişti ve bölgede hiçbir ülke veya ülke kombinasyonu, Amerika’nın ekonomik gücü ve askeri potansiyelini yakalayamazdı. Küba füze krizi hariç—ki bu da dış bir gücün (Sovyetler Birliği) yarımküreye nükleer başlıklı füzeler göndermesiyle olmuştu—ABD 19. yüzyıl sonundan bu yana yarımküre içinden ciddi bir askeri tehdit yaşamamıştır. Bu ayrıcalıklı konum, Washington’un dış ve savunma politikalarını Avrasya’ya odaklamasını sağlamıştır; amacı başka hiçbir gücün stratejik önemi olan bir bölgede benzer bir konuma gelmesini engellemekti.
Bugün İsrail bu standardı karşılamıyor. Örneğin Husiler hâlâ meydan okuyor ve IDF, Gazze’de büyük bir yıkım gerçekleştirmesine rağmen hâlâ orada bataklığa saplanmış durumda. İsrail, Hizbullah ve Hamas’ı ciddi şekilde zayıflatmıştır ama bunlar devlet dışı aktörlerdi ve hiçbiri İsrail’in varlığına yönelik varoluşsal bir tehdit oluşturmamıştı. Bugün hiçbir Arap devleti ya da koalisyonu İsrail’e denk değil, ancak hem Türkiye hem de İran önemli askeri güçlere ve çok daha büyük nüfuslara sahip; tümüyle bir savaş durumunda kaybetseler bile inandırıcı bir savunma yapabilirler. Bu da İsrail’in onları hesap dışı bırakamayacağı ya da bu devletlerin ona boyun eğeceğini varsayamayacağı anlamına gelir. İran’ın süregelen direnişi bunu açıkça göstermektedir: Son saldırılara karşılık olarak verdiği yanıt maruz kaldığı zarardan az olsa da hiç de önemsiz değildir ve çatışma sona ermemiştir. Tahran’ın, bu son karşılaşmayı kaybetse bile, gönüllü olarak çıkarlarını İsrail’e tabi kılacağına dair hiçbir işaret yoktur. Bu tek başına bile İsrail’in bölgesel hegemon olmadığını gösterir.
Ayrıca, son saldırıların tüm gerekçesi İran’ın bir gün nükleer silah edinme ihtimaliydi. Risk, İran’ın İsrail’e nükleer saldırı düzenlemesi değildi—bu intihar olurdu—ama bir İran bombası, İsrail’in bölgede cezasız güç kullanma kapasitesini sınırlardı. İsrailli liderlerin bu ihtimali—daha temkinli hareket etmeye mecbur kalma ihtimalini—bir tehdit olarak görmesi, ABD’nin uzun süredir sahip olduğu türden “serbest güvenlik”ten yoksun olduklarını gösterir.
İsrail’in son savaş alanı başarıları, İsrail’in kontrol ettiği topraklarda nüfusun yaklaşık yarısını oluşturan Filistinliler sorununu da çözmüş değildir. Üstün askeri ve istihbarat kapasitesi, Hamas’ın 2023 Ekim’inde yüzlerce İsrailliyi öldürmesini engelleyememiştir ve buna karşılık İsrail’in 55.000’den fazla Filistinliyi öldürmesi, bu çatışmaya siyasi bir çözüm getirmeye de yardımcı olmamıştır. Aksine, İsrail’in küresel imajını ciddi şekilde zedelemiş ve uzun süredir müttefik olan çevrelerde bile desteği zayıflatmıştır.
En önemlisi, İsrail hâlâ Amerikan desteğine kritik ölçüde bağımlıdır; komşularına saldırmak için ihtiyaç duyduğu uçakların, bombaların ve füzelerin çoğunu ABD sağlar ve sürekli diplomatik koruma sunar. Gerçek bir bölgesel hegemon, komşularına hükmetmek için başkalarına güvenmek zorunda kalmaz ama İsrail kalıyor. ABD desteği onlarca yıldır sarsılmazdı; bunun sebebi güçlü bir yerli çıkar grubunun etkisidir, ancak bu ilişki son yıllarda bazı gerilim işaretleri göstermiştir ve Amerika’nın küresel güç konumu gerilerken sürdürülmesi daha zor hale gelecektir. Eğer bu son çatışma ABD’yi içine çekerse, Trump’ın barışı koruyacağını düşünen MAGA yanlıları da dahil olmak üzere daha fazla Amerikalı, bu “özel ilişki” için ödenen bedelin ne kadar ağır olduğunu fark edecektir.
Son olarak, kalıcı bölgesel hegemonya, komşu ülkelerin hegemonun baskın konumunu kabul etmesini (ve bazı durumlarda memnuniyetle karşılamasını) gerektirir. Aksi takdirde hegemon, sürekli olarak yeni bir muhalefet doğmasından endişe eder ve bunu önlemek için sürekli eylemlerde bulunmak zorunda kalır. Ayrıcalıklı konumunu başkalarına kabul ettirebilmek için kalıcı bir hegemon, belirli bir hoşgörüyle hareket etmelidir; eski ABD Başkanı Franklin D. Roosevelt’in Latin Amerika’ya karşı “iyi komşuluk” politikasını benimsemesi gibi. Napolyon Fransası, Nazi Almanyası veya İmparatorluk Japonya’sı gibi hegemonyaya aday ülkelerin bir süreliğine baskın konum elde ettiklerini ama bu kazanımları pekiştiremediklerini ve sonunda daha güçlü karşı koalisyonlara yenik düştüklerini hatırlamak gerekir.
Komşulara karşı hoşgörüyle davranmak İsrail’in güçlü yönlerinden biri olmamıştır ve ülkedeki sağcı güçlerin ve dini aşırılık yanlılarının artan etkisi bunu daha da olanaksız kılmaktadır. Tüm bunlar bir araya getirildiğinde, İsrail’in bölgesel hegemon olmaktan çok uzak olduğu açıktır. Liderlerinin bu statüyü elde etmeyi istememesi için hiçbir neden yoktur—kim istemez ki—ama bu konum onlara daima ulaşılmaz kalacaktır. Ve bu da İsrail devletinin uzun vadeli güvenliğinin, komşularıyla, özellikle de Filistinlilerle kalıcı bir siyasi anlaşma yapmasına bağlı olduğunu gösteren bir başka hatırlatmadır. Kalıcı güvenliğin yalnızca güçle değil, esasen siyasetle sağlandığını bir kez daha hatırlatır.
-
Görüş5 gün önce
Çin, İsrail’i Kınamaktan Daha Fazlasını Yapabilir mi?
-
Dünya Basını2 hafta önce
Trumpizmin gerici ideoloğu: Curtis Yarvin
-
Asya2 hafta önce
Huawei kurucusu: Çiplerimiz ABD’nin bir nesil gerisinde
-
Ortadoğu3 gün önce
İsrail’de hangi ‘halk’ yaşıyor?
-
Diplomasi6 gün önce
Çinli akademisyen İsrail-İran savaşını Harici’ye değerlendirdi: İran, Çin için stratejik öneme sahip
-
Dünya Basını2 hafta önce
Mevcut jeopolitik değişiklikleri anlamak: Sergey Karaganov ile mülakat
-
Görüş2 hafta önce
Avrupa’nın savunma özerkliği ve Almanya’nın askerî rolü dönüm noktasında
-
Görüş2 hafta önce
Silahlar sustu, şimdi artılar eksiler hanesine bakma zamanı – 3